Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överstyra "manuell" fläkthastighet - NÃ¥gon som testat?  (läst 1959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik5755

  • Gäst
Henrik5755
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2024, 11:03:14 »
Jag tänker också på en lösning med trimpotentiometer i serie med rumstemperaturgivaren, eller en switch med fast motstånd om X Ohm som ger 19°C i låst/upplevd "rumstemperatur".

Dvs:

1. Ställ in 22°C på fjärren, så den inte går på dålig COP.
2a. Skruva på trim.pot:en så att den tror att det är den temperatur där fläkten går på max, vi säger 19°C(?).
2b. Flippa den ditmoddade "switchen", så mäter tyristorn ett fast motstånd om 12345(?) Ohm, som motsvarar 19°C fast värde.
3. VP:n går på full fläkt, men dellast. win-win. =)

Daikin_, kan du skicka en sprängskiss, eller manuallänk till el-scheman, sÃ¥ man ser var inomhustempgivaren sitter/är kopplad pÃ¥ kortet? Gärna den pump som TS har, dÃ¥ det är hans/hennes trÃ¥d.  tummenupp

Hittade detta dokument https://www.manualslib.com/manual/2970985/Daikin-Rxta30b2v1b.html?page=196#manual
Där går det att hitta information om termistorn, temperatur->ohm m.m.
Har bara skummat dokumentet. Skulle vilja ha det som PDF så det blir lättare att bläddra i...

Henrik5755

  • Gäst
Henrik5755
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2024, 15:23:52 »
Har kollat närmare i PDF:en och för min pump (En Caldo II XRH40) sitter rumssensorn på något som kallas Display PCB. Av dokumentet att döma sitter den alltså lödd på ett kretskort.
Den ska vara ansluten till S27:1-2, möjligen att det skulle gå att komma åt den via kabeln mellan main PDC och Display PCB annars krävs det att man löder bort den. Det är åtminstone min amatör bedömning utan att vara så elektriskt kunnig.

https://imgur.com/a/rJeADut

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2024, 17:54:49 »
Har kollat närmare i PDF:en och för min pump (En Caldo II XRH40) sitter rumssensorn på något som kallas Display PCB. Av dokumentet att döma sitter den alltså lödd på ett kretskort.
Den ska vara ansluten till S27:1-2, möjligen att det skulle gå att komma åt den via kabeln mellan main PDC och Display PCB annars krävs det att man löder bort den. Det är åtminstone min amatör bedömning utan att vara så elektriskt kunnig.

https://imgur.com/a/rJeADut

R2T på main PCB är väl inomhustemperaturen? Den har en sladd till sig?

Den du hänvisar till sitter nog i luftflödet på displaykortet fram!?

Med felreservation för att jag ej har den värmepumpen framför mig tOOmten
« Senast ändrad: 12 januari 2024, 12:09:05 av kWhalp »

Henrik5755

  • Gäst
Henrik5755
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2024, 11:40:08 »
R2T på main PCB är väl inomhustemperaturen? Den har en sladd till sig?

Den du hänvisar till sitter nog i luftflödet på displaykortet fram!?

Med felreservation för att jag ej har den värmepumpen framför mig tOOmten

Har dubbelkollat i manualen och R2T=Thermistor Head Exchanger, R1T=Indoor unit air (room) thermistor, enligt sida 197 och tabellen Indoor units FTXTM-R.
Det är min tolkning iaf :)


Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Överstyra "manuell" fläkthastighet - Någon som testat?
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2024, 12:08:40 »
Har dubbelkollat i manualen och R2T=Thermistor Head Exchanger, R1T=Indoor unit air (room) thermistor, enligt sida 197 och tabellen Indoor units FTXTM-R.
Det är min tolkning iaf :)

Okok, :)
Jag stryker felinfo i mitt inlägg! =)

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Det handlar inte bara om ljud utan även om temperatur.
Det är ingen skön känsla när det blåser luft om 25 C från maskinen och det är det vi förhindrar. Det finns inte heller någon energi att prata om i det läget.
Utvecklingen sker kontinuerligt och vi tittar på hur vi kan optimera driften så att den passar många.

Kunders synpunkter tar vi med oss i alla lägen och det är en av anledningarna till att vi på Nepura har infört en annan typ av fläktlogik.

Mvh
D

Daikin, finns det någon möjlighet att få sin pump ner- eller uppgraderad vad gäller fläktstyrningen? På ren svenska är den som sitter i min 3 månader gamla Stylish riktigt usel. Den skulle kunna värma så mycket mer än den gör idag om bara fläkten gick.

Ett annat förslag är att det skulle finnas en lös temperatursensor som man lägga en bit från pumpen och tvinga den att jobba vidare.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!