Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ekodesign och energimärkning  (läst 1895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Ekodesign och energimärkning
« skrivet: 26 juli 2018, 01:43:15 »
Kan ni allt om ekodesign och energimärkning?

Det finns en del information på Energimyndighetens hemsida.

http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-ar-saljare-eller-tillverkare-av-produkter/ekodesign-energimarkning-och-ce-markning/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ekodesign och energimärkning
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2018, 06:22:36 »
Både dessa begrepp ger mig signaler om att EU vill främja mer fokus på miljöarbetet och underlätta för vanligt folk att fatta miljövänliga beslut när de handlar.
Ofta har EU:s högflygande planer en tendens att kosta ofantligt mycket både inom EU-systemet, och för alla involverade företag.
Kraven på energimärkning gör alldeles säkert att det blir än svårare för nya entreprenörer med bra ideer och produkter att ha ekonomisk möjlighet att bygga upp en verksamhet utan att bryta mot regler i systemet med böter som skulle slå undan fötterna på spirande företag på en gång.
Den uppenbara risken är att "energimarknaden" sett i ett vidare perspektiv blir allt mer som ett oligopol där bara de stora aktörerna har ekonomiska medel, personl och kometens nog att uppfylla kraven.
På sikt tror jag att detta tvärtemot vad som är tanken kan MOTVERKA en mer grön utveckling, då många nya tankar stannar i huvudet på innovatörerna, det blir helt enkelt omöjligt att uppfylla alla myndighetskrav för en liten aktör med spirande affärsmöjligheter.

Med detta sagt så verkar t.ex. A+++ märkningen på de bästa luftvärmepumparna faktiskt i viss mån skilja agnarna från vetet så tillvida att märkningen utifrån de data som redovisas också faktiskt "rekommenderar" de maskiner som jag bedömer vara de mest effektiva på marknaden.

Kraven på allt mer överstatlighet och större krav på tillverkarna är dock av ondo om man ser till möjligheterna för nya aktörer att bygga upp ett varumärke, tillverkning och försäljning av nya grönare produkter inom befintliga branscher.

Jag tror inte att någon vanlig människa ens kan tänka sig in i alla krav som ställs på en tillverkare av t.ex. en elektronikprodukt idag.
Det är allt ifrån CE-märkning, MID, ISO till att du skall vara medlem i återvinningsföreningen, betala avgifter för detta, och den framtida återvinningen.
Dessutom skall det nu miljötestas, klassas och märkas med allt vad det innebär.
Att ta fram en liten sketen produkt som kan underlätta för folk i vardagen kan kosta miljoner bara i tester och avgifter innan man ens kan sälja produkten, och då talar vi om produkter där målet kanske är att den skall kosta från några tior och upp till några hundra kronor - det förstår alla att bara de allra största tillverkarna har möjlighet att ta fram den typen av produkter.
Alternativt att kunderna istället väljer produkter från fjärran land i total avsaknad av kontroller, med i bästa fall fejkade certifikat, och i värsta fall livsfarliga produkter som man medvetet dumpar ut till lägsta möjliga pris trots att man är medveten om riskerna.

I ett allt mer globaliserat handelssystem som innebär detta på sikt att seriösa aktörer från länder där man har en kultur av att arbeta med höga mål vad gäller säkerhet, kvalitet och miljövänlighet kommer att slås ut av den handel som pågår från länder i avsaknad av dessa krav.
På sikt sitter nog inte ens de stora tillverkarna från västvärlden säkra om kraven och kostnaderna fortsatt skall öka.
Jag är tyvärr skeptisk till alla dessa krav.
Tanken är självklart god, och tidigare gick det bra att ha diverse krav utan att det störde företagens möjligheter, men i allt snabbare takt så tror jag att dessa krav kommer att slå undan fötterna på många stora etablerade företag i västvärlden.
Men framförallt så stoppar det alla nya små företag med ambitioner.
« Senast ändrad: 19 oktober 2018, 06:32:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!