Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med oljud NIBE 1225 (Sälja 1,5Ã¥r gammal bergvärmepump; gÃ¥r det?)  (läst 72939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Tjena johan
Har varit med om ditt problem tidigare och det jag fick göra vad att tillverka 3st träkilar som jag fick sätta i hålet som
ditt retur rör kommer ifrån taket/väggen.Fick helt enkelt centrera röret så det kom i mitten av borrhålet.Ljudet minskade
radikalt men inte helt så efter mycket letande så visade sig att det var en ventil på en radiator(returen) som var knappt öppen.
Fick gå igenom samtliga radiatorer på på både tillopp och returer (mycket luft) och det sista jag kollade var smutsfiltret och
det vart rätt mycket skit i det.Efter det så funkade det.

Radiatorer genomgångna, smutsfilter kontrollerat.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Strax efter att VP installerades gick mjukstartsreläet sönder och det var fruset runt cirk.pumpen. Det kan inte ha orsakat något som lett till oljud?
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Vi pratar cirk pumpen pÃ¥ KB'n som vi pratar om ? LÃ¥tr det om du tvÃ¥ngs kör den  utan att kompressorn  gÃ¥r?
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Vi pratar cirk pumpen pÃ¥ KB'n som vi pratar om ? LÃ¥tr det om du tvÃ¥ngs kör den  utan att kompressorn  gÃ¥r?

Det var fruset runt cirk.pumpen på VB-sidan. Cirk.pumpen på VB har servicetekniker stängt av en kort, kort stund då kompressorn gått och ljudet fanns fortfarande kvar, så cirk.pumpen är inte boven i dramat, jag är säker på att det är kompressorn. Det jag undrade var om själva frysningen kan ha orsakat problem i kompressorn.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skulle gärna åka dit.. Men om vi filmar det och lägger upp det på youtube så blir jag nerringd av damer i alla åldrar som ger mig en massa olika förslag ;D

Jag kan ställa upp som reserv pÃ¥ den punkten...  studs

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
... Det jag undrade var om själva frysningen kan ha orsakat problem i kompressorn.
Nej det ska inte vara något som får kompressorn att gå sönder. Det finns pressostater som skydd för det. Men hur ni lyckades få det fruset på den varma sidan av värmepumpen är lite av en gåta för mig.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
... Det jag undrade var om själva frysningen kan ha orsakat problem i kompressorn.
Nej det ska inte vara något som får kompressorn att gå sönder. Det finns pressostater som skydd för det. Men hur ni lyckades få det fruset på den varma sidan av värmepumpen är lite av en gåta för mig.



Jag ska inte svära på att det var rören kring just den som var frusna, men något där var fruset.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Strax efter att VP installerades gick mjukstartsreläet sönder... Det kan inte ha orsakat något som lett till oljud?

Innan man installerade den nya mjukstarten borde man gjort en mätning av kompressorns motorlindningar. Beroende på hur länge mjukstarten var felaktig och vilket fel den hade kan det finnas en möjlighet att skada kompressorn. Men om det i sin tur ger ett annat ljud i kompressorn har jag inte den blekaste aning om. Dessutom borde motorskyddet gjort sitt jobb innan något allvarligare hänt.


Du strypte flödet mot radiatorerna och ljudet försvann, är inte det nÃ¥got att gÃ¥ vidare med?  ???
Alltså att det är flödesberoende.


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Strax efter att VP installerades gick mjukstartsreläet sönder... Det kan inte ha orsakat något som lett till oljud?

Innan man installerade den nya mjukstarten borde man gjort en mätning av kompressorns motorlindningar. Beroende på hur länge mjukstarten var felaktig och vilket fel den hade kan det finnas en möjlighet att skada kompressorn. Men om det i sin tur ger ett annat ljud i kompressorn har jag inte den blekaste aning om. Dessutom borde motorskyddet gjort sitt jobb innan något allvarligare hänt.


Du strypte flödet mot radiatorerna och ljudet försvann, är inte det nÃ¥got att gÃ¥ vidare med?  ???
Alltså att det är flödesberoende.




Jo det har ju lett oss in på ett spår, men totala lekmän som vi är så vet vi inte vad vi ska göra åt det. Nu ska förhoppningsvis en kille från en annan firma (ej NIBE) komma hit och se vad han tror att det är och vad man kan göra.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Strax efter att VP installerades gick mjukstartsreläet sönder... Det kan inte ha orsakat något som lett till oljud?

Innan man installerade den nya mjukstarten borde man gjort en mätning av kompressorns motorlindningar. Beroende på hur länge mjukstarten var felaktig och vilket fel den hade kan det finnas en möjlighet att skada kompressorn. Men om det i sin tur ger ett annat ljud i kompressorn har jag inte den blekaste aning om. Dessutom borde motorskyddet gjort sitt jobb innan något allvarligare hänt.


Du strypte flödet mot radiatorerna och ljudet försvann, är inte det nÃ¥got att gÃ¥ vidare med?  ???
Alltså att det är flödesberoende.

Nu kommer mina elkunskaper till nytta.
En trasig mjukstart kan inte skada motorlindningar i kompressorn.

Mjukstarten lindrar bara strömmen genom lindningarna på motorn vid start.
Motorn är byggd för sin startström och går något sönder i mjukstartrelä så är det mest troligt att en fas försvinner och då även motorskydd eller säkringar.

Ett mjukstartrelä har som uppgift att begränsa strömmen till motorn vid start.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Mkt intressant att följa även om man också beklagar TS situation.

Kan man inte ändra hastigheten på cirkulationspumparna? blir det isf. någon förändring då?

Antagligen inte lösningen på ert problem, men helt kostnadsfritt att prova iaf. :)

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Vi är tacksamma för alla tips vi får! Litet som stort!

Mkt intressant att följa även om man också beklagar TS situation.

Kan man inte ändra hastigheten på cirkulationspumparna? blir det isf. någon förändring då?

Antagligen inte lösningen på ert problem, men helt kostnadsfritt att prova iaf. :)

Provat och det gör ingen skillnad.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Något som är skumt är att beroende på var man sitter i hörnsoffan i vardagrummet så är ljudet olika. Sitter jag i mitten av soffan, utan att luta mig bakåt hör jag inte ett dyft. Lutar jag mig däremot bakåt går det rundgång i huvudet...
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ta en stol och sätt dej i soffan.

Det sade alltid min far, när han hälsade folk välkomna......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Något som är skumt är att beroende på var man sitter i hörnsoffan i vardagrummet så är ljudet olika. Sitter jag i mitten av soffan, utan att luta mig bakåt hör jag inte ett dyft. Lutar jag mig däremot bakåt går det rundgång i huvudet...
hej igen, din beskrivning av hur du hör ljudet gör att jag återkommer till min teori om ljudkälla=VP ger en frekvens som du får förstärkt på andra ställen i huset. Fråga dom som kan pumpen om det går att ändra VP:s hastighet (varvtal) (alltså inte cirkulationspumpen). Då förändras ljudfrekvensen och rimligtvis oxå resonansen i huset.
//Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!