Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur är mina värden egentligen? Skall värmepumpen stÃ¥ still ibland?  (läst 7508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
1. Jag har en IVT Greenline Plus E11 och en vv-beredare pÃ¥ 300 l.  210 m hÃ¥l och 350 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare etc) Vp hade en inställning när den installerades för värmen (kurvan) pÃ¥ 6 pÃ¥ den 10-gradiga skalan. Jag har nu sänkt detta till 4,3 och nu har jag vid + 3,4 grader ute och ca 20,5 grader inne värdena: Retur radiatorer 36,1, värmebärare ut 36,6 värmebärare in 31,6, köldbärare in 3,6, köldbärare ut -0,1. Kan man säga nÃ¥got om dessa värden. Är det nÃ¥gra andra värden som är intressanta för driftekonomin mm. Jag tror att vp ännu inte behövt nÃ¥gon tillskottsenergi utan all värme kommer frÃ¥n värmepumpen

2. Värmepumpen gör uppehåll då och då eftersom det inte finns behov av ytterligare värme i radiatorerna eller vv-beredaren. Uppehållen är ca 20-30 min. Jag har hört att det inte är bra för en värmepump att stanna och starta för mycket.

 
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Jag har hört att det inte är bra för en värmepump att stanna och starta för mycket.
En stor fråga här på forumet är ju hur man skall minska antalet starter, man anser att de skall vara så få som möjligt för att inte slita på kompressorn. Så det bästa för kompressorn är väl att den går oavbrutet, så att antalet starter per dygn är 0. För egen del är det inget som bekymmrar mig...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Returen från radiatorerna verkar väl hög, ska det inte vara 31,6?

Hur många starter per dygn har du i medel?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Retur radiatorer 36,1, värmebärare ut 36,6 värmebärare in 31,6,

Det där måste du kolla igen! kolla när pumpen gått en bra stund...

Det är helt ok med stopp på pumpen, den ska ju inte gå mera än att du får lagom innetemp!!
 följ upp det lite över tid, det finns justeringar om man vill minska antalet starter, men upp till 25/dygn är helt ok. När det blir kallare dÃ¥ minskar det drastiskt ned till 0!! DÃ¥ gÃ¥r den ju hela tiden.
Bra att du kunde sänka kurvan, då drar pumpen mindre ström. Ju lägre kurva desto bättre verkningsgrad!

Jämför med en kyl den startar massor av gånger...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
När det gäller retur radiatorerna sÃ¥ stÃ¥r det sÃ¥ här pÃ¥ displayen: Temperaturavläsning  Retur RAD GT 1 FrÃ¥n 37  Nuv. 36

Funkar så här.. den stoppar på 37 och startar på 32 grader. Börvärdet är mitt i dvs 34,5 grader.
När den stoppar poppar starttempen upp direkt!
Bara en förklaring..

Det är viktigt på ivt att cirkulationen är optimal...du verkar ha lite större cirkulation på den interna pumpen...
Kanske Roland ser det här... han kan nog tipsa dig om det är vits att ändra. kan du kolla vad cirkulationspumparna står i för läge dom har tre lägen.

En sak med IVT som är lurig är att justera tillskottet så pumpen går optimalt vid kyla!!! Det är riktigt viktigt!
Du kan läsa lite här det finns massor om det. Men det går nog inte fixa förrän till vintern..

ex pÃ¥ nattlektyr!  här stÃ¥r det enbart om IVT
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5659.0

ex på intressanta trådar...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7503.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7487.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7464.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5659.0

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har, bortsett från den interna cirkulationspumpen/arna i vp:n, ytterligare en extern cirkulationspump som skall hjälpa till att cirkulera varmvattnet i radiatorerna.

Kan det vara sÃ¥ att denna externa cirkulastionspump inte behövs eller skall den "strypas" nÃ¥got? Kan problemet bero pÃ¥ att jag har tvÃ¥ radiatorer som är "stillastÃ¥ende", d.v.s de fÃ¥r ingen  värme trots att jag luftat och "juckat" pÃ¥ piggarna där termostaten skall sitta?

Nej, den externa ska du inte strypa.

Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra.

Sen måste du få igång de radiatorer som inte får någon värme, om du har 2-rörsystem kan du testa att tillfälligt stänga övriga radiatorer och kolla om du får fram någon värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Ursäkta men jag har inte fattat vad som beskrivs i följande som Carl N säger:


"Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra."

Finns det nÃ¥gon länk som kan förklara t ex:  VB In och Rad Retur
och VB UT och Rad Fram.

/sw   :-[ :-[

Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
9/12... du har ett stort hus och därmed strot energibehov!

Mycket kanske men helt beroende på utettemp och vilken temp den ska klara utan tillskott
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej

Ursäkta men jag har inte fattat vad som beskrivs i följande som Carl N säger:


"Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra."

Finns det nÃ¥gon länk som kan förklara t ex:  VB In och Rad Retur
och VB UT och Rad Fram.

/sw   :-[ :-[



Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Preke:
Drifttiderna är nog helt OK, det är däremot inte OK att 2 av raddisarna inte får värme. Har du 1-rörsystem?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Installatören säger att värdena är normala:

Så här ser värdena ut nu:

GT1                Retur rad         frÃ¥n 36,0
                                           Nuv 32,6
GT2                Ute                 +4
GT6                Kompress       63,5
GT8                VB                 ut 38,9
GT9                VB                 in 33,8
GT10              KB                 in 3,8
GT11              KB                 ut 0,2

Så här säger installatören om mina värden

"Dina värden ser bra ut, differensen mellan GT 8 och GT 9 är normal som den skall vara mellan 4-10 grader. GT 1 mäter samma sak men med andra värden GT8 och 9 är det som styr vår kontroll"

Har installatören rätt? Skall skillnaden inte vara ca 7 grader?
« Senast ändrad: 04 april 2006, 12:23:07 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Nej jag har trvårörssystem, men dessa tvåp radiatorer sitter i utrymme som är tillbyggd och det verkar vara så att rören dit är lite tunnare än övriga rör i huset. Kan detta vara orsaken till problemet? Hur kan man få igång radiatorerna?
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Se till att dessa radiatorer är fullt öppna, både på tillopp och retur, sätt upp cirkpumpen på fullt och skruva igen alla övriga radiatorer. Ev prova att starta och stoppa pumpen några gånger, och ev pys lite på avluftningen.

Jag fick igång en radiator med taskigt flöde på så sätt efter installation.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Hur länge skall jag vänta med alla andra termostater stängda?
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Så här säger installatören om mina värden

"Dina värden ser bra ut, differensen mellan GT 8 och GT 9 är normal som den skall vara mellan 4-10 grader. GT 1 mäter samma sak men med andra värden GT8 och 9 är det som styr vår kontroll"

Har installatören rätt? Skall skillnaden inte vara ca 7 grader?

Nja, IVT hävdar själva att diffen ska ligga sÃ¥ nära 7ºC som möjligt för att fÃ¥ ut sÃ¥ hög COP som möjligt men installatörern har rätt i att omrÃ¥det 4-10ºC funkar. Fast pÃ¥ detta forumet sÃ¥ otimerar vi värmepumpar.  --/

Sen mäter GT1 och GT9 samma sak vid radiatordrift om externa cirkpumpen är rätt inställd.

Hur länge skall jag vänta med alla andra termostater stängda?

Det borde inte ta mer än 5-10 minuter innan radiatorerna börjar bli varma upptill om det inte är totalstopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!