Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump pÃ¥ ett garagetak ?  (läst 1931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bisha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump på ett garagetak ?
« skrivet: 29 november 2017, 12:48:25 »
Hej

Vi bor på en 1,5 plan villa med värmepump (FH35) installerad på nedervåningen.
Huset har träpanel och en garage vid sidan om den.
Vi kommer så småningom installera en värmepump på barnens rum där uppe eftersom vi får inte bra spridning av den varma luften från nedervåningen . Jag undrar om det är vanligt att folk ställer ute delen på garagetaket (papptak) och vilka problem det i så fall skulle medföra. Kan man montera ute delen med panel direkt mot träpanelen med en panelkonsol eller är det säkrare och använda en markstativ ?
Tacksam för svar!
« Senast ändrad: 29 november 2017, 12:52:13 av bisha »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepump på ett garagetak ?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2017, 13:10:42 »
Det blir som du märkt pÃ¥ din nuvarande mycket vatten frÃ¥n utedelen vid avfrostningen och är det lÃ¥nga perioder med minusgrader kommer det bli mÃ¥nga kilo med is,  klarar garagetaket den vikten?
Utedelen kommer troligen bli utsatt för betydligt mer vind och snö sÃ¥ risken att den kan bli en is/snö glob är stor,  dock även  beroende pÃ¥ vart i landet man bor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bisha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump på ett garagetak ?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2017, 13:29:28 »
Jag bor nere i Landskrona och det är inte jätte mÃ¥nga dagar pÃ¥ Ã¥ret som det är  minus grader. Mitt garage har en plan papptak. Jag tror att den hÃ¥ller ganska bra.  Blir det bättre om jag en värmepumpsskydd till  utedelen?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Värmepump på ett garagetak ?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2017, 13:41:30 »
Hej
du kan sätta värmepumpen på garagetaket, utedelen väger runt 40 kg, så inga problem.
Däremot gällande kondensen bör du se till så det blir bra avrinning. Tex ett externt kar med avrinning och värmekabel, då har säkerligen någon form av vavlopp på taket.
Det som är negativt med  takmontage är att dte är omständigare för service.
Det kräver tex 2 man vid byte av utedel, vilket ibland behövs göras  pga fabrikationsfel eller annat servicebehov.
det blir alltså dyrare servicar. Är du medveten om det är det bara att köra.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad bisha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump på ett garagetak ?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2017, 14:02:03 »
Ok . Tackar för era svar , Är väggkonsolen (monterad till träpanelen) att föredra eller är det bättre med markstativ.
Markstativen behöver ju fästas på en gjuten platta för att kunna montera utedelen.



Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepump på ett garagetak ?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2017, 14:07:13 »
Jag bor nere i Landskrona och det är inte jätte mÃ¥nga dagar pÃ¥ Ã¥ret som det är  minus grader. Mitt garage har en plan papptak. Jag tror att den hÃ¥ller ganska bra.  Blir det bättre om jag en värmepumpsskydd till  utedelen?

Ja därnere är det knappast någon långvarig kyla så du ska få något isberg på taket och förmodar att du har bra avrinning från taket i dagsläget.
Ett skydd från sidan där det brukar blåsa ifrån och ett tak är aldrig fel.
Markstativet kan du väl limma fast fötterna på då du inte bör skruva fast dom genom takpapp och liknande på taket.

Går det inte att få ner den på normal nivå istället för att ha den på taket?
Firman som ska montera kanske har synpunkter på något så ta dit dom först så det blir rätt från början

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bisha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump på ett garagetak ?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2017, 14:18:54 »
Hej

När jag installerade min första Pump så hade jag redan då en fundering på att installera en ny till ovanvåningen och passade på att fråga teknikern som hjälpte mig. Jag frågade honom var man lämpligast kunde ha ute delen och eftersom det rummet som jag ska pumpen i är det rummet som är ovanpå garaget och att det är långt till marken då teknikern behöver dra kylkablarna ner till garagetaket och från garagetaket till marken (Ca 10-12 m) så tyckte han att man kanske ändå ska välja garagetaket framför marken.

Tackar för tipset angÃ¥ende markstativet, den är guldvärd  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!