Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny BV. Bosch vs Nibe vs Thermia?  (läst 1514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny BV. Bosch vs Nibe vs Thermia?
« skrivet: 29 juli 2022, 17:48:37 »
Jag har en 20 år gammal IVT C9 som går bra. 170 m hål, lite kallt men funkar. Pumpen börjar dock bli gammal och är alldeles för liten för 250m2 byggår 1922 och 6 pers, det blir en del spets. Ca 50 MWh/år eller mer tror jag går åt i värme (28 MWh el).

Funderar på att byta ut pumpen. I första hand bara pumpen, men ev. ett borrhål till. Landar på att behöva ca 15 kW. Vill helst ha separat pump/varmvattenberedare för bästa placering. Eventuellt installerar jag själv, bukar fixa en del med rör och har kompis som kan om det krisar.

Har spanat in
Bosch 7800i 4-16. Verkar svår att få tag på och vem vet vad den kostar när det blir dags. Väldigt nöjd med IVTn jag har. Är Bosch/IVT fortfarande robusta eller har dom trasslat in sig i inverters och touchscreens?

Nibe f1155 4-16. Går att beställa på Byggmax med ett pris man kan se. Men man läser om en massa problem med Nibe. Har dom kvalitetsproblem eller säljer dom bara mycket? Mindre kul om man installerar själv, då kommer dom att gnälla på det.

Thermia Atlas 18. Verkar vara rejäla grejor med lite begränsade styrmöjligheter, vilket inte behöver vara fel? Inte så mycket gnäll om trasiga delar på forum, litet märke eller bra grejor? Kan bara beställas via installatör och support från Thermia verkar vara sådär. Noll koll på vad den kostar.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!