Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 15 grader inomhus, vad är fel pÃ¥ luft/vattenuppvärmningen?  (läst 663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ivy F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus på lite drygt 100kvm byggt 1935 i södra skåne. Uppvärmningen är luft/vatten, Bosch EHP 6aw-15aw. Det är just nu 15 grader inomhus trots att det enligt displayen är satt 18.5 som innetemp ( enligt förra ägaren har det räckt). Elementen är knappt ljumna. Jag har testat att lufta alla elementen men det kom ingen luft alls och knappt nåt vatten heller. Det är första gången jag bor i hus så jag vet inte om det är något tokigt i inställningarna. Varmvattnet är också ganska ljummet.. trots att det inte är varmt i huset så drog elen närmare 2500 kw för november och då är det typ inget annat i huset som drar speciellt.

Har bifogat några bilder på vad som står på displayen.

Tacksam för alla tips och råd!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej!

Jag vet inte vad som är mest mentalt jobbigt, den mest vanvÃ¥rdade värmepumpen i forumets historia, eller kameran som tog bilderna! 

Skämt åsido, kunde inte låta bli när jag såg all spindelväv och fågelskit "love".

Fota gärna displayen igen, så man kan utläsa alla siffror enklare :)
Edit;Det gick att klicka på bilderna för bättre kvalla, my bad.. din kamera är finfin, men Herregud hur pumpen ser ut!
Är som de där hundvanvårdskanalerna på youtube, där dom extreme-makeovear hundstackare..

Vi ska nog fÃ¥ ordning pÃ¥ din pump ska du se!  tummenupp
« Senast ändrad: 03 december 2023, 15:07:17 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
0°C ute och din kompressor och elpatron går för tillfället, enligt displayen/manualen. Relativt hög förbrukning, kan indikera att kompressorn inte ger någon värme, trots att den "går", (soppabrist) och elpatronen är otillräcklig i tron att kompressorn ger sitt ordinarie bidrag.

Drygt 100 m² gammalt hus, ja, då går det kräm, men du säger att det är kallt inne/ljummet varmvatten?
Varmvattnet borde bli varmt om elpatronen är hel, och förbrukningen "hög", kan det vara kärvande växelventil?
Hmm, har du möjlighet att fota fler bilder på infodisplayens mera data?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Husdisplayen:
Rätt så självförklarande, frånsett värdet längst upp t.v som är värmekurvans startvärde (V-änster) och slutvärde (H-öger), (eller min- och max framledning på värmepumpspråk)

Varmvatten: 45°C
Prova spola varmvatten i kranen i 2 minuter, då ska det komma upptill 45°C varmvatten enligt displayen, som referens är skönt att tvätta händerna i om man är kall, men lite på gränsen på för varmt om man ska duscha.

Värmebärare: 39°C mätt i värmepumpen,  är väl okej framledning i en gammal kÃ¥k vid 0°C ute, men du upplever elementen som knappt ljumma ändÃ¥?

Eftersom det inte kommer något vatten, eller luft, när du luftar, så känns det som att du ska börja leta felet där.
Tryckmätaren ser ju OK ut, men den kan ha fastnat...

Skulle förklara en hel del, men kompressorns status kräver mer mätvärden från displayen som sagt! :)
« Senast ändrad: 03 december 2023, 15:47:39 av kWhalp »

Utloggad Ivy F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det dessutom -6 ute, bilden var för några dagar sen.. Jag kan absolut fota fler vyer/data, är det något speciellt du tänker på?
Varmvattnet var väldigt varmt fram till för någon vecka sen även om det ändå var kallt inne. Jag är helt med att det inte kommer vara några 20+ grader i mitt gamla hus men knappt 15 känns lite väl svalt..

Citat från: kWhalp
link=topic=81810.msg831487#msg831487 date=1701613069
0°C ute och din kompressor och elpatron går för tillfället, enligt displayen/manualen. Relativt hög förbrukning, kan indikera att kompressorn inte ger någon värme, trots att den "går", (soppabrist) och elpatronen är otillräcklig i tron att kompressorn ger sitt ordinarie bidrag.

Drygt 100 m² gammalt hus, ja, då går det kräm, men du säger att det är kallt inne/ljummet varmvatten?
Varmvattnet borde bli varmt om elpatronen är hel, och förbrukningen "hög", kan det vara kärvande växelventil?
Hmm, har du möjlighet att fota fler bilder på infodisplayens mera data?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Fota alla givare och skriv i en lång lista.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!