Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Teoretisk frÃ¥ga gällande FLVP med liten kompressor.  (läst 577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Undrar över en sak.
Om man skulle jämföra mellan 2 olika inställningar för en FLVP med en kompressor på typ 500 watt.

Vi utgår från att den är on/off och startar redan vid fläkthastighet 20%.

Blir besparingen större vid typ 5 grader utomhus om man ökar fläkthastigheten till 100%? Ger den mer värme?
DÃ¥ drar den in mer 5gradig luft inomhus.
Samtidigt får kompressor mer luft att jobba med i förhållande till 20%. Eller?

Vet inte hur det fungerar. Är nyfiken.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

PA123

  • Gäst
PA123
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #1 skrivet: 07 december 2023, 11:15:40 »
Jag tänker så här:

Om avluften från FLVP:en, vid kontinuerlig drift, är lägre än utomhustemperaturen så ger FLVP:n mer än vad den ökade uppvärmningen av ventilationsluften behöver.

Värmepumpen har då kramat ut den energi som behövdes för att värma tilluften, och lite till.
Man skulle kunna säga att den delvis också fungerar som en uteluftvärmepump då.

Dock...

Vid varmare temperaturer kan FLVP normalt stå still vissa stunder. Under dessa stilleståndperioder har man ingen nytta av den ökade ventilationen eftersom man då kyler ner huset onödigt snabbt.

Jag tror man behöver räkna noggrannare på detta för att hitta ett optimalt ventilationsflöde, som sannolikt är olika vid olika utomhustemperaturer och olika varmvattenanvändning (samt husets transmissionsförluster).

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #2 skrivet: 07 december 2023, 12:05:57 »
Jag tänker så här:

Om avluften från FLVP:en, vid kontinuerlig drift, är lägre än utomhustemperaturen så ger FLVP:n mer än vad den ökade uppvärmningen av ventilationsluften behöver.

Värmepumpen har då kramat ut den energi som behövdes för att värma tilluften, och lite till.
Man skulle kunna säga att den delvis också fungerar som en uteluftvärmepump då.

Dock...

Vid varmare temperaturer kan FLVP normalt stå still vissa stunder. Under dessa stilleståndperioder har man ingen nytta av den ökade ventilationen eftersom man då kyler ner huset onödigt snabbt.

Jag tror man behöver räkna noggrannare på detta för att hitta ett optimalt ventilationsflöde, som sannolikt är olika vid olika utomhustemperaturer och olika varmvattenanvändning (samt husets transmissionsförluster).

Med andra ord. Så länge avluften är lägre (temp) än frånlufts, ger den vinst. Oberoende om fläkten går 100 eller nästan NOLL?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #3 skrivet: 07 december 2023, 15:29:19 »
Det är antagligen även så att förutsättningen för större återvinning har att göra med hur mycket kompressor, förångare mm är kapabel att "ta emot". SKickar du på mer frånluft än den är kapabel att utvinna från så går det till kråkorna. Exakt var din gräns går för din pump, vem vet? Jag har bara konstaterat att min pump kan återvinna mer om den får mer luft men jag kör inte 100% så jag vet inte var det inte lönar sig längre. Som du kanske har läst i andra inlägg så är det även vissa pumpars kompressorer (tex NIBE 750) som går upp i högre frekvens när dom får mer luft, så ja, dom kan också utvinna mer om dom får mer luft. Även här vet jag inte var maximum ligger
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

PA123

  • Gäst
PA123
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #4 skrivet: 07 december 2023, 15:40:52 »
Med andra ord. Så länge avluften är lägre (temp) än frånlufts, ger den vinst. Oberoende om fläkten går 100 eller nästan NOLL?

Nja...
Det är inte säkert att det blir vinst, räknat i kronor, om avluften är kallare än utetemperaturen.
Om man kör onödigt högt ventilationsflöde så drar det mer energi än vad som egentligen behövs.

Men, om man verkligen behöver detta högre ventilationsflöde, då är det OK så länge avlufttemperaturen är lägre än utomhustemperaturen.

Och...
FLVP:ns avgivna effekt och COP varierar med olika luftflöden och frånlufttemperatur (kan bli högre på sommaren).
Så om man vill veta exakt så måste man veta husets effektbehov och tappvarmvattenanvändning samt prestandadata för värmepumpen, vid olika luftflöden, frånlufttemperatur och framledningstemperatur. Detta får man sedan räkna för varje timma på året, med aktuell klimatfil. 8760 beräkningar för varje år och ett antal sådana år med olika ventilationsgrader för olika delar av året.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #5 skrivet: 07 december 2023, 16:19:43 »
PÅ en vanlig värmepump med on/off-kompressor så vill man ligga på så pass högt luftflöde att den inte isar på förångaren och kräver avfrostning.
Jag skulle gissa att man har bäst effekt på frånluftsvärmepumpen om man ligger med precis så hög avlufttemperatur att man slipper avfrostningar.
Vilken temp har du på avluften?
Avfrostar din värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #6 skrivet: 07 december 2023, 19:29:20 »
PÅ en vanlig värmepump med on/off-kompressor så vill man ligga på så pass högt luftflöde att den inte isar på förångaren och kräver avfrostning.
Jag skulle gissa att man har bäst effekt på frånluftsvärmepumpen om man ligger med precis så hög avlufttemperatur att man slipper avfrostningar.
Vilken temp har du på avluften?
Avfrostar din värmepump?

Bosch Compress 3800i. Har monterat egna termometrar och provar olika fläkthastigheter. Lägsta inställning är 20%. Vid 21 graders frånluft! kyls den i rören som går i isoleringen på vinden ner till 17 vid minus 5 ute. Avluften hamnar på minus 4. Och kompressorn måste avfrosta då och då. Först vid 32% hamnar den i ett läge (avluft 0 gr) då den bara går hela tiden.

Själva värme i huset skapas med 2 LLVP och en kamin.

Tycker detta är intressant. Och samtidigt obegripligt att man tillverkar FLVP med så pass små kompressorer...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #7 skrivet: 07 december 2023, 20:07:15 »
Även en liten kompressor kan ge en energibesparing på runt 8000 kWh/år så det var en stor nyhet när det uppfanns för många år sedan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Teoretisk fråga gällande FLVP med liten kompressor.
« Svar #8 skrivet: 08 december 2023, 07:26:15 »
Mmm, och en lika stor nyhet när de satte in större kompressorer som kan ger mer än den dubbla uteffekten.
På "den tiden", betalade man väl typ 10 öre/kWh så det var ju inte helt nödvändigt att slopa allt eltillskott för att överleva heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!