Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta gammal luftvärmepump ? "Hitachi room airconditioner" från 80 talet  (läst 13494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Oskar P!  Nej tror knappast att kopplingarna gick att frånskilja utan att gasen läckte ut på den här gamla pumpen, den var väl närmare 25 år tror jag. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Hej Oskar P!  Nej tror knappast att kopplingarna gick att frånskilja utan att gasen läckte ut på den här gamla pumpen, den var väl närmare 25 år tror jag. ;)

Mvh Raffen.
jag har iofs aldrig stött på några andra snabbkopplingar än de som Foma hade på sina pumpar, av skruv.modell, och dom stängde iaf åt båda håll, men jag har sett att det på jula-pumparna är nån slags hake som man spänner ihop kopplingarna med, kanske det är engångsgrejer, det vet jag inte..

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Oskar P!  Ja Foma hade väl rätt rekorderliga snabbkopplingar egentligen i motsats till de flesta andra pumpar som väl är mer är av engångstyp såvitt jag känner till. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Hej Oskar P!  Nej tror knappast att kopplingarna gick att frånskilja utan att gasen läckte ut på den här gamla pumpen, den var väl närmare 25 år tror jag. ;)

Mvh Raffen.
jag har iofs aldrig stött på några andra snabbkopplingar än de som Foma hade på sina pumpar, av skruv.modell, och dom stängde iaf åt båda håll, men jag har sett att det på jula-pumparna är nån slags hake som man spänner ihop kopplingarna med, kanske det är engångsgrejer, det vet jag inte..

Julas Coolix ska enligt leverantören ha snabbkopplingar som går att ta isär utan förlust av gas.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Ztrindberg!  Ja du, i reklam och beskrivningar så står det ofta många fina ord, men sanningen med alla QC-pumpar inkl dessa kopplingar är faktiskt att dessa är avsedda för ett engångsmontage av pumpen, och dessa pumpar är absolut inte avsedda till att vare sig tas isär eller att flytta pumpen som många underligt nog har fått för sig. Detta är ju faktiskt hela affärsidén med dessa QC-pumpar för i annat fall så skall man välja en pump som har riktiga kopplingar och servicenippel isf. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Hej Ztrindberg!  Ja du, i reklam och beskrivningar så står det ofta många fina ord, men sanningen med alla QC-pumpar inkl dessa kopplingar är faktiskt att dessa är avsedda för ett engångsmontage av pumpen, och dessa pumpar är absolut inte avsedda till att vare sig tas isär eller att flytta pumpen som många underligt nog har fått för sig. Detta är ju faktiskt hela affärsidén med dessa QC-pumpar för i annat fall så skall man välja en pump som har riktiga kopplingar och servicenippel isf. ;) :)

Mvh Raffen.

Hej Raffen.

Har du själv alltså tagit isär denna typ av koppling eftersom du vet sanningen? Eller var finns det fakta som säger att det är en engångskoppling? Blir väldigt nyfiken nu :)
Enligt leverantören samt teknikern på det företaget så fungerar det att ta isär och koppla ihop igen.

Jag har inte läst i någon reklam eller beskrivning utan pratat direkt med tekniker som pysslar med dessa pumpar.

Jag är övertygad om att det fungerar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Ztrindberg!  Nej det vet du väl om att jag pysslar inte spec alls med den typen av pumpar, men jag har sett en del sådana pumpar samt haft kontakter (via mail) med några leverantörer av dylika QC-pumpar (bl.a Atlaspumpar) pga att vi diskuterat denna fråga tidigare på forumet, och där framkommer det att man rekommenderar vaccumsugning av pumpen om man skulle ta isär dessa kopplingar och återinkoppla dessa igen. Sen är det ju så här Ztrindberg att visst kommer det säkert att fungera att ta isär och trycka ihop igen några ggr men med resultat att pumpen då tappar i kapacitet och effekt varje gång, men det kanske inte har så stor betydelse för dig då ev. Så som jag nämnde tidigare så är ju hela tanken och affärskonceptet med dessa QC-pumpar att de är förfyllda med gas och färdigvaccumerade från fabrik för att folk själva skulle kunna trycka ihop dessa kopplingar själva "en gång" och tar man sedan isär dem så går konceptet i princip åt skogen. Eller har du kanske någon annan uppfattning om varför dessa QC-pumpar överhuvudtaget existerar på marknaden?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Hej Ztrindberg!  Nej det vet du väl om att jag pysslar inte spec alls med den typen av pumpar, men jag har sett en del sådana pumpar samt haft kontakter (via mail) med några leverantörer av dylika QC-pumpar (bl.a Atlaspumpar) pga att vi diskuterat denna fråga tidigare på forumet, och där framkommer det att man rekommenderar vaccumsugning av pumpen om man skulle ta isär dessa kopplingar och återinkoppla dessa igen. Sen är det ju så här Ztrindberg att visst kommer det säkert att fungera att ta isär och trycka ihop igen några ggr men med resultat att pumpen då tappar i kapacitet och effekt varje gång, men det kanske inte har så stor betydelse för dig då ev. Så som jag nämnde tidigare så är ju hela tanken och affärskonceptet med dessa QC-pumpar att de är förfyllda med gas och färdigvaccumerade från fabrik för att folk själva skulle kunna trycka ihop dessa kopplingar själva "en gång" och tar man sedan isär dem så går konceptet i princip åt skogen. Eller har du kanske någon annan uppfattning om varför dessa QC-pumpar överhuvudtaget existerar på marknaden?? :)

Mvh Raffen.



Tyvärr har jag aldrig hört eller sett att det ska vara engångskoppling. Var kommer det ifrån?

Som jag sa så har jag pratat direkt med teknikern och med leverantören, inte Jula. Sedan så har jag ju en sådan koppling hemma som jag plockat isär bara på skoj och den ser bra ut.

Varför dom existerar? Varför inte?

Om du provar själv att koppla ihop med en sådan koppling så förstår du att det finns inte en chans att det hinner smita ut eller in något som skulle påverka effekten. Sedan är det väl så att man inte springer runt och flyttar pump varannan dag eller hur? hehe

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
Hej Ztrindberg!  Nej det vet du väl om att jag pysslar inte spec alls med den typen av pumpar, men jag har sett en del sådana pumpar samt haft kontakter (via mail) med några leverantörer av dylika QC-pumpar (bl.a Atlaspumpar) pga att vi diskuterat denna fråga tidigare på forumet, och där framkommer det att man rekommenderar vaccumsugning av pumpen om man skulle ta isär dessa kopplingar och återinkoppla dessa igen. Sen är det ju så här Ztrindberg att visst kommer det säkert att fungera att ta isär och trycka ihop igen några ggr men med resultat att pumpen då tappar i kapacitet och effekt varje gång, men det kanske inte har så stor betydelse för dig då ev. Så som jag nämnde tidigare så är ju hela tanken och affärskonceptet med dessa QC-pumpar att de är förfyllda med gas och färdigvaccumerade från fabrik för att folk själva skulle kunna trycka ihop dessa kopplingar själva "en gång" och tar man sedan isär dem så går konceptet i princip åt skogen. Eller har du kanske någon annan uppfattning om varför dessa QC-pumpar överhuvudtaget existerar på marknaden?? :)

Mvh Raffen.

Vet inte om du Raffen är trög eller bara har svårt att förstå...

Coolix pumpar med denna typ av Quick Coonect är INTE vaccumsugna eller liknande från fabrik.
Slangpaketet sitter ihop med innerdelen och de är tillsammans överfyllda från fabrik. (vilket förstås även utedelen är)
Det är alltså ett övertryck i rören/innerdelen och det gör att man kan isär dom ett antal gånger UTAN att det kan komma in någon luft i systemet.
Ventilerna och alla anslutningar är den självstängande typen och det enda som händer när man kopplar isär dom är att det säger ”tjoff” och det ljudet återkommer vid ihopmonteringen…

Den enda risken som finns är att man skadar oringar och anslutningar i samband med demontering och montering ELLER att man gör detta så många gånger att övertrycket försvinner från innerdelen/rörpaketet.
DÅ finns det en risk att luften kan komma in, då övertrycket har försvunnet som hindrade luften att smita in…

Att inte fler pumpar har denna typ av anslutning är väl självklart då det är marknaden som styr, dvs om alla pumpar hade denna typ så skulle många montörer inte ha jobbet kvar.
Dessutom så har ju denna pumptyp en klar nackdel jämfört med ”vanliga” pumpar som kräver vaccumsugning, nämligen den begränsade rörlängden och krånglet att variera monteringen.
Rörlängden är bara typ 3.5-4m på denna pump och det ställer till monteringen för många ändamål…
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej PlutoOrjan!  Ja du, nu vet jag väl inte direkt vem av oss 2 som är mest tröga eller har svårast att förstå egentligen, men det du säger här stämmer inte alls enligt min uppfattning ang dessa QC-pumpar, sen får du väl tolka detta hur du vill nu då. Du påstår alltså att dessa QC-pumpar inte skulle vara vaccumsugna från fabrik?? Och att de dessutom skulle vara överfyllda med gas i både innerdelen och utedelen?? Och att det är ett övertryck i rören/innerdelen som gör att man kan ta isär kopplingarna ett antal ggr utan att det kommer in luft i rören/pumpen?? Sc:,h Jag kan väl bara informera dig då om att så länge det finns någon gas kvar i någon av innerdelen eller utedelen så råder det givetvis ett övertryck i resp del av pumpen, och naturligtvis så är dessa QC-pumpar färdigvaccumerade (vaccumsugna) från fabriken och fyllda med rätt mängd gas för pumpen ifråga både i innerdel och i utedel och inte någon överfyllning, eller var, hur eller när sker isf vaccumsugningen av dessa pumpar menar du?? För skulle de inte vara vaccumsugna från fabriken så lär de väl inte kunna hålla ihop någon längre tid det kan jag försäkra dig.
Sen har du ju rätt i att den svaga länken på dessa pumpar är just dessa snabbkopplingar inkl tätningar och det är just dessa kopplingar som då gör att pumparna ifråga endast skall monteras vid 1 st tillfälle, för tar man isär kopplingarna så kommer man att tappa i effektivitet genom det iof lilla gasläckage som sker om detta förfarande skulle gå bra, går det inte helt bra så tappar man ur ännu mera gas och får en ännu sämre effektivitet + att man riskerar att skada tätningarna om man börjar röra dem igen och då är livslängen ännu mer begränsad på pumpen. Dessutom så brukar dessa tätningar ändå ge sig utan att man rör dem och börja läcka oftast redan efter ca 1-3 år, och då är det bara till att kassera pumpen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Sen har du ju rätt i att den svaga länken på dessa pumpar är just dessa snabbkopplingar inkl tätningar och det är just dessa kopplingar som då gör att pumparna ifråga endast skall monteras vid 1 st tillfälle, för tar man isär kopplingarna så kommer man att tappa i effektivitet genom det iof lilla gasläckage som sker om detta förfarande skulle gå bra, går det inte helt bra så tappar man ur ännu mera gas och får en ännu sämre effektivitet + att man riskerar att skada tätningarna om man börjar röra dem igen och då är livslängen ännu mer begränsad på pumpen. Dessutom så brukar dessa tätningar ändå ge sig utan att man rör dem och börja läcka oftast redan efter ca 1-3 år, och då är det bara till att kassera pumpen. :)

Mvh Raffen.

Hej igen Raffen

Jag har tyckt tills nu att du verkar vara en expert på det här med pumpar men nu börjar jag tvivla.
Coolixpumpen går att flytta. Den är INTE gjord för att monteras endast en gång. Det har ju leverantören själv sagt. Vad får dig att tro det? Tappar inte i effektivitet. Jag tror snart att du själv aldrig har tagit isär en sådan koppling? Har du det? Jag har det nu så jag vet om det läckte eller ej.

Sedan säger du att tätningarna börjar läcka efter 1-3 år. Var har du fått det ifrån? Jag vill gärna läsa det själv eller höra vem som påstått det. Eller sysslar du med dessa kopplingar själv så pass mycket?

Berätta gärna varifrån du fått dina fakta så att man kan börja varna folk för pumpar som bara är att slänga efter ett år.

mvh
Ztrindberg

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
raffen har delvis rätt om vacuumsugningen, givetvis vacuumsugs pumparna från fabrik (får man väl hoppas) och efter vacuumsugning fylls de med rätt mängd köldmedium i ytterdelen, medan innerdelen fylls med en liten mängd gasformigt köldmedium, alltså blir det en liten överfyllning men det är för att täcka upp det lilla som pyser till när man kopplar ihop.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Oskar P! Ja du har helt rätt i att själva gasen fylls och förvaras i utedelen på alla pumpar mig veterligen, sen på dessa QC-pumpar så vaccumsugs då både innerdelen och utedelen var för sig på fabriken och levereras alltså färdigvaccumerade som det brukar heta. Du har också helt rätt i att det är alltså ett gastryck i både såväl utedelen som innerdelen fram till deras resp kopplingar, för vore det inte något gastryck i båda delarna så skulle det ju kunna komma in fukt eller luft i anläggningen och då skulle man tvingas vaccumsuga pumpen återigen vid montering precis som alla andra pumpar. Detta är då den stora skillnaden mellan QC-pumpar och vanliga pumpar där man vaccumsuger och släpper på gasen efter rörinstallationen, + då nackdelarna förstås rent allmänt med dessa snabbkopplingar inkl deras resp tätningar. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 17 oktober 2009, 19:06:26 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad hakis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Men det måste väl gå att "suga hem" gasen i kompressorn. Verkar ju onödigt att släppa ut den eller?
Finns det inga ventiler för att stänga gasen kan du pressa ihop röret i stället. Låt den gå ett litet tag
sen slår man av strömen bara.. vips så har man sparat gasen ;)

Nej men egentligen, släng möget.. ::)

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Ras 2101 chx innedel och rac 2102 tror jag närmare att den faktiskt heter..

Har inte kört den så mycket men testade ett par dagar att stänga av värmen på nerevåningen i huset (byggde nyligen en hallvägg som hindrar värmen från att stiga upp i trappan) och körde med enbart hitachin.

Mellan 2-4 minus ute och den har värmt utan problem till ca 20 grader ! Har fått för mig att den borde ge ca 3kW och det kan nog stämma rätt bra..

Vad är det som styr avfrostningen ? Tycker den frostar av utan att det tycks ha blivit någon frost alls på kyldelen, antar att det är någon simpel typ av timer som styr detta ?

Såg också häromdagen när jag kollade närmare på den att det sitter en termostat på utedelen med ett litet fönster på, den är inställd på ca -10C. Är detta för att hindra drift vid allt för kall väderlek ?

Rätt kul att tröskverket går o går.. ska man tro forumet så är det ju många nya pumpar som ger upp långt före 20 år som denna har suttit, om inte 25.  vore intressant o se vad den har för verkningsgrad bara :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!