Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gräva ner 2st. kollektorslangar pÃ¥ varann?  (läst 1283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatsThornqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag skall gräva ner två stycken 300m jordvärmeslingor och har en snäv passage runt huset på ca 30m som jag måste lösa.

Min tanke är att först lägga gräva upp ett 2m djupt schakt, 1,2m brett och lägga ner den ena slingans utgående och returnerande slinga i vart hörn av schaktet, för att sedan täcka igen detta med 1m fyllnad (sand) och sen lägga den andra slingan i vart hörn av det nu 1m djupa, 1,2m breda schaktet och sen fylla igen allt ihopa. Efter den snäva passagen på ca 30m så går slingorna åt separata håll och läggs på ca 1m djup.

Så, istället för att lägga 4 slangar på 1m djup med 1,2m mellanrum (totalbredd 3,6m) så utnyttjar jag ytterligare en dimension och lägger slangarna i vart hörn av en kvadrat med sidorna 1x1,2m och kan passera min snäva passage med en lösning som bara är 1,2m bred.

Några problem med detta? Desto djupare slangen går desto mer likt bergvärme borde det väl bli? ;)
Kan tillägga att marken är en ganska blöt, sandig, sjötomt.

MVH Mats

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Gräva ner 2st. kollektorslangar på varann?
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2018, 20:26:50 »
Välkommen hit. tummenupp

Bara det att du hittat hit, dessutom har du redan funderat ut en klurig lösning, du ser ju platsen visuellt och det gör ju att din lösning kanske ändå är det bästa pga utrymmet.
 
Men personligen hade jag valt alternativet, 3.6 meter, men ännu hellre 2 schakt på 1.2 m med ett större avstånd ifrån varandra, men jag anar att du helst vill slippa den lösningen eller att den inte är genomförbar. dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad MatsThornqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gräva ner 2st. kollektorslangar på varann?
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2018, 20:52:58 »
Hej Tågråttan,

Tack för ditt svar.
Även om det bästa vore två schakt så är det inget som talar för att min idé är direkt olämplig?
Jag hade först en tanke på att slänga ner båda slingorna i samma schakt men att isolera dom alla under denna passage för att undvika att dom interfererar med varandra. Men det måste väl vara ännu sämre, eller hur?

Som jag skriver så är det ju egentligen bara en av de två slingorna som kommer att ligga på ca 2m djup under en sträcka på ca 30m (gånger två då). Efter det resterande del av slangen ligga på ca 1m djup (240m av slangen).
Den andra slingan kommer ju att ligga på ca 1m djup hela tiden.

Och hur är det sen med grundvattennivån? Man vill lägga sig strax under grundvattennivån, rätt? Eftersom det är sjötomt så ligger grundvattennivån rätt högt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Gräva ner 2st. kollektorslangar på varann?
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2018, 21:43:11 »
Ligger slangarna i två nivåer blir värmeuttaget per m2 markyta i stort sett detsamma som om alla slangarna låg på samma nivå. Risken för tjälskjutning bör bli nästan lika stor som för alternativet att de låg i ett 1,2 m brett schakt på samma nivå.

Vore det inte enklast att lägga alla slangarna på samma nivå och isolera en slang i varje slinga i den trånga passagen? Värmeuttaget per m2 markyta blir ju då detsamma som om endast en slinga finns.

Snäv passage runt huset låter som om slangarna kommer att ligga nära huset. Det finns en rekommendation om minimiavstånd mellan hus och oisolerad köldbärarslang för att det inte ska blir tjäle vid husgrunden. Kommer inte ihåg vad det var för avstånd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gräva ner 2st. kollektorslangar på varann?
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2018, 23:12:08 »
Varför krångla till det? Lägg dom tillsammans i ett dike.
Största problemet är inte att dom påverkar varandra, utan att tjälen påverkar huset. Det löser du, som sagt var, med isolering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MatsThornqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gräva ner 2st. kollektorslangar på varann?
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2018, 23:25:38 »
Hej och tack för alla svar.

@Roland, anledningen till att en snäv passage skapas (totalt 4,5m mellan hus och fastighetsgräns) är just för att jag vill lägga schaktet minst 2m ifrån husets platta (och fastighetsgräns) för undvika problem med tjäle under huset.

Att isolera var som sagt min första idé men när jag insåg att jag behöver köpa ca 120m isolering för ca 4000kr och att den isolerade slangen inte ger någon effekt under dessa 120m fick mig att fungera på lösningen i två lager. Att gräva är inte problemet.

Eftersom det inte direkt är praxis så ställer jag frågan om risken för permafrost eller liknande skulle öka avsevärt med denna lösning?
Den nedre slingan kommer med god marginal ligga under grundvattennivå ca 75m från en sjö så risken för permafrost torde väl vara extremt låg, eller?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Gräva ner 2st. kollektorslangar på varann?
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2018, 15:42:48 »
Frågan är om grundvattnet rör sig. Står det still hjälper det inte att slangen ligger under grundvattnet. För att det inte ska bildas permafrost måste det tillföras så mycket värme sommartid att isklumpen hinner smälta, antingen genom värmetillförsel ovanifrån eller genom strömmande grundvatten.

Vad är det för effekt pÃ¥ pumpen och för vilken effekttäckning är den dimensionerad? Är värmeuttaget per meter markslinga lÃ¥gt bör det inte vara nÃ¥gra problem med oisolerade slangar. I vilket fall som helst ska det räcka med 60 meter isolering. DÃ¥ blir det ett samma värmeuttag per m2 markyta som för resten av markslingan. 

Får man permafrost bildas den inte som man skulle kunna tro runt slangarna utan i ett område under slangarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!