Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grävning jordvärme_metoder  (läst 1524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PetEnd

  • Mätarlarv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skärblacka
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥rd pÃ¥ landet - Jordvärme, bergvärme, krypgrund
Grävning jordvärme_metoder
« skrivet: 12 mars 2012, 17:53:37 »
Har fått offert på en jordvärmeanläggning. Man pratar i det sammanhanget om att plöja ned jordvärmeslangen. Har någon erfarenheter från denna metod?
Borde väl fungera bra och snabbt om marken är någorlunda stenfri. Hur vet man att slangen är fri från skador när man inte skyddsfyller manuellt?
Ansvarsfrågan är ju också intressant. Om man anger ungefärligt läge för kablar, ledningar mm borde man väl kunna kräva att entreprenören står för ev skador.

Vet nån vad en turboslang är för något? Ger den bättre effekt eller kostar den bara mera?
PEN

Thomas Enström

  • Gäst
Thomas Enström
SV: Grävning jordvärme_metoder
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2012, 13:04:44 »
Vi installerade våran vp kopplad till 2st ytjordslingor 2001. Där det var stenigt och grus/sand grävde man ett schakt för kollektorn som sedan återfylldes. Där man med säkerhet visste att det var lergjord plöjde man ner slangen. Det går mycket fortare och blir därmed billigare än att gräva. Allt fungerar än idag. :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Grävning jordvärme_metoder
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2012, 16:58:33 »
Oftast brukar det vara beställarens som ska ansvara för kabelvisningen, men skriv ett entreprenadavtal där det i klartext står vem som ska ansvara för ev kabelskador mm. Då slipper ni alla tvister om vem som bär ansvaret.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Grävning jordvärme_metoder
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2012, 23:09:07 »
Jag har precis fått min slang nerplöjd (okt/nov 2011). Lerjord. Gick väldigt fort och smidigt. Slangen var pluggad i båda ändar och satt under tryck (tryckluft) så om en skada hade uppstått skulle det visat sig direkt. Trycket gör väl också att slangen böjer sig mjukare i svängarna. Åverkan på marken blir mindre vid plöjning än vid grävning.

Måste tillägga att man har ju ingen aning om vad man plöjer sig igenom. Jag tänker t.ex. på dräneringsrör och liknande. Allt finns inte dokumenterat.
« Senast ändrad: 14 mars 2012, 23:11:35 av aromata »

Utloggad PetEnd

  • Mätarlarv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skärblacka
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥rd pÃ¥ landet - Jordvärme, bergvärme, krypgrund
SV: Grävning jordvärme_metoder
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2012, 19:59:51 »
Tack för svar! Fortfarande lite nyfiken på det där med "turboslangen" ,,..,. Någon som vet nåt om detta?
Peter
PEN

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Grävning jordvärme_metoder
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2012, 21:10:10 »
Turboslangen har diskuterats tidigare, se slutet av den här länken!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28438.msg275990#msg275990

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!