Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX 94 kvm & F1255 6kW?  (läst 8821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2018, 17:59:50 »
Jo, det finns kondensanslutning, baktill. "Kondensanslutning ¼” invändig gänga". Men jag vet inte om det någonsin kommit någon kondens från den då röret går rakt ned i golvbrunnen.

Mina beräknade värden på min volym i rummen

Tilluft:
Stort sovrum: 10l/s  15
Litet sovrum: 6 l/s 12
Vardagsrum: 18 l/s 20


Frånluft:
Toa m. dusch:18l/s 15
Tvättstuga: 12l/s 15
Kök: 12.5 l/s 10
walk in 3
entren 5

ser jag rätt så ska det vara 59 i tilluft och 67 i frånluft totalt sett.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2018, 17:36:41 »
Jo, det finns kondensanslutning, baktill. "Kondensanslutning ¼” invändig gänga". Men jag vet inte om det någonsin kommit någon kondens från den då röret går rakt ned i golvbrunnen.

Mina beräknade värden på min volym i rummen

Tilluft:
Stort sovrum: 10l/s  15
Litet sovrum: 6 l/s 12
Vardagsrum: 18 l/s 20


Frånluft:
Toa m. dusch:18l/s 15
Tvättstuga: 12l/s 15
Kök: 12.5 l/s 10
walk in 3
entren 5

ser jag rätt så ska det vara 59 i tilluft och 67 i frånluft totalt sett.

Flödena summerar inte till 59 / 67 :(
Vad är de andra siffrorna du anger efter l/s ?

Vi letar febrilt men hittar ingenstans där det står att Heru 100 S har någon avrinning baktill?
Den rekommenderas ju att monteras på en isoleringsskiva så den kan ju inte finnas undertill iaf?

Däremot hittar jag att Enervents LTR2 har "Kondensanslutning ¼” invändig gänga":

https://cdn.starwebserver.se/shops/delivent/files/ltr2_professional_leaflet_se.pdf?_=1504008736


EDIT: Hittade nu denna bild från en gemensam HERU-manual där det står att inget kondenvattenavlopp behövs.



Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2018, 18:24:07 »
Flödena summerar inte till 59 / 67 :(
Vad är de andra siffrorna du anger efter l/s ?

Vi letar febrilt men hittar ingenstans där det står att Heru 100 S har någon avrinning baktill?
Den rekommenderas ju att monteras på en isoleringsskiva så den kan ju inte finnas undertill iaf?

Däremot hittar jag att Enervents LTR2 har "Kondensanslutning ¼” invändig gänga":

https://cdn.starwebserver.se/shops/delivent/files/ltr2_professional_leaflet_se.pdf?_=1504008736


EDIT: Hittade nu denna bild från en gemensam HERU-manual där det står att inget kondenvattenavlopp behövs.

Jag tog inte med alla siffror, därför stämmer det inte.

Mina värden är efter dina som referens. T.ex. stort sovrum har jag beräknat 15l/s

Avluft brukar man dra ut genom taket

Hittar inte heller nåt om kondensavlopp i hero, bara
"• För att undvika kondensbildning i aggregatet
under den kalla årstiden, bör ej aggregatet stå stilla
under en längre period. "

Jag tycker mig minnas att jag jag dubbla ljuddämpare på tilluften bredvid aggregatet + ytterligare en skild ljuddämpare vid stora sovrummet.
Samt en ljuddämpare på frånluften bredvid aggregatet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2018, 19:02:15 »
Jag har ett enervent LTR-3 aggregat, placerad på kallvind. Extra isolering krävs då.
Kondensavlopp både från aggregatet och efterplacerat kylelement (frikyla).
Nöjd med det.
Fick rådet att hellre ta en modell större än mindre, då går fläktarna långsammare, man kanske har grövre kanaler också. Hör inte ett ljud av det, om jag inte forcerar luften (kylning).

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2018, 11:21:29 »
Jag har köpt ett REC Indovent RT Blue 4 (http://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rt-blue-4/) eftersom jag ville ha så låg ljudnivå och så bra återvinningsgrad som möjligt. Har ingen vind så detta vitvaruaggregat var det som passade bäst. Har lassat på med ordentligt med ljuddämpare så nu hoppas jag det ska bli knäpptyst!
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2018, 13:22:56 »
Jag har köpt ett REC Indovent RT Blue 4 (http://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/rt-blue-4/) eftersom jag ville ha så låg ljudnivå och så bra återvinningsgrad som möjligt. Har ingen vind så detta vitvaruaggregat var det som passade bäst. Har lassat på med ordentligt med ljuddämpare så nu hoppas jag det ska bli knäpptyst!

Nice! Korsmotströmsväxlare med ~90% effektivitet!   tummenupp
Då det agget är tystare och effektivare än de övriga, var fick du för inköpspris på det agget? (Listpris ca 30k)
Driftskostnaden mellan aggen verkar skilja ett par hundralappar, upp till en tusenlapp per år beroende på fläktar, funktion, filterbyte m.m.
Snygg look också, men storleken hade dock varit ett problem i mitt sparsamma stugbygge!

Hur har du ljuddämpat? Varsin cirkulär dämpare på tilluft\frånluft? Några dämpare på tillufts-\frånluftsdonen?

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2018, 13:37:29 »
Jag kunde inte pressa priset under 30k tyvärr. Jag har 1.50m i bredd i mitt "pannrum" och där ska jag knö in panna och FTX-agg. Tycker storleken är ganska nätt i bredd så jag får vara nöjd med det lilla.. ;) Har inte fått leverans på FTX-agget ännu då installation inte blir förrän till våren. Ventilationsrör mm är redan installerat.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2018, 14:01:26 »
Jag kunde inte pressa priset under 30k tyvärr. Jag har 1.50m i bredd i mitt "pannrum" och där ska jag knö in panna och FTX-agg. Tycker storleken är ganska nätt i bredd så jag får vara nöjd med det lilla.. ;) Har inte fått leverans på FTX-agget ännu då installation inte blir förrän till våren. Ventilationsrör mm är redan installerat.

Okej! You got to do what you got to do! Och din lägre ljudnivå väger ju många gånger tyngre än återbetalningstiden som uppskattningsvis blir mellan 100-10 år jämfört mellan våra agg.
(Vi kommer köra på ca 50% av fläkthastigheten så den borde vara rätt tyst med ljuddämpare hoppas jag..)

Har du ritning över rördragningen så bifoga den gärna!  ::)

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2018, 14:18:51 »
Okej! You got to do what you got to do! Och din lägre ljudnivå väger ju många gånger tyngre än återbetalningstiden som uppskattningsvis blir mellan 100-10 år jämfört mellan våra agg.
(Vi kommer köra på ca 50% av fläkthastigheten så den borde vara rätt tyst med ljuddämpare hoppas jag..)

Har du ritning över rördragningen så bifoga den gärna!  ::)

Ja eftersom pannrummet ligger så nära inpå sovrummen så var det väldigt viktigt att få ner ljudet, både genom rör och från aggregatet. Jag planerar att köra på lägsta fläkthastighet vilket ytterligare sänker ljudnivån.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2018, 16:15:16 »
Av vilken orsak drogs rören just så i köket? Varför inte "raka rör" hela vägen?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #25 skrivet: 15 januari 2018, 16:26:15 »
Så ser mitt aggregat ut (ni behöver ju inte titta på röran under)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2018, 16:38:34 »
Av vilken orsak drogs rören just så i köket? Varför inte "raka rör" hela vägen?

Avluftsröret slutar i ett skåp ovanför kylen och det skulle se tokigt ut om ett rör hängde under taket i köket. ;) Finns ingen vind nämligen. Har ingen bra bild på det just nu, men du kan ana hur tilluftsröret följer taket till höger i bifogad bild. Sedan går röret precis under taket dolt i köksskåpen (som inte finns ännu) och sedan upp i mellan takstolarna.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2018, 16:56:14 »
Avluftsröret slutar i ett skåp ovanför kylen och det skulle se tokigt ut om ett rör hängde under taket i köket. ;) Finns ingen vind nämligen. Har ingen bra bild på det just nu, men du kan ana hur tilluftsröret följer taket till höger i bifogad bild. Sedan går röret precis under taket dolt i köksskåpen (som inte finns ännu) och sedan upp i mellan takstolarna.
Ahh, Har inte sett/tänkt på att man kunde ha rören på insidan.  tummenupp
Jag har alla mina rör ovanpå takstolarnas "underram".
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #28 skrivet: 15 januari 2018, 17:03:21 »
Ahh, Har inte sett/tänkt på att man kunde ha rören på insidan.  tummenupp
Jag har alla mina rör ovanpå takstolarnas "underram".
Ja, det är det smidigaste om man nu har lite mer normala fackverkstakstolar. Mina takstolar är 2st 220x45 liggande ovanpå varandra vilket gör detta omöjligt.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: FTX 94 kvm & F1255 6kW?
« Svar #29 skrivet: 15 januari 2018, 17:18:45 »
Ja eftersom pannrummet ligger så nära inpå sovrummen så var det väldigt viktigt att få ner ljudet, både genom rör och från aggregatet. Jag planerar att köra på lägsta fläkthastighet vilket ytterligare sänker ljudnivån.
Tack för bra bilder, ser ut att bli väldigt prydligt tycker jag! tummenupp

Bra att du bifogade ventilations-ritningen! Jag väntar på att få själva ritningen av stugan, så jag också kan göra en riktig ventilationsritning precis som du har.

Men i väntan på ritningen har jag gjort en lol-uppskattning på vilka delar som kommer behövas och vad det kommer kosta exkl. 100\120mm-spirorör som jag tror är rätt billiga i sammanhanget (kanske en tusenlapp totalt).
Landade på exakt 10 lax, men då har jag inte räknat med rabatter eller ca. 1000kr frakt.
Har valt de delar som jag förstått ger bäst ljuddämpning, samt gödslat med ljuddämparslangar och INNO-dämpare.

Saknas gör dock ev. rensluckor som jag förstått bör finnas på frånluften då det är ofiltrerad inneluft som passerar där? Hur ska man tänka när man placerar ut dom? Komma åt från vinden, eller komma åt innifrån?



Summa sumarum; Såga gärna min plan och tillhörande lol-ritning nu istället för att jag ska behöva såga sönder takstolar m.m  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!