Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lufta Kb själv?  (läst 3472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakkro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
lufta Kb själv?
« skrivet: 12 december 2005, 15:06:49 »
Efter att ha läst här pÃ¥ forumet börjar jag misstänka att jag har luft i Kb ledningarna. Jag har en temp  pÃ¥ -4 grader pÃ¥ brine ut ( ibland -5) och +1 grad pÃ¥ brine in. Ibland hör jag ett porlande i vad jag tror är brine in ledningen, detta hörs ofta i börjab av en "pumpperiod".

Kan man lufta detta själv?


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: lufta Kb själv?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2005, 15:21:41 »
LÃ¥ter som problemen jag haft.

Jag köpte en snorbillig dränkpump på Ö&B och kopplade in den till det ena avsticket jag har för blivande frikyla. Jag stoppade ner pumpen i en 50-liters plasttunna och kopplade en annan slang till det andra avsticket. Jag hällde sedan i dunken med reservbrine och öppnade kulventilerna och körde igång pumpen.

Jag fick bort massor med luft första gången jag körde så. Efter sommaren var det dags igen. Jag antar att luften frigörs lättare när pumpen står stilla ett halvt dygn i stöten.

Jag upptäckte att mikrobubblorna är väldigt svåra att bli av med. Med skapligt flöde på pumpen följer de med ner igen. Jag begränsade flödet kraftigt så att bubblorna kunde stiga till ytan och försvinna.

Dränkpumpen orkar inte bygga mer än ca 0.4 bars tryck, och jag kör normalt med ca 1 bar. Jag kunde fixa detta genom att köra både dränkpumpen och brinepumpen och när flödet var på max tvärstängde jag ena kulventilen så att stöttrycket fyllde tryckkärlet och när nivån slutade sjunka i tunnan stängde jag alla ventiler. Jag fick då ett tryck på ca 0.9 bar. Förra gången lyckades jag komma upp i 1.0 bar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: lufta Kb själv?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2005, 15:29:52 »
Du kan testa lite..

Lufta först på returledningen du har väl en luftnippel där!? gör det när VP står still.

Sen kan du testa..
Stäng av kompressorn, tex sänk kurvan så den inte startar...

Sen tvångsstartar du brinepumpen (kalla sidan), låt den gå ett tag. (i menyn manuell test)
Då hörs det om det "skvalar".

Sen kan du testa att stänga ventilen  på inkommande ledningen, bara en sekund osså tväröppna.  Brusar det till och du ser nån luftbubbla i kärlet!?

Det här kan man upprepa

man kan även tvångsköra brinepumpen tex en vecka, det kan också hjälpa en del.

Om du tar hjälp av röris, försök va med när han kollar då ser du hur han gör...

tipo874  rÃ¥d är bra... det kan du prova...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: lufta Kb själv?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2005, 16:19:31 »
Min granne försökte många fåfänga knep för att få tyst på KB-pumpen.
Sedan han installerat en mikrobubbleavskiljare tog det ett par veckor.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!