Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 lÃ¥g kompressorfrekvens  (läst 659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norrasverige

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F750 låg kompressorfrekvens
« skrivet: 01 februari 2024, 12:22:36 »
Jag har sedan lite mer än en månad (ca 20 dec) haft problem med att kompressorfrekvensen sakta gått ner på min Nibe F750. Alltså att den tillåtna frekvensen blivit lägre och lägre och har nu stabiliserat sig runt 30-40 Hz (i snitt). Bifogar lite loggar längre ner, men ska beskriva den felsökning som är gjord (av tekniker):
-Försök att hitta läckage. Dock hittar sniffern inget läckage, men teknikern säger sig se att tryck försvinner. Jag är inte hundra säker dock då inget hände när han skulle visa mig.
-Pga ovan så pumpades all gas ut och den fylldes med rätt mängd (740g) och därefter provkörning (se detaljerade loggar längre ner), men ingen skillnad mot innan.
-Sista dagarna har jag fått lågtryckslarm (51) och därför kör jag just nu på elpatron enbart.

Teorier på vad som kan vara fel? Jag har läst i forumet och sett många möjliga fel som kan ge liknande fel, men tips på hur man felsöker och blir säker på vad som är felet? (Detta är väl teknikerns uppgift, men nu har han varit här 2 ggr och är inne på att byta hela överdelen för >50 000 kr! (bara materialkostnaden))

I figurerna nedan har jag försökt ta fram några av de viktiga variablerna som visar när felet uppstår (ca 20 dec). Notera att det är en varmperiod just innan (se utomhustemp) och det är efter den man kan se en trend nedåt för tillåten frekvens och aktuell frekvens. Jag har även kollat med en granne som har likadan pump och han ligger på runt 80Hz med samma luftflöde (ca 170-180).
« Senast ändrad: 01 februari 2024, 12:26:58 av norrasverige »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9674
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2024, 12:30:29 »
Spricka i förångaren? Kan nog vara lite svårt/krångligt att detektera(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1747
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2024, 13:42:31 »
Jag har sedan lite mer än en månad (ca 20 dec) haft problem med att kompressorfrekvensen sakta gått ner på min Nibe F750. Alltså att den tillåtna frekvensen blivit lägre och lägre och har nu stabiliserat sig runt 30-40 Hz (i snitt). Bifogar lite loggar längre ner, men ska beskriva den felsökning som är gjord (av tekniker):
-Försök att hitta läckage. Dock hittar sniffern inget läckage, men teknikern säger sig se att tryck försvinner. Jag är inte hundra säker dock då inget hände när han skulle visa mig.
-Pga ovan så pumpades all gas ut och den fylldes med rätt mängd (740g) och därefter provkörning (se detaljerade loggar längre ner), men ingen skillnad mot innan.
-Sista dagarna har jag fått lågtryckslarm (51) och därför kör jag just nu på elpatron enbart.

Teorier på vad som kan vara fel? Jag har läst i forumet och sett många möjliga fel som kan ge liknande fel, men tips på hur man felsöker och blir säker på vad som är felet? (Detta är väl teknikerns uppgift, men nu har han varit här 2 ggr och är inne på att byta hela överdelen för >50 000 kr! (bara materialkostnaden))

I figurerna nedan har jag försökt ta fram några av de viktiga variablerna som visar när felet uppstår (ca 20 dec). Notera att det är en varmperiod just innan (se utomhustemp) och det är efter den man kan se en trend nedåt för tillåten frekvens och aktuell frekvens. Jag har även kollat med en granne som har likadan pump och han ligger på runt 80Hz med samma luftflöde (ca 170-180).

Vad surt! Ser helt klart ut som kontinuerligt läckage.

Det är nog svårt att sniffa vid drift om fläkten är på?

Tvångskörde han kompressorn utan fläkt och sniffade?

Ligger en F750 från 2011 för 20 000kr ute på Blocket.

Kanske en idé att köpa en sÃ¥n och installera, och behÃ¥lla den gamla som halvtaskig reservdelsmaskin?  DÃ¥ kan man sedan plocka ut kylmodulen pÃ¥ den trasiga, och felsöka ordentligt gissar jag?

Hur gammal är din F750?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2024, 20:29:03 »
har ni sniffat efter soppa i radiatorkretsens vatten? Spricka i vvx

Utloggad norrasverige

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2024, 22:09:25 »
Pumpen är från 2015. Han körde sniffning både på och av samt att han stängde av den och fyllde på med nån annan gas (kvävgas?) för att få den i extra högt tryck, men hittade inget ändå. Han sniffade dock inte radiator/golvvärmekretsen. Förångaren är ju misstänkt eftersom den också är svårsniffad...

Som jag skrev tidigare så vakumsög han och fyllde upp med nytt köldmedie efter att han gett upp att hitta läckan. Tanken var då att pumpen skulle fungerade normalt eftersom då är den full på köldmedie igen, men det gjorde den inte. Jag hade exakt samma problematik som innan och fick efter nån dag flera lågtryckslarm. Hetgasen gick fortfarande upp till 110-120 grader trots relativt låg frekvens och det är antingen hög hetgas eller förångningstemperatur som begränsar kompressorfrekvensen. När jag fick två lågtryckslarmen med en halvtimmes mellanrum satte jag pumpen i enbart elpatronsdrift och körde så i några dar. Jag därefter att köra den igen på kompressordrift och hör och häpna. Nu ser allt helt normalt ut... Den går upp till 88Hz, hetgaserna har normala nivåer, avluften blir negativ igen osv. (för info så provade jag tidigare innan jag tog in tekniker att köra pumpen på elpatron i ett dygn så hade det varit nån isbildning e.d. i förångaren borde den smält på ett dygn).

Jag funderar på om jag ska prova att köra ett tag o se om den återigen har en trend som sist med minskande tillåten kompressorfrekvens, för i så fall borde det vara ett läckage eller? Expansionsventilen, hur skulle det te sig om den kärvar?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1747
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2024, 23:24:32 »
Pumpen är från 2015. Han körde sniffning både på och av samt att han stängde av den och fyllde på med nån annan gas (kvävgas?) för att få den i extra högt tryck, men hittade inget ändå. Han sniffade dock inte radiator/golvvärmekretsen. Förångaren är ju misstänkt eftersom den också är svårsniffad...

Som jag skrev tidigare så vakumsög han och fyllde upp med nytt köldmedie efter att han gett upp att hitta läckan. Tanken var då att pumpen skulle fungerade normalt eftersom då är den full på köldmedie igen, men det gjorde den inte. Jag hade exakt samma problematik som innan och fick efter nån dag flera lågtryckslarm. Hetgasen gick fortfarande upp till 110-120 grader trots relativt låg frekvens och det är antingen hög hetgas eller förångningstemperatur som begränsar kompressorfrekvensen. När jag fick två lågtryckslarmen med en halvtimmes mellanrum satte jag pumpen i enbart elpatronsdrift och körde så i några dar. Jag därefter att köra den igen på kompressordrift och hör och häpna. Nu ser allt helt normalt ut... Den går upp till 88Hz, hetgaserna har normala nivåer, avluften blir negativ igen osv. (för info så provade jag tidigare innan jag tog in tekniker att köra pumpen på elpatron i ett dygn så hade det varit nån isbildning e.d. i förångaren borde den smält på ett dygn).

Jag funderar på om jag ska prova att köra ett tag o se om den återigen har en trend som sist med minskande tillåten kompressorfrekvens, för i så fall borde det vara ett läckage eller? Expansionsventilen, hur skulle det te sig om den kärvar?

Hur mycket gas tömdes systemet på initialt?
Kan det vara påfyllnadsporten som intermittent inte håller tätt? Fast det borde ni kunnat sniffa er fram till?

SvÃ¥rt fall, doktorn grät.  :'(

Expansionsventilens degradering, eller förtätnande torkfilter kan enligt en amerikansk artikel ge liknande problem som låg soppanivå, som du ser ut att uppleva.

Oklart om det är som AC-läge, eller värmeläge artikeln refererar till, men det spelar nog mindre roll, kylkretsen mår nog lika dåligt oavsett riktning.

https://www.achrnews.com/articles/134216-the-symptoms-of-a-restricted-txv


Om jag tolkar dig rätt, så skriver Du att teknikern ville visa dig läckage på tryckmätaren, men det var oklart när ni kikade?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2024, 05:12:18 »
Sätter en slant på vvx om inget yttre läckage hittats.

Utloggad norrasverige

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2024, 22:49:19 »
Hur mycket gas tömdes systemet på initialt?
Kan det vara påfyllnadsporten som intermittent inte håller tätt? Fast det borde ni kunnat sniffa er fram till?

Om jag tolkar dig rätt, så skriver Du att teknikern ville visa dig läckage på tryckmätaren, men det var oklart när ni kikade?

Typiskt nog var jag inte med när han tömde gasen... Hade ju varit intressant att veta om det var 740g då. Jag ska ringa och fråga hur han gjorde och om han vägde upp den.

Påfyllnadsporten skulle det kunna vara. Jag tror han hade sina instrument anslutna när han sniffade... men osäker.

Han läckagesökte när jag inte var med och när jag kom dit så sa han att han observerat att trycket sjönk när han hade allting stängt, men när han skulle visa för mig så hände inget under de minutrarna. Kan ju varit att nån kran var lite öppen som gjorde att han observerade en läcka...

Min plan nu är att låta det gå en vecka eller två och se om det fortsätter att "fungera". Ser jag att kompressorfrekvensen går neråt på liknande sätt som sist så är det troligtvis en läcka? och ifall allt verkar funka så kanske det var en kärvande expansionsventil sist? Eller tänker jag fel?

Det ska bli kallare nu och då blir det intressant att se om den klarar av att köra på högre frekvenser. Just nu går den på relativt låg frekvens då värmebehovet är litet. Bifogar en plot som jag tagit ut från 5 sekunders loggning på sticka. Hursomhelst så verkar den generera betydligt mer värme även på låga frekvenser.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750 låg kompressorfrekvens
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2024, 05:24:41 »
Den hade inte tryckutjämnat klart, därför sjunker trycket först, innan det stabiliserat sig, det borde han veta om!  tar nÃ¥gra minuter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!