Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inställning pooluppvärmning S1255+POOL 40 - nya menyval  (läst 2077 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Ska för första gången starta poolvärmen med nya VP S1255-12 med POOL 40.
Tyvärr stämmer inte menyerna i VP med det som anges i installationsmanualen och teknisk support på NIBE kunde inte ge mig tillräcklig information om vad två av menyvalen betyder (”Mjukvaruteamet är tyvärr snabbare än de som uppdaterar dokumentationen på hemsidan”).
Vänder mig därför till forumet för klokskap.

Under meny 7.2.17 POOL(POOL)
1) Menyval ”Tillsats i pool” betyder väl att man aktiverar elspets för uppvärmning av poolen eller menas något annat?
(Fick mest ett lite glidande svar av supporten om att man ju inte ska använda tillsatsen för det)

2) Menyval ”Önskad laddeffekt” verkar ha ersatt allehanda tidigare varianter med hur många kompressorer eller max kompressorfrekvens.
Vilken effekt har ni valt kontra er värmeväxlare och pool?
Själv har jag en 4 x 8 m lätt isolerad underjordspool (44kbm) med en 85kW Elecro G2 VVX med runt 25kW vid deltaT 15 grader.
Har nu ställt menyvalet på 50kW för första uppvärmningen med start 29 och stopp 30 grader pooltemp men skulle uppskatta inspel från er som har erfarenhet.

(Denna fråga korspostas med poolforum för att nå så många som möjligt)
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning pooluppvärmning S1255+POOL 40 - nya menyval
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2022, 13:09:53 »
1) Låter logiskt.
2) 50 kW är inte rimligt, en 1255 ger max 16 kW utan elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Möjligen avser punkt 2 vilken storlek man har på värmeväxlaren, och så skall teknikerna hos Nibe tro att de är bättre på kundens anläggning än vad kunden själv är.
Jag hatar verkligen när tillverkarnas tekniker/Utvecklare tror de vet mer om kundens förutsättningar än vad kunden själv vet.

Jag har en likadan pump, och hos mig ställer man in procent av max effekt, perfekt tycker jag.
Jag kör med 100% om jag har brådis att få upp värmen.
Vi startade uppvärmningen i Lördags, och nu kör jag 70% effekt, hade långtidsprognosen visat kanonväder till helgen hade jag nog kört 100% för att vara säker på att ha badvarmt då.
När jag fått upp den i temp så räcker det med 50% uteffekt för att den skall hinna värma på ca 12 timmar/dag.
Skulle nog räcka med 30%, men jag har en känsla av att COP skulle kunna vara som bäst på en värmepump vid 50% effektuttag, då nyttjas växlarna bra, med kapacitet över, och man får inte så stor andel energiförbrukning som hamnar på cirkpumparna.
Både KB-temp och framledningstemp håller sig också rätt bra vilket borgar för hög COP, sikta på att inte ha mer än 40 grader på framledningen under normal drift.

Jag har kört med eltillskott också när det varit brådis att få upp tempen, men det hänger ju lite på vad elpriset är också, normalt ligger man väl på 15-30 öre denna årstid så det är inte så mycket att gnälla över om det går några hundra kWh eltillskott om man vill bada.

Du kan ju gå in och kolla vilken effekt kompressorn går på under info-meny 4.
Kanske ligger den på samma värde som du ställt in och då är önskad laddeffekt = procent av max effekt.
Om det verkligen ÄR laddeffekt de menar så borde du i normaldrift klara dig med ca 6 kW förutsatt att du täcker poolen när ni inte använder den.
« Senast ändrad: 30 maj 2022, 14:02:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Tack för era svar.

Citat från: Carl N
50 kW är inte rimligt, en 1255 ger max 16 kW utan elpatron.

Precis som Rickard antar är det nog överföringseffekten på Pool-VVX som avses ”den effekt som poolen vill ha” som supporten uttryckte det.
Rätt värdelös information eftersom inget sådant går att utläsa ur datablad vid det Delta-T som gäller för BVP.
Dock är nog 6kW en bra gissning eftersom vår gamla Viessmann hade den effekten och fick gå rätt mycket för att hålla värmen.

NIBEN har hittills inte använt tillsatsen en enda gång sedan i starten i går och har hittills höjt pooltemp med drygt 4 grader på ett dygn. Å andra sidan är KB nere och lirar kring -2 med ett Delta-T på 3 vilket aldrig hänt tidigare, spännande detta.

Hittar tyvärr ingen aktuell avgiven effekt i info-menyn (som på min pump är nr 3) utom invertereffekt som ligger runt 2600W och effektbehov vid DuT som är 6kW.

Citat från: Rickard
Jag har kört med eltillskott också när det varit brådis att få upp tempen, men det hänger ju lite på vad elpriset är också, normalt ligger man väl på 15-30 öre denna årstid.
Inte i SE3 är jag rädd, men solpanelerna bidrar ju en del.
« Senast ändrad: 01 juni 2022, 10:22:58 av Perpendicular2 »
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning pooluppvärmning S1255+POOL 40 - nya menyval
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2022, 07:59:22 »
Kan hålla med om att märkeffekten på växlaren är tämligen värdelöst att styra på.
Men har du en 85 kW växlare så är det väl detta värdet som ska knappas in?
Sen får man väl justera värdet utifrån utfallet, gissar att ett större värde gör att värmepumpen ökar både flöde och laddeffekt mot poolen?
Det handlar väl om att optimera både tempdiffen över poolväxlaren (på primärsidan) och att få till OK laddtider.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inställning pooluppvärmning S1255+POOL 40 - nya menyval
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2022, 08:09:04 »
Kan intyga att även vi slår köldrekord på KB-temp när poolen skall värmas upp, kontinuerlig drift med högt effektuttag under mer än en vecka är inte normalt någon annan tid på året, inte de senaste åren i alla fall.
Minns dock en vinter för typ 12 år sedan när utetempen höll sig under minus 20 grader i mer än 4 veckor, då var det nog många värmepumpar som fick jobba hårt.  :)

Vi startade poolen i Lördags, och i grafen nedan ser ni utveckligen, värt att notera är att jordvärmen höll 0 på inkommande även innan (under drift), det gör den ändå fram till midsommar i alla fall, innan det börjar tina upp lite runt kollkektorn.
« Senast ändrad: 02 juni 2022, 08:16:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Citat från: Carl N
Men har du en 85 kW växlare så är det väl detta värdet som ska knappas in?
Tyvärr är ju märkeffekt på VVX som angiven maxhastighet på en bil. Det har inget att göra med verkligheten.
Kolla i bifogat datablad: 85kW är vid Delta-T på 70 grader  :o
Om man läser på mer realistiska värden för överförd effekt så skulle det vara 22kW vid Delta-T på 15 grader.
Men 1255-12 ger max 1,35m3/h flöde i värmekretsen dvs primärflöde på VVX (55%) däremot möter poolpumpen upp väl med 16m3/h på sekundär.
Mycket gissning blir det…
Citat från: Carl N
Sen får man väl justera värdet utifrån utfallet, gissar att ett större värde gör att värmepumpen ökar både flöde och laddeffekt mot poolen?
Det handlar väl om att optimera både tempdiffen över poolväxlaren (på primärsidan) och att få till OK laddtider.
Det är ju därför man hänger här med sina nybörjarfrågor.
Målet är nu att få badvarmt och sedan laborera med olika inställningar.
Känslan är att ”önskad laddeffekt” är lika med procent av maxeffekt eller antal Hz.
Återkommer om det.
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Citat från: Rickard
Kan intyga att även vi slår köldrekord på KB-temp när poolen skall värmas upp, kontinuerlig drift med högt effektuttag under mer än en vecka är inte normalt någon annan tid på året, inte de senaste åren i alla fall.

Minns dock en vinter för typ 12 år sedan när utetempen höll sig under minus 20 grader i mer än 4 veckor, då var det nog många värmepumpar som fick jobba hårt.  :)
Den vintern minns jag, det var då jag undrade om vår 6kW Viessmann var i minsta laget, mycket elspets blev det.

Citat från: Rickard
Vi startade poolen i Lördags, och i grafen nedan ser ni utveckligen, värt att notera är att jordvärmen höll 0 på inkommande även innan (under drift), det gör den ändå fram till midsommar i alla fall, innan det börjar tina upp lite runt kollkektorn.

Skönt att höra, våra anläggningar ser ju väldigt lika ut så då kan jag sova lite lugnare.
För en som ALDRIG sett en KB-temp under +5 så är detta lite väl spännande (skräcken för permafryst borrhål finns ju alltid med).
Å andra sidan så visar det väl att vår kollektorslinga räcker till för ett effektuttag på 12kW en kortare stund.
Väldigt imponerad av hur styrningen av BVPn först sköt över med en ingående KB på -2.4 och delta-T på 3 men har under sista dygnet stabiliserats på KB in på 0 och Delta-T 4.
Eller är det värmeöverföringen i kollektorn som ”satt sig”?
Vi förvärmer ju borrhålet med 130 m markslang och här i Mälardalen är jorden varm nu.
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning pooluppvärmning S1255+POOL 40 - nya menyval
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2022, 16:55:37 »
Om man läser på mer realistiska värden för överförd effekt så skulle det vara 22kW vid Delta-T på 15 grader.

Fast det är väl inte realistiskt med tanke på att 1255-16 ger max ca 16 kW?
Så den där siffran som man matar in har nog inget med verkligheten att göra tyvärr.
Och ett deltaT på 15 C är inte heller särskilt optimalt, man bör hålla sig under 10 C på deltat, även cid poolvärmning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Uppdatering efter några veckors drift av poolvärmen.

1) Uppstarten gick bra med 50kW inställt som “önskad laddeffekt”. Startade vid 12-tiden 1/6 (pooltemp 8,2) och nådde måltemp 30,5 grader kl 02:20 6/6. Ingen eltillsats behövdes och KB temp gick aldrig under -1,6 in/-4,0 ut
2) Testade sedan att sänka “önskad laddeffekt” med 10kW vartannat dygn och försökte hålla koll på framledningstemp till poolVVX och laddtider.
Med 50kW låg framledningen på 54 grader, med 40kW 46 grader och sedan hände inget förrän jag ställde in 6kW. Då sjönk framledningen till 42 grader men då tog temperaturökningen i poolen oacceptabelt lång tid (> 8 tim för en ökning på 0,6 grader).  Det jag inte har kollat är hur styrning av KB- och VB-pumparna ändrats när jag sänkt inställd laddeffekt.
KB ligger nu med Delta-T på c:a 3 grader och drygt +3 grader in. Framledningstemp 46 grader och ett delta-T på 7 grader.
3) Kör nu med starttemp 29,5 och stopptemp 30,5. Önskad laddeffekt 12 kW. Spärrar pooluppvärmingen mellan 08 och 22 för att undvika elpristopparna men VP fixar uppvärmning av poolen från 29 till 30,5 grader med laddtid på 5-6 timmar nattetid och solen gör sitt för poolvärmen dagtid (och solpanelerna genererar pengar för nattuppvärmningen).

Det ABSOLUT bästa är att anläggningen nu är i “set and forget”-läge vilket är en väsenssklid situation från fulstyrningen av vår gamla Viessmann.
Blir spännande att jämföra energibehovet mot förra sommaren.
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inställning pooluppvärmning S1255+POOL 40 - nya menyval
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2022, 08:17:12 »
Låter som perfekta värden tycker jag.
Vilket elavtal har du om du har timtaxa?
Tibber?

Är det bättre affär att köra solenergi till export än att använda den själv till pooluppvärmning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!