Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad sker när borrhÃ¥let fryser  (läst 4661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Vad sker när borrhålet fryser
« skrivet: 06 januari 2016, 19:12:06 »
Jag har -2 grader på ingående köldbärare,kommer borrhålet att frysa och vad medför det isåfall?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2016, 19:30:19 »
Det är inte alls säkert det fryser i borrhålet bara för att du har -2 grader på inkommande det krävs några grader högre temp runt slangen för att brine ska kunna bli -2 grader så du har nog + grader i borran tror jag. Hur mycket högre temp borran måste hålla för -2 på ingående vet jag inte men det kanske du får svar på snart av nån kunnig. I dag brukar man dimensionera borrorna för inkommande kb runt 0an men tidigare dimensionerade man ibland runt -4 grader på inkommande kb och det är vad jag vet väldigt få som får problem trots kall kb in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2016, 19:41:30 »
Det som kan hända om borran fryser (inte säkert att det blir så) är att slangarna kan klämmas ihop.
Det märks genom att tempdiffen mellan KB-in/ut ökar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2016, 17:04:51 »
Det verkar som ingående tempgivare visar 2 grader för lågt värde,så det inte så illa som jag trodde!
Borde byta givare hur svårt det nu är.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Rillerull1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2016, 11:25:00 »
Efter att jag bytt min gamla trasiga ivt C5 mot en ny ctc 406 så sa installatören att borrhålet kunde vara på gränsen till för grunt. Förra vintern gick jättebra, diff på KB låg på mellan 2-3 grader. Nu efter denna köldknäpp så ligger diffen på 6-7 grader och pumpen löser ut på 7 graders diff.
Har hålet frusit?? Hur ser jag det? Kan man mäta sig fram till det eller?
Om hålet frusit, borde inte inkommande från hålet vara minus grader då? För nu kommer det in 0 grader och tillbaka -6!

Hjälp!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2016, 10:42:07 »
Om temperaturerna visar rätt har det inte frusit men har du kollat smutsfiltret brukar sitta i en frigolit låda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rillerull1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2016, 20:49:33 »
Om temperaturerna visar rätt har det inte frusit men har du kollat smutsfiltret brukar sitta i en frigolit låda.

Har rengjort smutsfiltret på brinesidan och där var inget.
Varför denna stora diff?? Nån har sagt luft? Men hur luftar jag? Och varför skulle det bli luft efter nästan 2 år.

Pab

  • Gäst
Pab
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2016, 21:49:59 »
Prova att stänga av kompressorn och kör bara elpatronen ett dygn. Kör också brinepumpen kontinuerligt om det finns inställning för det.

Om det frusit och slangarna klämts ihop så bör det ha tinat på ett dygn.

Starta värmepumpen i normalläge. Är nu tempdiffen normal var orsaken frysning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2016, 08:43:26 »
Kontrollera också att givarna visar någorlunda lika värde när köldbärarpumpen körs när kompressorn står still. Det kan ju vara givarfel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2016, 11:34:07 »
Tempgivarna på kalla sidan är utsatta för en lite mer krävande miljö på grund av kylan vilket tydligen ökar risken att det tränger in fukt i givarna som då visar fel värde.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Rillerull1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad sker när borrhålet fryser
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2016, 09:48:36 »
Prova att stänga av kompressorn och kör bara elpatronen ett dygn. Kör också brinepumpen kontinuerligt om det finns inställning för det.

Om det frusit och slangarna klämts ihop så bör det ha tinat på ett dygn.

Starta värmepumpen i normalläge. Är nu tempdiffen normal var orsaken frysning.
Visade sig vara fel på brinepumpen. Den gav för dåligt flöde. Nu sitter en ny cp och nu är allt ok igen. :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!