Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten pÃ¥ stort hus i norra norrland?  (läst 2021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rickardcroner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

jag undrar om det går att få tillräckligt bra effektfaktor på ett stort (300m2) timmerhus från 1800-talet med tvåglasfönster med en luft/vatten värmepump
där jag bor?

Idag eldar jag med Pellets (ca. 15 ton) och kör el på vår/sommar (15 000 KWh) får det till ca. 80 000 KWh

Huset ligger i Lövånger, mellan Umeå och Skellefteå.

Gamla element, som kräver rätt hög temp för att ge värme.

Skulle egentligen helst vilja installera bergvärme, men det känns som en lite för dyr investering för mej (250 000:- har jag blivit offererad) och dagens luft/vatten pumpar
ska ju ha en ganska bra prestanda verkar det som. Men blir det tillräckligt bra prestanda med mitt hus och där det ligger för att motivera den investeringen?

/Rickard



 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vatten på stort hus i norra norrland?
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2019, 14:21:35 »
Vad ingick i offerten på 250 000:- Det låter väldigt dyrt för en värmepump och ett par borrhål...
80 000 kWh är väl om man räknar helt idealiskt med 100% verkningsgrad på pelletspannan? Verkligheten borde ligga en bit lägre än så.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten på stort hus i norra norrland?
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2019, 00:32:27 »
Vi bor ca 2 mil söder om dig och installerade luft/vatten hösten 2011 och sänkte elförbrukningen från ca 36 000 kWh per år till ca 20 000 kWh per år, inklusive hushållsel. Så värme och VV låg väl på ca 30 MWh före och ca 14 efter. Vi har haft ett billigt elavtal som gjort att totalkostnaden legat på ca 1 kr per kWh så vi har alltså sparat ca 15-16 000 per år. Hela installationen kostade ca 90 000 så vi har redan tjänat in den med råge. Vi valde att även koppla in den befintliga kökspannan (Norrahammar) vilket kostade ytterligare ca 20 000 med extra tank, styrning och installation, så även den har vi tjänat in.

Problem? Tja, lite för små radiatorer anpassade för ren eldrift gör att vi måste ha ganska hög huskurva så vi har fått ställa in Min Utetemp på -10, så dec-jan blir en hel del elpatron. Med dagens modell (EcoAir 408) av den VP vi har (EcoAir 107 PE) så hade vi enligt mina beräkningar kunnat köra VP till -15, och ett byte av radiatorerna i köket till snäppet större (3 paneler istället för 2) hade gjort ytterligare några grader och därmed större besparing.

Vi valde bort bergvärme därför att vi har långt till berg, och dessutom har det visat sig att vi har dåligt berg. När grannar har borrat har borrhålen rasat ihop så det har tagit 2-3 försök att få fungerande hål. Plus att vi inte ville investera i något som skulle ta 15 år att tjäna in.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!