Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite vatten och för stor pump  (läst 1448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
För lite vatten och för stor pump
« skrivet: 23 februari 2007, 09:02:28 »
Har nu kört min 1215-7 en vecka. Komfortmässigt funkar det super, men efter snart ett Ã¥r pÃ¥ forumet har även jag drabbats av optimeringssjukan. Första upptäckten var att jag har för liten vattenmängd. Uppskattningsvis har jag ca 85 liter. Innan jag bestämde mig för Niben ringde jag och hörde mig för vad dom tyckte pÃ¥ Nibe. Jag fick dÃ¥ veta, att "det finns 65 liter i pumpen, sÃ¥ det är inga problem". Slarvigt nog kollade jag inte konstruktionen. Dom 65 litrarna ligger ju inte alls i serie med värmekretsen. När jag upptäckte det hade jag just sÃ¥gat upp min 30 Ã¥r gamla elpanna med 200 liters VVB som sÃ¥g helt ny ut invändigt  :'(. Den hade ingen luftningsnippel pÃ¥ toppen och utloppsröret slutade 10 cm frÃ¥n toppen sÃ¥ den hade kanske inte varit sÃ¥ bra ändÃ¥ Sc:,h. Vid nollgradigt ute hade jag en kompressorstart var 50:e minut varefter den gick 15-20 minuter. Jag har nu ställt upp gradminuterna frÃ¥n 60 till 100. Vi har nu haft runt -8 grader nÃ¥gra dagar och jag har nu ca 20 starter per dygn inkl kanske 4 VV-körningar. Kompressortiden per dygn är dÃ¥ 14 timmar. Vi hade -18 grader ett par nätter. VB fram steg dÃ¥ ända till 50 grader och pumpen gick i pass pÃ¥ 35-40 minuter, KB sjönk till 2/-1. Det händer ju inte sÃ¥ ofta här i Fjollträsk, men om det blir ännu kallare och kanske blÃ¥st sÃ¥ pumpen gÃ¥r upp i 56 grader och slÃ¥r ifrÃ¥n, vad händer dÃ¥? Tillskottet kommer ju aldrig att kopplas in innan dess. FÃ¥r pumpen spader och börjar köra pÃ¥ bara patron eller kommer kompressorn tillbaka när VB fram sjunkit och det gÃ¥tt 20 minuter sÃ¥ kompressorn jobbar som om det var ett antal VV-körningar med att högtryckspressostaten som slÃ¥r ifrÃ¥n? Antalet kompressorstarter kan jag ju minska med extra vatten och det minskar ju även temperatursvängningarna vilket gör att jag klarar högre börvärde pÃ¥ VB fram men stiger VBbör tillräckligt högt kommer jag ju att fÃ¥ VP-stopp pga att kompressorn är för kraftig. Det skulle nu inträffa vid en utetemperatur pÃ¥ -25 grader efter vad det verkar och kanske vid -28 med en volymtank. Det är inte nÃ¥got att göra Ã¥t, men frÃ¥gan är om antalet kompressorstarter ligger inom normalfördelningen eller är pÃ¥ tok för mÃ¥nga? Ledsen för alla bokstäverna, men jag mÃ¥ste fÃ¥ dela med mej av mina grubblerier till nÃ¥gon förstÃ¥ende  :).
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För lite vatten och för stor pump
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2007, 11:26:20 »
Jag har nu ställt upp gradminuterna från 60 till 100. Vi har nu haft runt -8 grader några dagar och jag har nu ca 20 starter per dygn inkl kanske 4 VV-körningar. Kompressortiden per dygn är då 14 timmar. Vi hade -18 grader ett par nätter.

Du har en väl tilltagen VP, ingen tillskott där inte, och 20 starter/dygn är helt OK. Min VP går ca 18 h/dygn nu när det är ca -10 till -15 ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: För lite vatten och för stor pump
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2007, 12:08:00 »
Innan jag bestämde mig för Niben ringde jag och hörde mig för vad dom tyckte på Nibe. Jag fick då veta, att "det finns 65 liter i pumpen, så det är inga problem".

Det finns alltså folk på Nibe support som inte har en aning vad som finns under skalet? *SUCK*

Skaffa en volymförstorare om du vill ha ner antalet starter lite.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: För lite vatten och för stor pump
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2007, 12:11:05 »
Ena annan grej. Även om 20 starter / dygn inte är "katastrofdåligt" just nu så lär du ha fler under vår- och höstmånaderna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!