Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Bonus Air 12  (läst 6112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Ã…slund

  • Gäst
Niclas Ã…slund
Problem med Bonus Air 12
« skrivet: 27 november 2018, 09:47:55 »
Hej.
Hoppas någon kan bistå med nyttig info om mitt problem?
Värmepumpen orkar inte leverera mitt behov av värme i huset när ute-tempen är lägre än ca -4°.
Min radiator-temp är då ca +32° för en inomhusvärme på +20°.
Cirkulationspumpen för radiatorerna går på lägsta läget,dvs steg 1.

Har testat att laborera med det sk Delta-värdet på cirkulationspumpen för värmepumpen genom att ändra läget för densamma,dvs läge 1= Delta 8,0° samt i läge 2= Delta 5,5°.
Men värmepumpen orkar inte upp i tempen utan går konstant mellan avfrostningarna som jag provat ändra från fabriksinställda 35 min till 60 min intervall.
Vid ca -3° jobbar värmepumpen hela tiden mot min ack-tank på 500 lit (inkl vv-beredaren).
Har satt önskad tank-temp på +46° (givaren i nedersta dykröret på ack-tanken).
Kör sk fast-kondensering.
När värmepumpen laddar kommer tanken upp i ca +45° efter 60 min.
Sedan defrostar värmepumpen och tempen sjunker ca 3 grader i tanken,och så startar processen om igen oändligt med väldigt hög effektförbrukning som följd !!
Ligger på ca 70-90 kwh/dygnet under senaste 3 dagarna då snitt-tempen ute varit ca -3° till -5°.
Radiatortempen i mitt hus ligger på följande nivå.
Ute-temp -3 grader = +30° / -5° = +33° / -7° = +35° och vid -10° / +40°.
Cop-värdet för värmepumpen är i mitt tycke väldigt dåligt då mitt ratiatorvatten är helt ok vid dessa temperaturer jag redovisat ovan.
Deltavärdena värmepumpen ger är helt ok med,så flödet kan väl vara boven då ???
Inga larm kommer upp heller,och cellerna på värmepumpen är inte igenisade heller så defrostningen fungerar bra.
Tycker att denna värmepump är helt kass då den når maxgränsen för mitt hus redan vid ca -5° för atr hålla +20° innetemp i huset och en radiatortemp på ca +32°.
Likväl strömförbrukningen som är skyhög med ca 3,5 kwh/timme snitt över 24 tim,dvs pumpen jobbar hela tiden.
Om invetliving vidhåller att man kan köra värmepumpen ner till -15° och den dessutom testats i ner til l-19° i Kiruna, ja då anser jag att min värmepump är defekt !!!
Eller så ljugar man helt sjukt!
NÃ¥gra tips ??

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Problem med Bonus Air 12
« Svar #1 skrivet: 27 november 2018, 11:43:12 »
Vilken effekt har du på pumpen vid olika temperaturer tex -5 och vad har du för hus samt vart i landet befinner du dig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Niclas Ã…slund

  • Gäst
Niclas Ã…slund
SV: Problem med Bonus Air 12
« Svar #2 skrivet: 27 november 2018, 13:38:44 »
Jo jag har 11kwh på pumpen vid +7°
Vid -5° ger värmepumpen 5,5 kwh och huset kräver ca 6 kwh vid samma ute-temperatur.
Huset beläget i södra Dalarna,ca 30km söder om Ludvika är på totalt 344 kvm varav huset utgörs av 1 markplan om 128 kvm + 128 kvm källare uppvärmd.
Garagedelen som är ihop med huset likaså 56 kvm markplan samt dito källare (ihop med husets källare så man kan gå via huset igenom hela källarplanet upp i garaget) på 56 kvm.
Mao 256+112 ~ 340-368 kvm.
Allt uppvärmt,men 1 plan under markytan.
Kan räknas som 250 kvm totalt.
Vedåtgång ca 35 kbm/årligen med fläktstyrd vedpanna + 2 acktankar a' 500 lit vardera.
Ca 35000 kwh/Ã¥rsbasis.
Har konsulterat med Baxi ang detta sedan föregående inlägg och värmepumpen fungerar som den skall.
Ner till ca 0° räcker pumpen till,men sedan får jag elda eller köra tillskott med exvis el-patroner.
Har som nu skrivits svarat på min egna frågeställning och konstaterat smärtsam fakta hahaha...
Hursom, blir bekvämlighets värme ner til 0°,sen får jag elda som tidigare.
Räknar med ca 20 kbm ved årligen som värmekälla och värmepumpen får leverera resten.
Typ 7mån VP och 5mån vedeldning.

HR 440

  • Gäst
HR 440
SV: Problem med Bonus Air 12
« Svar #3 skrivet: 27 november 2018, 14:18:16 »
Hej  för liten pump sätt in en Nibe F 2120 20 KW, jag har en 2120 F 16 till 220m2 en plan och är mycket nöjd  efter att jag haft den 1,5 Ã¥r förbrukar ca 7800KWH  för värme och varmvatten är beläget i PiteÃ¥

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med Bonus Air 12
« Svar #4 skrivet: 27 november 2018, 16:01:16 »
Vid -5° ger värmepumpen 5,5 kwh och huset kräver ca 6 kwh vid samma ute-temperatur.

Då är det väl inget fel på grejerna? De resterande 500 Watt'en får komma nån annan stans ifrån (elpatron t ex).

Det är väl ungefär så man brukar dimensionera prylarna. Visst skulle man kunna valt en mycket kraftigare VP, men frågan är hur mycket extra en sån kostar jämfört med hur många kWh elpatron det går åt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Bonus Air 12
« Svar #5 skrivet: 27 november 2018, 16:22:47 »
Att det stora huset skulle klara sig med 6 kW vid -5 celcius tycker jag låter helt osannolikt. Tror effektbehovet är klart högre även om källare och garage bara har underhållsvärme. I åtminstone vissa delar av källaren vill man nog också ha mer behaglig värme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!