Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.  (läst 7154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så är det nog.

Men verkar mina inställningar ok annars? Och är det bra att den är igång 24h per dygn? Är förstås lite skraj över att få en jätteräkning nästa månad.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Den är igång för att ditt hus behöver värmen. VPn drar bara typ 60 kWh på ett dygn.
Kolla hur mycket elpatronen är igång. Man kan läsa av en gång per dygn så ser man.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2016, 14:41:44 »
Värmen som EcoAir och EcoEl ger, fördelar sig för min del i grova tal med 20% jan - 15% feb - 10% mars och 10% nov - 20% dec. De övriga sju månaderna kostar bara 25% av årskostnaden, så januari-februari är de dyraste månaderna men sedan blir det så mycket billigare. Min totala kostnad brukar ligga runt 20 000 kr för året, inkl hushållselen som då svarar för 7500-8000 kr.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Min elförbrukning under året syns i figuren vid mina inlägg. De två övre kurvorna är hur det var före VP, och den nedersta kurvan 2015.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2016, 16:44:19 »
Min elförbrukning under 2014, såg ut så här:
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen!

Senaste 24h har pumpen nu varit igång i 22 och haft 4 starter.

Jag kollade "Elvärme drift" igår vid denna tiden. Den stod då på 61 163 kW. Idag stod den på 61 175 kW, d.v.s. en skillnad på 12 kW.


Räknar jag rätt här?

Vi leker med tanken att alla dagar är som den här och att fläkten går konstant 24h/dygn. 60kW + 12 kW = 72 kW. 72x 31 = 2232 kW. Detta under förutsättning att det är runt -3 grader ute. Plus hushållsel på ca 500kW = 2 732 kW totalt.

Känns det rimligt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Japp :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Eco-El, Eco-air: För kallt i huset. kompr kör 13h per 24h.
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2016, 22:04:18 »
Så länge du får VP att gå 24h om dygnet vid kyla så är det i stort sett optimalt. Många har ju problemet att elpatronen kickar in trots att VP inte går 24/7...

Vid sidan om detta kan det gå att optimera varmvatten och ev. sänka framledning. Har du allt öppet max? Hur var det med golvvärmen? Mot denna kan du eventuellt köra direkt ut från VP. Hos mig gör jag detta, även om jag kör ut 50c i framledning får jag inte över rekommenderat gränsvärde på 27c golvet pga av att slingorna ligger under golvspån....

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
liten update:
Har inte justerat något mer ännu och det är varmt och skönt på golvet. Dock så har elpatronen gått lite mindre. Är nu uppe i 61181 kW. Det blir 6 kW per dag, vilket förstås känns helt ok. Varmvattnet räcker fint och vi har dessutom varit en vuxen mer i hushållet igår samt idag.

Nu har det dock blivit lite utav en sport att optimera det så mycket som möjligt.

Nästa steg blir att stänga av patronen helt för att se hur vi klarar det. Funkar det fint så kommer jag att prova att höja golvvärmen (står på 29 så vetitusan om det gör nån skillnad) och sänka gradantalet vid -15 successivt.

Målet måste ju vara att elpatronen inte går alls, fläkten så få timmar som möjligt, men att det ändå är varmt och gött inne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om du stänger övre elpatronen så måste du vara beredd att slå på den igen om det blir riktigt kallt. Det är lätt att hitta "optimala" inställningar när det är måttligt kallt, men sen när temperaturen sjunker måste du ändra manuellt.
Erp gör det, för att spara el, jag gör det inte, för jag ids inte. De få kronorna spelar ingen roll i förhållande till bekvämlighet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det åter igen för kallt i huset. Vid -15 är den inställd på 55 grader och av vid 21 grader.
 
Golvvärmen är maxad så det är inte det som är problemet.

Ska jag bara höja temperaturen vid -15 för att få upp tempen i golvet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det bör gå att förskjuta kurvan så du får lite varmare vid mildare väder ökar du kurvlutningen kommer du få varmare vid kallt väder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om golvvärmen är begränsad till 29 grader så hjälper det ju inte att du höjer tempen i tanken, eller hur? Är det kallt i hela huset eller är det skillnad uppe och nere?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!