Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tänker jag rätt gällande antal start/stopp rimlighet?  (läst 912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har tittat via IVT-appen som jag inte vet om den stämmer. Men enligt den så har jag förbrukat 12 kWh idag (8-10 kWh dagarna innan). Eftersom inverter-pumpens minsta värmeeffekt är 2 kW, så tänker jag att det är rimligt att den bara gått halva dygnet, dvs kört 1 kWh (30 min x 2 kW) varannan timma (har ca 10 stopp idag men det är någon timma kvar.

För att få pumpen att gå längre och jämnare så måste det antingen bli kallare än vad det varit idag eller så måste jag hänga på övervåningen på pumpen också så att jag kommer över pumpens minsta värmeeffekt på 2kW...

(Jag har kopplat bort rumsgivaren helt och hållet för tillfället)

Korrekt killgissat?

Se kurvan för ute-temp idag
« Senast ändrad: 15 januari 2022, 22:42:48 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tänker jag rätt gällande antal start/stopp rimlighet?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2022, 22:41:58 »
För att få den att gå ev 24/7 och kanske maxfart, så måste det till mer som behöver värme, så den inte stoppar på tempen som ska ut nu. Man kan säga att kompressorn får hicka när tempen åker upp och ner i förhållande till vad som behövs. Räkna då med att patron kanske kommer att gå in och stötta när kompressorn inte räcker till.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tänker jag rätt gällande antal start/stopp rimlighet?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2022, 22:45:10 »
För att få den att gå ev 24/7 och kanske maxfart, så måste det till mer som behöver värme, så den inte stoppar på tempen som ska ut nu. Man kan säga att kompressorn får hicka när tempen åker upp och ner i förhållande till vad som behövs. Räkna då med att patron kanske kommer att gå in och stötta när kompressorn inte räcker till.

Tack 25fOCUS, önskemålet just nu är att få den att gå på lägsta fart istället för "hicka". Jag kör den i "Tyst läge" men det hjälper inte. Gissar helt enkelt som du säger att energibehovet är för lågt trots att det varit ett par minusgrader idag. Men jag värmer ju bara upp ca 85-90 kvm i dagsläget med pumpen...

Det jag tycker är underligt är att kompressorn nästan alltid går upp i 45% motsvarande under varje körning. Varför ligger den inte konstant på 10% istället? Med 100 liter tank och gissningsvis 50-60 liter i värmesystemet så borde inte volymen vara problemet...

Gissar på att framledningen från arbetstanken varierar 8-10 grader (gissar 26-34 grader). Kallast när pumpen inte kört på ett tag såklart...
« Senast ändrad: 15 januari 2022, 23:12:45 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tänker jag rätt gällande antal start/stopp rimlighet?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2022, 09:09:07 »
Det jag tycker är underligt är att kompressorn nästan alltid går upp i 45% motsvarande under varje körning. Varför ligger den inte konstant på 10% istället?

Ibland måste kompressorn varva upp för att smörjoljan ska spolas tillbaka till kompressorn. Det kan vara det som den ägnar sig åt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tänker jag rätt gällande antal start/stopp rimlighet?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2022, 10:19:13 »
Ibland måste kompressorn varva upp för att smörjoljan ska spolas tillbaka till kompressorn. Det kan vara det som den ägnar sig åt.

Stort tack Roland. Den ligger större delen av tiden på runt 45%. I vilket fall så killgissar jag och inväntar min EMS-ESP32 för att få lite faktiskt data utritad.

I vilket fall, jag hittade formeln Effektbehov=(innetemp-utetemp)/(innetemp-DUT)xMax effekt (tror den var från dig) och baserat på den så borde effektbehovet vid 0 grader vara ca 2,5 kW för nedervåningen i huset för uppvärmning enbart:
Effektbehov=(22-0)/(22--18)x6,1 (kW vid DUT) = 3,55 kW*(87/150 kvm) = 1,95 kW.

Så jag förväntade mig definitivt att pumpen skulle gå i princip hela tiden då minsta effekt är 2 kW. Men vi förbrukar nog mycket mindre vv än beräknat för tillfället. Om behovet är 1,95 kW så förväntade jag mig ca 48 kWh per dygn PLUS eluppvärmning av övervåningen (18 grader) samt hushållsel, vilket inte stämmer. Verklig förbrukning inklusive hushållsel var t ex igår 48,5 kWh och pumpen säger 13 kWh.

Funderar på om det kan ha med flöden och kurvan att göra. T ex om totala flödet till golven är fel, och att jag justerat kurvan efter det. Och att pumpen stänger av för att returen blir för varm eller något liknande. Bara lekmannagissar. Delta T är ca 3 över slingorna när det är strax under nollan...Framledning maxar runt 33-34 (satt till 42 vid DUT@-18)
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 10:32:09 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Tänker jag rätt gällande antal start/stopp rimlighet?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2022, 16:00:58 »

Så jag förväntade mig definitivt att pumpen skulle gå i princip hela tiden då minsta effekt är 2 kW. Men vi förbrukar nog mycket mindre vv än beräknat för tillfället. Om behovet är 1,95 kW så förväntade jag mig ca 48 kWh per dygn PLUS eluppvärmning av övervåningen (18 grader) samt hushållsel, vilket inte stämmer. Verklig förbrukning inklusive hushållsel var t ex igår 48,5 kWh och pumpen säger 13 kWh.

Det där var lite svårt att förstå för en utomstående. Det verkar som om kWh värme har adderats till KWh el utan hänsyn tagen till COP. Om nedervåningen behöver 1,95 kW blir det 47 kWh värme vilket bör ha krävt 13 kWh el till pumpen vilket stämmer med vad pumpen tycker (antar att den räknar kWh el). Det betyder att övervåningen plus hushållsel skulle vara 35 kWh. Om hushållselen är 15 kWh blir det 20 kWh elvärme till övervåningen. Jag tycker det stämmer rätt bra eller har jag missuppfattat något?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tänker jag rätt gällande antal start/stopp rimlighet?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2022, 16:02:29 »
Det där var lite svårt att förstå för en utomstående. Det verkar som om kWh värme har adderats till KWh el utan hänsyn tagen till COP. Om nedervåningen behöver 1,95 kW blir det 47 kWh värme vilket bör ha krävt 13 kWh el till pumpen vilket stämmer med vad pumpen tycker (antar att den räknar kWh el). Det betyder att övervåningen plus hushållsel skulle vara 35 kWh. Om hushållselen är 15 kWh blir det 20 kWh elvärme till övervåningen. Jag tycker det stämmer rätt bra eller har jag missuppfattat något?

Hej Roland, du har såklart rätt. Det är jag som är ute och cyklar och missade den lilla anledningen till varför jag har en värmepump, att den ger mer värmeeffekt än elenergin som tillförs :-)

Känner mig riktigt dum nu.
« Senast ändrad: 16 januari 2022, 16:09:03 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!