Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sliter det pÃ¥ pumpen att stänga av med strömbrytaren?  (läst 4050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har koll på energiförbrukningen av mina två luftvärmepumpar och har märkt att när de är avstängda med fjärrkontrollen så drar de ändå ofta upp till 80W. Båda pumparna sitter på varsin säkring och jag funderar på att helt enkelt koppla på en lättillgänglig strömbrytare så att jag varje gång jag stänger av pumpen med fjärrkontrollen även kan stänga av den med en vanlig strömbrytare. Jag bara funderar på om det sliter på pumpen på något sätt att stänga av strömmen helt?
Nu finns det strömbrytare monterade till båda pumparna, men de är inte direkt lättillgängliga.

MVH
Cantona
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Sliter det på pumpen att stänga av med strömbrytaren?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2013, 09:30:02 »
Kan nästan våga lova dig att de inte drar 80W.
Det är din(a) effektmätare som inte klarar av fasförskjutningen i de antagligen kapacitiva spänningsdelare som matar elektroniken i pumparna.
Du ska, om de nu drar 80W, mycket väl kunna känna att pumparna är varma.
Jämför med en 60W glödlampa, det är knappt 60W i värme från en sådan och de blir bra varma.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Sliter det på pumpen att stänga av med strömbrytaren?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2013, 10:22:51 »
Stäng av med fjärrkontrollen först.

När pumpen sedan är helt avstängd, så är det inga problem att bryta strömtillförseln.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Sliter det på pumpen att stänga av med strömbrytaren?
« Svar #3 skrivet: 07 december 2013, 12:03:11 »
Det kan vara kompressorvärmaren som går igång
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Sliter det på pumpen att stänga av med strömbrytaren?
« Svar #4 skrivet: 07 december 2013, 13:00:38 »
Det är nog så enkelt att det är värmekabeln som är igång, enligt servicemanualen ska den gå igång när det är mindre än 4°C och slå av när det är mer än 9°C. Värmekabeln ska enligt samma manual dra 75W.
Det verkar dessutom som att det inte spelar någon roll om pumpen är avstängd med fjärr, jag har testat och mätt här hemma. Lite konstigt kan man tycka när det är ett relä på kortet i utedelen som styr värmekabeln mot utetempgivaren på utedelen.

När det gäller -E pumpen så borde det vara eftermonterad värmekabel i den och den styrs då via en liten termostat på kabeln.

Kompressorvärmen går bara om det har gått 2 timmar sedan senaste kompressorkörning(värme), är mindre än 20°C inomhus och mindre än -1°C utomhus.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Tommy_V8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sliter det på pumpen att stänga av med strömbrytaren?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2013, 11:14:40 »
Det borde ju vara värmekabeln till kompressorn som drar så oljan blir varmt och
maskinen inte går sönder p.g.a oljebrist och får ett kompressor ras. Det är min gissning

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sliter det på pumpen att stänga av med strömbrytaren?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2013, 15:07:49 »
Det borde, som en del är inne på, sitta en kompressorvärmare i den. Då bör du helst inte stänga av den alls om det inte är för en längre tid. När du sen slår på strömmen igen bör du vänta några timmar innan du startar kompressorn så att den hinner värma upp den lite.
Om det är värmekabeln i kondenstråget som drar ström pga dålig styrning av den så är det bästa att sätta en strömbrytare som bara bryter strömmen till den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Sliter det på pumpen att stänga av med strömbrytaren?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2013, 16:58:11 »
Det borde, som en del är inne på, sitta en kompressorvärmare i den. Då bör du helst inte stänga av den alls om det inte är för en längre tid. När du sen slår på strömmen igen bör du vänta några timmar innan du startar kompressorn så att den hinner värma upp den lite.
Om det är värmekabeln i kondenstråget som drar ström pga dålig styrning av den så är det bästa att sätta en strömbrytare som bara bryter strömmen till den.

Amen
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!