Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation steg för steg? (Bergvärme)  (läst 6615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #15 skrivet: 05 april 2018, 22:10:21 »
Som jag tolkar det så missade du precis det jag sagt var viktigast av allt, borrhålets djup.

Ja, förlåt för min ovisshet.
Jag har iallafall mestadels fÃ¥tt höra gott om företaget som borrade. Det negativa har alltid varit Ã¥terställning,  men för mig är det inte alltför viktigt med Ã¥terställning av gräsmatta.

Jag ursäktar mig i förväg, jag har en tendens att flyta ut med tankarna och orden ibland så att meningar och inlägg tenderar att bli alltför långa samt kanske lite otydliga.

Nu har jag ju fått vänta på grävningen, från fasad till borrhål, i 5 dagar eftersom det var långhelg (påsk) samt tjäle i backen. Därmed fick jag även vänta två dagar till (7 dagar totalt) på ihopkoppling till BVP eftersom installatören hade påbörjat ännu en anläggning denne skulle slutföra först.
På söndag hade grävare kunnat börja då 1Kwh mattorna gjort sitt jobb och tjälen var borta, men det var ju helg.

Tisdag 07.00, Grävmaskinen ankommer och börjar riva upp jorden från fasad till borrhål. Det går lite långsamt och han är väldigt försiktig vid husväggen och vid borrhålet.
Maskinisten gräver ut ungefär 2 meter först, cirka 50 cm ned, sedan mäter han djupet och gräver ytterliggare 20 cm (70 totalt), sedan fortsätter han med resterande bit och runtom borrhålet.
Väl nere på 70 cm vid borrhålet så stöter han på tjäle - otur i turen eftersom han då var klar. Han kapar foderrör och slangarna cirka 10 cm från hålets botten och sätter på ett tätslutande lock och 90böjar för andra slangar in till huset.
Sedan gör han någonting jag inte uppfattade riktigt, han trycksätter slangarna - kanske hällde i brine vätskan då också?

Jag har iallafall missat allt vad som har med borrdjup och brinevätska att göra.  dontknow

Grävmaskinisten var värdelös på att borra hål för slangarna i huset, puts och betong överallt, fast det var väl isolerade brineslangar han grävde ned och drog in.
När alla slangar var klart skruvade han på en täckkåpa på fasaden, puttade ned all jord/lera och puttrade iväg hemåt.

Torsdag, rördragaren kopplar ihop sista biten rör med brineslangarna samt kollar klart och isolerar lite extra där han tycker det fattas.
När allt är klart med rördragning, dÃ¥ pumpar han i brinevätska och höjer trycket i borrhÃ¥let/brine/expansionskärlet  till 1.5 och luftar av det. Men tydligen sÃ¥ är det bra om systemet körs ett tag och man luftar igen utifall det är nÃ¥gon bubbla nÃ¥gonstans.
Allt sådant gjort, lite skitsnack och amatörfrågor senare så tackar han för sig och åker.
Jag fick en väldigt liten genomgång om vad jag kan göra osv, men han var också bara en rördragare och hade en väldigt bestämd mängd kunskap om själva värmepumpens inställningar och funktioner.

Nästa besök blir väl om cirka två veckor av personal som är till för att utbilda lekmännen, hoppas jag får flera amatörfrågor besvarade då. :)

Från och med tisdag 03/27 till torsdag 04/05 veckan efter motsvarade 714 Kwh för elpatronen/eltillskott. Jag gråter inombords men tänker också att det var en engångskostnad.
Jag vet inte om jag fick en bra leverantör av BVP paketet, men för tillfället verkar det bra, om inte så återkommer jag inom 15 år.

Tack alla som kommenterat.
Mvh Pontus.
« Senast ändrad: 05 april 2018, 22:18:36 av Dontis »
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #16 skrivet: 08 april 2018, 18:57:33 »
Kul med all info om hur jobbet gjordes och bilder på det. Vi får hoppas allt lirar när kylan kommer tillbaka.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #17 skrivet: 12 april 2018, 21:48:42 »
Jag är fortfarande väldigt stolt över rördragarna och elektrikern. De har gjort väldigt fina dragningar av kablage och rör. :)
Grävmaskinisten gjorde så gott han kunde.

Nu när jag har fått en separat elmätare till VP så skrattar jag hela vägen upp för källartrappen när jag läst av båda.
Förra CTC Total kombi fick jag kämpa med att få ned till 25 KWh/dag, när det varit minus ute, med ved och lite sömn.
Den enda dagen jag nu varit över 25 KWh total förbrukning är dÃ¥ vi tvättade 4 maskiner, använde avfuktare samt 2 timmars motor/kupevärmare.  tummenupp "love"

Försöker gediget leta på olika kurvor och inställningar jag kan ändra på utan att "förstöra" något, men det är ganska svårt när allt är helt nytt för mig. Längtar till IVT teknikern kommer och kör in oss på hur allt fungerar, fast jag kanske har för höga förhoppningar om lärdomen vi kommer få av honom.

Har av detta kommit på att vi gör av med väldigt lite hushållsel på dagar vi inte tvättar. Senaste tre dagarna summeras till 13 KWh HH-el.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #18 skrivet: 03 maj 2018, 08:35:37 »
Räknat från senaste 26 dagarna 04/04 - 05/01.
BVP: 310 Snitt 12 kWh/dag
HH-el: 135 Snitt 5.2 kWh/dag

Starter: 484 Snitt 18.6 ggr/dag
GÃ¥ngtimmar: 129 Snitt 5h/dag
GÃ¥ngtid per start: Snitt 16 minuter

Totalt 445 kWh. Klar förbättring från el/ved. :)

April 14 - 18, fakturor börjar trilla in.
129 000 för bergvärmen.
11 000 för eldragning samt nytt elskåp.

Maj 2, möte med installatör för att optimera och förklara pumpen.
AB StorÃ¥ Rörs tekniker som hjälpte mig var väldigt mÃ¥n om min framtida förstÃ¥else av anläggningen. Vi pratade pÃ¥ i 90 minuter undertiden han knappade runt i menyerna och upptäckte alla saker som jag ändrat pÃ¥..  tummenupp
Jag har själv ändrat på vissa saker, eltillskott fördröjning, extra varmvatten, nattvila, värmekurva osv osv, allt för att få en pump som passar våra behov lite mer.
Jag har aktivt undvikit allt som jag inte visste 100% säkert att jag kunde ändra utan stora konsekvenser.

Det var en mycket förståndig tekniker (tål att repeteras) och jag hoppas nu att min pump levererar utan problem år efter år.. :)
Ni får jättegärna fråga om ni undrar om något.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #19 skrivet: 03 maj 2018, 09:41:25 »
Du skriver i din profil att byte till IVTn skedde i april 2017, har du fått vänta till nu på teknikern?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #20 skrivet: 03 maj 2018, 09:54:26 »
Du skriver i din profil att byte till IVTn skedde i april 2017, har du fått vänta till nu på teknikern?

Nej, ursäkta mig, April 2018 skall det vara.. Hehe.
Teknikern kom och optimerade och förklarade allting inom månadens slut efter installationen var klar.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Installation steg för steg? (Bergvärme)
« Svar #21 skrivet: 03 maj 2018, 11:18:53 »
 tummenupp
Lycka till! Jag bytte från CTC kombi till BVP för tio år sedan vid jul. Bästa kassako-klappen!
« Senast ändrad: 03 maj 2018, 11:20:40 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!