Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump  (läst 1213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« skrivet: 17 april 2024, 22:13:53 »
Är på jakt efter cirkulationspump till en grundvattenvärmepump.

Vad används för pump här typiskt? Pumpen måste ju klara syresatt vatten. Pumpen borde ha relativt låg tryckuppsättning, jämfört med typiska dricksvattenpumpar.

Det är lite gränsfall till om en sugande jetpump kan användas, med tanke på höjdskillnad mellan pump och vattenytan (kavitation).

Stryper man in flödet för en vanlig djupbrunnspump borde verkningsgraden bli låg. Jag tittade även på att frekvensreglera ner en djupbrunnspump, men jag tycker det känns som de är designade för höga tryckuppsättningar, och att man hamnar lite fel till på verkningsgradskurvan när man kör dem med höga flöden och låga tryckuppsättningar.

Så vad använder folk för pump egentligen till grundvattenvärmepumpar?.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 17 april 2024, 22:34:20 »
Dom jag vet har en vanlig pump i hålet som ska ge vad VP ska ha i flöde, dessa pumpar klarar färskvatten, är lika som en vanlig brunspump för husets vatten. Är ingen ide om att frekvensstyra den, då grundvatten inte kyls på samma sätt som med KB, det enda som ska vara är då att pumpen är lite fär kraftig och bör gå konstant på ett lägre varv. Det är ju max vad VP ger som eftersträvas och då kan man t.o.m ha en mindre VP. Allt tål att räknas på.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 17 april 2024, 22:42:59 »
En cirkulationspump till en grundvattenvärmepump måste ju få många gånger fler driftstimmar per år än en vanlig djupbrunnspump för dricksvatten till en fastighet. Även om man håller sig till traditionella on/off värmepumpar när det gäller grundvattenvärme så innebär det då typiskt runt 3000 - 3500 drifttimmar per år. En standard djupbrunnspump kanske går 1 till 2 timmar max per dygn i snitt? Känns som det är mycket specialgrejer när man kommer in på grundvattenvärmepumpar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #3 skrivet: 18 april 2024, 16:10:18 »
Tack för svar!

En vanlig djupbrunnspump för tappvatten i villa ligger ju på i alla fall 500W om man letar efter någon mindre variant, ofta dimensionerat för kanske 5-8 bar eller mer. Det blir ju en hel del el i onödan/sabba COP, om man inte stryper eller reglerar ner en sådan tänker jag? Och kraftigt sänka varvtalet med frekvensomriktare brukar ju inte vara helt bra heller, för motorns kylning (det är kanske försumbart i en pump som är nedsänkt i en kall brunn). Det känns inte helt optimalt.

Jag hittade lite specialpumpar för t.ex. fontäner, de tål ju syre och lite smuts, men de jag hittade var är designade för ungefär rätt flöden och de flödena som behövs i en grundvattenvärmepump, så de möjligtvis har bättre verkningsgrad. Jag hittade ingen verkningsgradskurva för de pumparna, och och jag har ingen aning om livslängden på en sådan pump heller. Känns ju väldigt knepigt att gå någon specialpump för ett annat ändamål med tanke på drifttiden. Det kommer ju vara flödesvakt som skyddar grundvattenpumpen från att frysa ihop, så det är kanske ingen katastrof om pumpen lägger av.

Alt 3 är nästan om man skulle försöka få dit en jetpump i alla fall, är bara lite rädd att den kaviterar om grundvattnet sjunker hos mig. De har jag i alla fall hittat för rätt små tryckuppsättningar, så de borde ju gå att få till hygglig verkningsgrad utan reglering/strypning. Och inte alltför dyra heller om den kaviterar.






Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #4 skrivet: 18 april 2024, 21:22:21 »
Inte för inte, det duger med vad för pump som helst, bara den kan ge ett flöde som VP är specad för. Det är ett tryckfall genom växlaren som ska övervinnas. Sen det som är så bra söger dom. att KB pumpen sänker farten, den sitter ju mellan växlaren och VP med KB i sig. Då kan grundvattenpumpen inte styras i fart, utan måste gå konstant. Nu är det grundvatten och det ska upp och kastas på något ställe, får inte gå tillbaka i brunn/hål. Vart har du tänkt att det ska kastas. Många gånger så är det 2 hål, ett upp och ett ner och då bör nog det vara som en tvättsvamp i backen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #5 skrivet: 19 april 2024, 10:47:47 »
BSOD, på dom ( 6st ) grundvattenanläggningar där jag medverkat har man använt mindre djupvattenpumpar för att pumpa grundvattnet. Trycket som dom ska klara är lyfthöjden plus flödesmotståndet så det klarar sig med 2-3 bar. Däremot är det viktigare med ett relativt högt flöde och att pumpen går en stund efter att VP stoppat, det för att växlaren inte ska frysa ihop. Vilken storlek/flöden som behövs har VP leverantörerna full koll på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #6 skrivet: 24 april 2024, 20:09:48 »
Lyckades hitta till grundfos hela pumpsortiment för grundvatten. Såg att de hade lite fler pumpar gjorde för låg tryckuppsättning och högre flöden, inte helt matchat, men betydligt bättre än de som är typiskt är för tappvatten.

Jag tror det kan vara t.ex. för bevattning med mera, som de är tänkta. Jag kan tänka mig att en sådan pump är lite kvalité och håller i många år i alla fall.

Nån som vet hur man på ett enkelt sätt mäter avståndet till grundvattenytan? Utan pump i drift är det ca 6m, jag gissar att ytan kanske sjunker ngt när man kör några m3/h, även om de återförs till grundvattnet 30m bort. Jag minns inte hur jag mätte sist, men jag antar att det blir svårare att mäta ju djupare det är.

Finns det nån enkel metod för att mäta avståndet till ytan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #7 skrivet: 24 april 2024, 20:35:27 »
Ett snöre och ett flöte med lite vikt på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Cirkulationspump för grundvattenvärmepump
« Svar #8 skrivet: 24 april 2024, 20:43:05 »
Har du kollat att flödet i hålet räcker så bör du ju även veta hur mycket nivån sjunker.
För att veta flödet måste man pumpa grundvattnet en stund. I en anläggning trodde borrarn att "det kommer så mycket vatten att det säkert räcker". ett halvår senare fick dom fördjupa hålet ordentligt och använda en vanlig kollektor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!