Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett borrhÃ¥l till ...  (läst 2072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hempulareTaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett borrhål till ...
« skrivet: 05 mars 2018, 15:47:37 »
Hej alla glada! Var aktiv på forumet för ett antal år sedan och fick då fantastisk hjälp. Kommer dock inte ihåg mitt alias och har bytt mail adress så blev en ny registrering.

Såå, till min fråga.

Bakgrund: Jag har en härlig bergvärmepump på 4 kW (IVT) som går som en klocka. Har bytt både kondensatorer och cirk pumpar i den under åren men nu har jag byggt ut så pass mycket att jag måste uppgradera pumpen. Jag kommer också att uppgradera till golvvärme i huset. Tidigare har vi haft konvektorer.

Vi har ett hål på 70 m med 35 mm slang till den befintliga pumpen. Har också borrat ett hål på 140 m lite längre bort. Total slanglängd på 70 hålet är kring 145 meter och det djup hålet har total slanglängd om cirka 300 meter. När jag nu beräknar motstånden i hålet får jag det till att motståndet i det "djupa" hålet är cirka 80% av det "grunda" (Poiseuilles lag). Jag har antagit laminärt flöde och viskositeten för vatten men eftersom det är samma för båda så spelar det ju ingen roll ...

I min värld mäter jag sedan inkommande temperatur och eventuellt stryper jag flödet till det grunda hålet om det skiljer sig för mycket. Nu vill pumpinstallatören dra upp slangen ur det "grunda" hålet, lägga ner en ny kollektor (40 mm) och sedan seriekoppla dessa. Det känns inte som det bästa alternativet. Det blir ju avgjort högre motstånd för cirkulationspumparna då. Men han vill ha en "enkel" installation. Jag vill ha en installation som utnyttjar det faktum att jag redan har ett hål.

Tänker jag helt fel? Motståndet i kretsen blir ju lägre totalt med parallellkoppling. Jag kan förstå att det kan bli jobbigt att uppnå exakt samma motstånd så att flödet matchar mot längden men känns enklare att målstyra mot returtemp och är den lika så är allt bra?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Ett borrhål till ...
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 17:14:04 »
Jag tycker du tänker helt rätt vad avser parallellkoppling och att reglera så att temperaturen på ingående köldbärare från de båda slingorna blir lika.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hempulareTaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett borrhål till ...
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2018, 18:01:04 »
Tack för svar!

Jag håller på med magneter annars så det känns bra att dubbelkolla med någon annan när det blir tal om "friskrivningar" från tänkt installatör som annars verkade väldigt vettig.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ett borrhål till ...
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2018, 22:32:00 »
Tycker parallellkoppling och en strypventil för slingan med lägst motstånd låter betydligt enklare än att dra upp och byta kollektor.
Har själv två parallella hål, krävdes lite vridande på ventiler i början men nu har de gått med samma delta T i flera år.

/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ett borrhål till ...
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2018, 14:39:08 »
Jag hade ett 80m hÃ¥l frÃ¥n 90-talet först och borrade sedan ett nytt 100m hÃ¥l runt 2005.   Var först inne pÃ¥ att parallellkoppla dem (efter rÃ¥d här), men när borraren sedan erbjöd sig att skarva in sig pÃ¥ befintlig installation gratis sÃ¥ de gick i serie, sÃ¥ fick det bli sÃ¥.  Gratis installation sÃ¥ kan jag köra Kb-pumpen väldigt länge innan parallell-koppling lönar sig...

Sedan är det ju så att jag med seriekopplade hål på 80 + 100 m hål inte har större flödesmotstånd än vem som helst som har ett enda 180m hål.

SÃ¥ jag är väldigt nöjd med lösningen.  Enkelt, billigt och fungerat i mÃ¥nga Ã¥r nu och inget krÃ¥ngel med att strypa in slingorna.  Inte haft under ca 1.9grader ut och runt 3 grader varmare in.

Har också bytt Kb-pump en gång till en strömsnål variant och sparar betydligt mer på det än skillnaden mellan parallell och serie.
« Senast ändrad: 09 mars 2018, 14:40:49 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hempulareTaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett borrhål till ...
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2018, 10:56:55 »
Tack för ytterligare input!

Jag tror också att det blir en del skruvande för att få det bra men det är inget som jag är rädd för.

@Ridax: Tack för din input också! Nu har ingen erbjudit sig att göra det gratis åt mig. Ett annat problem är jag skulle få upp mot gränsen för min tänkta nibe pump. Det skulle bli 440 meter kollektor. Det känns onödigt om man inte behöver.

Ska försöka komma ihåg att återkoppla i höst. Tänkt installation av f1255 är i slutet av maj så jag får nog skruva i höst och se hur det går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!