Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/Vatten-värmepump till 275kvm, byggt Ã¥r 1840 i SkÃ¥ne  (läst 6259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Geh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Först och främst, stort tack för insläppet!

Vi har äntligen köpt vårt första hus och det blev ett gammalt hus byggt 1840 på 275 kvm. Idag är fjärrvärme installerat (gjordes 2006) med en drift på ca 45 000kWh via radiatorer. Behovet är för 2 vuxna och 2 barn.
Jag har bestämt mig för att byta ut denna mot en luft/vatten-värmepump och undrar därför om det är någon som kan rekommendera en värmepump för denna typen av hus. Jag har sneglat en del på Nibes F2120 tillsammans med vvm320, CTC520M + ECOZenith i350H eller IVT AirX systemet. Någon som har erfarenhet av dessa? Har blivit rekommenderad att ha en pump på 16kW för att klara hela värmebehovet.

Tilägg även att jag vill ha möjligheten att koppla in solfångare i framtiden.

Tacksam om jag kan få er rekommendation från er samt om ni har dessa installerade, vad priset har hamnat på?

MVH

 
« Senast ändrad: 09 augusti 2017, 11:20:01 av Geh »
Bor i hus på 275kvm byggt 1840 i Skåne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Stämmer rätt bra med 16 kW.
Min första fundering är om det finns hyfsat med tomt till huset att gräva ner ca 1 km slang (uppdelat på 2 x 500 m), krävs ca 1500 m2 mark till detta.
I så fall är jordvärme oftast ungefär lika i pris som en stor luft/vatten värmepump.
Annars tycker jag du ska ta in offerter på de du räknat upp + t ex Daikin och Thermia och jämföra.
Både pris och installatörens kunnande kan skilja sig åt och det är snarare installatörens skicklighet som avgör hur bra det blir i slutänden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Geh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabb respons! Jordvärme är desvärre inte möjligt, tittade även på bergvärme tidigare.

Tar gärna fortsatt emot kommentarer på ovan.
MVH
Bor i hus på 275kvm byggt 1840 i Skåne.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Fast... F2120-16 lämnar inte några 16kW värme, utan maximalt 13kW.

Ska du ha ut 16kW värme ur pumpen enbart behöver du upp på F2120-20.

Mig veterligen är det VVM 310 som är förberedd för solvärme, kan ha förstått fel dock..

Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Geh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack, visste inte att vvm320 inte hade möjlighet till detta. Finns det några andra för/nackdelar med vvm310 jämfört med vvm320?

MVH
Bor i hus på 275kvm byggt 1840 i Skåne.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Skillnader i övrigt är att 320 har förrådsberedare, 310 har slingberedare. 310 har dubbelt så stor knäpptank/volymtank. 310 har större elpatron.

310 blir något "svagare" vid störttappning (ex fylla stort badkar), kan va idé att komplettera med en mindre beredare kanske.

310 har dubbla växelventiler
« Senast ändrad: 09 augusti 2017, 14:27:24 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Fredr

  • Gäst
Fredr
SV: Luft/Vatten-värmepump till 275kvm, byggt år 1840 i Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2017, 15:39:44 »
ok, det finns ett badkar i huset av modellen större. Låter som att 320 är att föredraga med detta i åtanke isf om man nu inte vill komplettera 310 med något ytterligare.


Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Finns även VVM500, vilket är ett bättre val ihop med F2120-20 om nu ditt behov visar dig kräva det.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ligger i slutfasen av mitt köp av NIBE F2120-16 och VVM320. Vi har också fjärrvärme idag, med en förbrukning på 28000 kwh under första året (dock med vissa rum "nedsläckta"). Vårt hus är på 260 kvm fördelat på cirka 220 kvm boyta och resten biarea, byggt 1959. Vi låg på gränsen mellan 12 och 16 modellerna. Men valde att ta 16 modellen för att vi antagligen kommer öka förbrukningen i takt med att familjen växer (idag 2 vuxna och 1 strax under året).

För oss stod valet mellan Thermia och NIBE och valde NIBE på grund av att de har bättre möjlighet till kommunikation med externa system (har tänkt att ha avläsning via modbus). Stort plus var också energimätartillbehöret EMK-300(?) så vi kan se hur mycket energi vi pockar ut ur pumpen. Ihop med en separat elmätare mot pumpen så kan vi följa upp vårt COP vilket vi är intresserade av (mest för skojs skull). Andra intressanta argument var att NIBE kan vara tariffstyrd mot elpriset. Vi kollade också på VVM500, men tappvolymen ökade inte så mycket att det var värt priset tyckte jag. Vad jag förstod det som så är de stora skillnaderna möjligheter till inkoppling av externa energikällor typ sol m.m.

Planerad installation är i början på oktober, så återstår att se om allt fungerar som jag hoppas. Enligt kalkylerna ska vi spara mellan 17-20 kkr per år (utan hänsyn till tariffstyrningen), beroende på hur väl SCOP stämmer med databladet.

Utloggad Geh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Voune,

stort tack för din input, precis denna informationen som jag söker. Det låter som vi har snarlika krav! Får man fråga vilken stad du bor i samt vad du har fått för offert på detta?

MVH
Bor i hus på 275kvm byggt 1840 i Skåne.

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag bor i norra Dalsland och har fått väldigt blandade offerter från olika NIBE installatörer. Den vi har valt landade på cirka 106 000 inklusive rot, men exklusive elinstallation som jag ska ta löpande. Men bedömningen var att det skulle gå på mellan 3000-7000 beroende på hur mycket de behöver bygga om skåpet. Så jag gissar att det kommer att sluta på runt 110 000 inklusive rot. Då är även EMK-300 medräknad. Andra offerter vi fick, då på storlek 12, kunde ligga på uppåt 130 kkr. Så det har varit stor variation.

Tips att bevaka är om installatören drar av rot enligt schablonavdraget för värmepumpar eller om det görs vanligt på timmar. Min installatör drog det först som vanligt på timmar i den första offerten och skulle då få dra av 2700 kr. Men när jag räknade om det med schablonavdraget så blev avdraget runt 11000 kr istället, det telefonsamtalet sparade mig 7000+ kr.

Utloggad Geh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Vatten-värmepump till 275kvm, byggt år 1840 i Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2017, 13:08:03 »
Lysande, tack för de bra tipsen. Läser att schablonen säger 35% av totalkostnaden kan läggas som arbetskostnad, ett bra riktmärke!

Ingen annan som har input på ovan alternativt kan ge varma rekommandetioner till någon annat fabrikat som uppfyller behovet?

MVH
Bor i hus på 275kvm byggt 1840 i Skåne.

Utloggad Geh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Vatten-värmepump till 275kvm, byggt år 1840 i Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 september 2017, 08:25:21 »
Hej,

en kort uppdatering. Det lutar åt att det blir en Nibe F2120-16 med innedel vvm320 samt kompletterande 100l beredare för att säkerställa att vi kan fylla vårt stora badkar. Just nu samlar jag in offerter för att prispressa så gott det går.

MVH
Bor i hus på 275kvm byggt 1840 i Skåne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Lysande, tack för de bra tipsen. Läser att schablonen säger 35% av totalkostnaden kan läggas som arbetskostnad, ett bra riktmärke!

Ingen annan som har input på ovan alternativt kan ge varma rekommandetioner till någon annat fabrikat som uppfyller behovet?

MVH

På luft/vatten är Schablonen 30%
På bergvärme är Schablonen 35% (kanske även gäller jord och sjövärme då jag inte kollat)

Har inte riktigt förstått varför bergvärme är berättigat till högre schablon, blir lite snedvriden konkurrens
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att borra hålet är arbetskrävande, och det är ju för jobben man får bidrag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om arbetskostnaden utan material skulle vara så hög på borrningen så kan dom göra rot på det istället för på schablon.
Dom brukar vara rätt snabba pÃ¥ dom ställen jag sett borrkillarna  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Borrningen kan nog både vara klar på 1 dag, eller ta 3-4 dar.
Minns för ett par år sedan då utetempen låg på ca -30 här, då borrade de i 4 dar granngårds med mitt kontor.
Och de var faktiskt där och jobbade hela dagar.
Om jag inte missminner mig tog det 3-4 dar när ErikB här i forumet borrade också.
Tror faktiskt inte att det är så ovanligt.
Normalt kanske är 2 man i två dar, det blir fort pengar i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jo det beror självklart på förutsättningarna precis som att gräva ner slangen eller lägga i sjön.
Men det är väl bara att gå på faktiska arbetskostnaden då, vilket dom kanske gör i och för sig vid många dagars arbetande.
Om det tar 1 dag för 2 gubbar borde inte det vara mer arbetskostnad utan material än för 2 gubbar som ska baxa runt en luft/vatten på kanske 150kg runt halva trädgården med usla förhållanden.

Men men det är en ickefrÃ¥ga som man kan ha olika Ã¥sikter om vilket vi har Richard  tummenupp
Bättre om rotavdraget försvann så fick jag mindre pappersarbete!

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det är idiotiskt att företagen skall sköta det där, det vore mycket bättre om det gjordes av kunderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej
Skulle rekommendera en ecoair 520 med antingen ecozenith 350 eller 250 alternativt  om det finns möjlighet att fÃ¥ plats med en ecozenith 550i.  Mede den behöver ni inte bekymra er om varmvattenkapaciteten, har dubbla vvslingor.  Tanken kan oksÃ¥  installeras med upp till 3 värmepumpar.  solslinga, externt uppvärmningsmedia, pool osv.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter snart två år med NIBE-F2120-16 så kan jag delge lite feedback. SCOP är på 3,24 från installationsdatum räknat, helt okej tycker jag. Tror specen lovade 3,6. Väldigt smidigt interface via webben och app. Första året betalade vi för premiumtjänsterna till appen, men använda det aldrig riktigt så inte fortsatt med det. I efterhand känns det värt att nibe kör en prenumationstjänst för att få tillgång till alla funktioner på appen. Man märker efter ett tag om det passar en eller inte. Lyckades även koppla in pumpen mot ett hemautomationsystem, men blev heller aldrig det att det användes. Den tuffar på och går för sig själv.

Enda jag lite ångrar är valet av placering på termostaten. Satte den mitt i huset där det ofta är mycket rörelse och temperatur. Skulle valt den placering som installatören föreslog, i hallen. Får ställa upp önskad rumstemperatur några grader på vintern för att det även ska bli kallt på de mindre använda rummen. Får jag en tråkig dag över kanske jag flyttar den någon dag.

Kan även varmt rekommendera flödesmätaren som tillbehör. Känns skönt att kunna följa upp COP och hur energifördelningen mellan värme och varmvatten beter sig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
COP på över 3.0 i praktiken för en luft/vattenvärmepump är mycket bra, vilken framledningstemp behöver du som högst, har du golvvärme eller radiatorer eller en kombination?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Voune

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Vatten-värmepump till 275kvm, byggt år 1840 i Skåne
« Svar #22 skrivet: 03 september 2019, 20:58:17 »
Då jag inte betalar för premiumtjänsten längre så kan jag bara kolla en månad tillbaka. Men skulle gissa på runt 55 grader? Jag har bara radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!