Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning  (läst 2894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« skrivet: 19 november 2023, 12:14:46 »
Hej,

Har en Toshiba RAS-13PAVP-ND som har gått klanderfritt i säkert 12 år. Nu när det börjat bli kallare har jag upptäckt att den "fastnar" i avfrostnings läge (Det har aldrig hänt förr).
Jag såg att i service manualen så finns det lite olika avforstningsekvenser beroende på utomhustemperatur. Det känns som om när temperaturen är över -3 grader så uppstår väldigt sällan problem i avfrostningssekvensen.
Men under -3 då "låser den sig" Först misstänkte jag givaren ute i värmeväxlaren (TE) (eftersom det verkar timer styrt över -3 grader men givare styrt under -3) men efter att gått ut och lyssnat och följt avfrostningssekvernsen så misstänker jag att 4-vägsventilen inte ställs rätt.
Följande data har jag i min analys;

1) När det går rätt hörs ett destinkt ljud "i 4 vägsventilen" sedan startar fläkten, därefter kompressorn och sedan kommer värme ur inomhusenheten.
2) När det går fel hörs inte samma ljud utan mer ett lågt typ "stön" sedan startar fläkten, kompressorn går igång men i inomhus enheten känner man bara kyla vid värmeväxlaren och inomhus fläkten går ej igång. Men fläkt och kompressor går i utomhus enheten (men jag antar att den då går i kylläge)

Jag har provat och växla mellan värme och kylläge och efter att antal försök så kan jag få den att komma i värmeläge igen vilket stödjer ovan teori.

Nu såg jag att 4-vägsventilen drivs av en separat solenoid, kan det vara drivkrets/solenoid som kan vara problemet eller lutar allt mot att 4-vägs ventilen kärvar?
Någon som har tips eller känner igen denna typ av fel ?

 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 08:13:00 »
12 år ju inget men fyrvägaren kan gett upp
eller kompressorn för det är gasttrycket som ställer om ventilen dåligt gasttryck från en skadad kompressor lär ju inte ge något distinkta ljud
sen får man ju fråga sig varför kompressorn skulle fått stryk kanske någon kallstart

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #2 skrivet: 21 november 2023, 09:35:26 »
Det finns ju magneter att köpa för att kolla om växelventilen fungerar.
Eller så chansar du och köper en ny spole.
Om växelventilen kärvar kan det sluta med att magnetspolen brinner, eftersom den blir varm om inte järnkärnan rör sig i växelventilen.
Inte sällan kan det vara växelventilen som kärvar, och det resulterar i att spolen brinner, och i värsta fall går kretskortet sönder som ett resultat av detta.

En kärvande växelventil är ofta dödsdomen för en värmepump. (För svårt/dyrt att byta)
Händer det på nya värmepumpar så byter man som regel ut hela utedelen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #3 skrivet: 21 november 2023, 17:57:31 »
Tack för input, jag funderar på att montera bort spolen och mäta resistansen såg att det fanns värden i manualen. Nu hör till saken att den fungerat klanderfritt när temperaturen legat runt nollan. Säkert 20 avfrostningar utan problem. Men när det blir någon minus grad så börjar problemen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #4 skrivet: 22 november 2023, 08:25:06 »
Känns som ett troligt köldmedieläckage eller en kompressor som är slut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #5 skrivet: 22 november 2023, 09:52:21 »
f-n mitt svar försvann
men fyrvägarn består av tre delar
magnetspolen
servotrycket
växelventilen

när magnetspolen är opåverkad går maskinen som AC

dvs servotrycket ligger på ena sidan av själva växelventilen som i sin tur styr kompressorns het gas åt ena hållet (kondensorn (utedelen))
när magnetventilen påverkas öppnar den ett tunt rör för servotrycket på andra sidan växelventilen och slöpper trycket som den hade på första sidan
servotrycket flyttar (om allt fungerar) käglan i växelventilen för drift i värmeläge och skickar hetgasen till innedelen som då blivit kondensor.
Därför tar det tid när man skiftar från kyla till värme viceverca för att trycket måste ner innan växlingen kan ske.

så magnetspolen är alltid påverkad vid värmedrift utom avfrostning. detta betyder att även om strömmen genom spolen ändras när kärnan flyttas så har det ringa påverkan på ventilens livslängd. dvs det finns en annan underliggande orsak till att spolen "brinner".

Med det sagt går fyrvägare sönder ibland elektriskt med defekt drivning och ibland mekaniskt när käglan inte tätar på rätt sätt.

det finns en permanenetmagnet som man kan använda för att testa om växelventilen slår om vilken man ersätter magnetspolen med. i synnerhet om man upplever det ena driftsättet har full funktion och inte det andra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #6 skrivet: 22 november 2023, 14:36:09 »
Spolen brinner om inte järnkärnan flyttar sig när spolen får ström.
Vad sen järnkärnan påverkar spelar ingen roll, men visst, fyrvägaren kan sluta fungera även om järnkärnan flyttar på sig.
Om servoventilen inte fungerar.
Oftast beror en brunnen spole på att järnkärnan har börjat kärva och sitter fast i "spänningslöst" läge.
Det kan i sin tur skada kretskortet om det inte är ordentligt skyddat mot kortslutning i spolen.
Som på Panasonics maskiner.

Hör man tydligt att det klickar till i järnkärnan när man trär på permanentmagneten för att testa så är ventilen nästan säkert OK, den del som påverkas av spolen i alla fall.
På bilden ser man spolen och järnkärnan i övre delen, och de smala rören för servotrycket som i sin tur påverkar den större ventilen som lägger om gasflöet.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #7 skrivet: 22 november 2023, 18:42:49 »
som gammal elektronikingenjör får jag be dig titta på Lentz lag!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #8 skrivet: 23 november 2023, 07:52:36 »
Nu får du allt förklara dig.
Jag har bytt hundratals strömspolar på magnetventiler där käglan kärvat (i mitt gamla jobb inom styr och regler i industrin) , så jag är 100% säker på att spolen brinner om järnkärnan inte flyttar sig in i magnetfältet.
En spole kan förstås brinna även om järnkärnan rör sig, beroende på dålig kvalitet, inträngande vatten eller liknande - men rent generellt beror det på att järnkärnan inte flyttat sig in i magnetfältet och spolen blir så varm att skyddslacken på kopparlindningen smälter och man får en kortslutning. (I normalfallet)
Sen kan felet förstår vara på servosidan - det fungerar ju på samma sätt inom pneumatiken som hydrauliken.
Järnkärnans uppgift är att ställa om servotrycket så att den mekaniska sliden växlar läge och gasen som en följd ändrar riktning.
Om spolen brinner är det järnkärnan som sitter fast, om spolen är hel så är det fel på servoventilen, eller gastrycket.
Troligen, sen finns det alltid unika fall som gör att man får klia sig i huvudet en extra gång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #9 skrivet: 23 november 2023, 09:52:34 »
det är ju bara strömrusningen i lindningen på spolen som kan bli för stor så att lindningen skadas

strömmen är konstant i en frisk spole

ditt resonemang gör ju gällande att spolen "brinner" om den inte sitter på plats dvs den brinner om den hänger bredvid.

så mekanisk påverkan (skador på lindningen) eller att matningen är felaktig (för hög ström) är det enda som kan få en spole att ge upp.

Jag har bytt spolar i reglerapplikationer som det blivit avbrott i, spolar med rätt så hög kvalitet och högt B magnetiskt flöde. Det har inte funnits någon som helst annan orsak än att just spolen har uppnått EOL.
En del spolars kassation beror på att det kommit in fukt i dessa eller mellan spole och ventil och ferromaterial har rostat därmed expanderat och tryckt sönder lindningen.

Men om du är säker på att en spänningsatt spole som ligger i det fria brinner upp för att man inte stoppar i en järnkärna i denna så kan ju jag inte vara sämre än att jag pudlar...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #10 skrivet: 23 november 2023, 10:34:37 »
Ja, på de spolar jag jobbat med var det viktigt att stoppa in en mejsel eller nåt om man plockat av den, om den riskerade få ström.
Kanske går designa dem så att de håller för det också - det är jag inte 100% säker på, men de jag jobbat med har i alla fall blivit glödheta om man glömt av sig och haft en lossad med spänning på.
Man fick lära sig den hårda vägen efter ha ha bytt spole, för att få byta igen då den brann kort därpå igen. (de gånger järnkärnan kärvade)
Men som sagt, det kan ju vara annat som orsakar att de brinner också.
Är det en kärvande järnkärna lär den i alla fall brinna igen om man bara byter spole och felet kvarstår.
Är den hel så är det ju troligen inget fel på den delen i alla fall, då är det mer troligt servoventilen eller själva stora ventilen som kärvar eller frusit fast (om det finns fukt i systemet t.ex.)

Med detta sagt så var det ju en annan typ av spole, så visst kan jag ha fel - om det är helt annan konstruktion på spolarna i värmepumpar.
Ju högre effekt det är på spolen desto mer beroende blir den av järnkärnan om den inte ska brinna - det är i alla fall hur jag ser på saken, möjligen är det låg effekt på de som sitter i värmepumpar, men de verkar vara rätt lika de jag jobbade med tidigare.

Man ska aldrig skriva att man är 100% säker.  dontknow

Standardfelet på Panasonic när spolar och kretskort brann, löste det sig bara genom att byta spole och kort?
I så fall har jag ju fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #11 skrivet: 23 november 2023, 11:26:36 »
strömmen igenom en spole sjunker om man har en järnkärna så.
Mina argument är slut, så troligen beror det på hur kraftig och underdimensionerad spolen är om den håller utan järnkärna.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #12 skrivet: 23 november 2023, 13:00:56 »
Ja, på de spolar jag jobbat med var det viktigt att stoppa in en mejsel eller nåt om man plockat av den, om den riskerade få ström.
Kanske går designa dem så att de håller för det också - det är jag inte 100% säker på, men de jag jobbat med har i alla fall blivit glödheta om man glömt av sig och haft en lossad med spänning på.
Man fick lära sig den hårda vägen efter ha ha bytt spole, för att få byta igen då den brann kort därpå igen. (de gånger järnkärnan kärvade)
Men som sagt, det kan ju vara annat som orsakar att de brinner också.
Är det en kärvande järnkärna lär den i alla fall brinna igen om man bara byter spole och felet kvarstår.
Är den hel så är det ju troligen inget fel på den delen i alla fall, då är det mer troligt servoventilen eller själva stora ventilen som kärvar eller frusit fast (om det finns fukt i systemet t.ex.)

Med detta sagt så var det ju en annan typ av spole, så visst kan jag ha fel - om det är helt annan konstruktion på spolarna i värmepumpar.
Ju högre effekt det är på spolen desto mer beroende blir den av järnkärnan om den inte ska brinna - det är i alla fall hur jag ser på saken, möjligen är det låg effekt på de som sitter i värmepumpar, men de verkar vara rätt lika de jag jobbade med tidigare.

Man ska aldrig skriva att man är 100% säker.  dontknow

Standardfelet på Panasonic när spolar och kretskort brann, löste det sig bara genom att byta spole och kort?
I så fall har jag ju fel.

På dom Pansonic jag varit på har det bara byts spole och kort
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #13 skrivet: 23 november 2023, 14:12:01 »
I så fall har jag fel, eller så har felet varit intermittent.
De har alltså haft dålig kvalla på spolarna, det utesluter i och för sig inte att de skulle brunnit om järnkärnan kärvat, men det kan man inte veta säkert.
De vi hade på jobbet brann i alla fall när det hände, men det kan säkert finnas olika konstruktioner som kan klara det.
Jag fÃ¥r pudla helt enkelt.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med RAS-13PAVP-ND Avfostning
« Svar #14 skrivet: 23 november 2023, 15:02:36 »
Nu var det några år sedan men vill minnas att problemet var att det kom in fukt/vatten i spolen/elektroniken .
Men borde finnas nÃ¥gon som har bättre koll , jag fick Panasonic att hjälpa till med annat folk för att Ã¥tgärda resterande sÃ¥ det skötte dom galant  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!