Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar vid veckopendling  (läst 833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grytet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställningar vid veckopendling
« skrivet: 07 november 2022, 14:29:44 »
Vi har dubbelt boende, veckopendlar och använder vårt hus mestadels på helgerna. Vilka inställningar (ex. bortaläge, mixtra med kurvorna, osv.) rekommenderar ni att vi gör för att minska energiförbrukning/temperaturen i veckorna för att sedan ha en fullgod temperatur till helgen när vi kommer hem till huset.

Huset är relativt nybyggt, GV i två plan men Nibe S325 och F2120 samt FTX från Flexit. Temperatur regleras i varje rum med Uponor Smatrix.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar vid veckopendling
« Svar #1 skrivet: 07 november 2022, 16:03:30 »
Som gjort för veckoschema på S325.
Typ ställ in 15 C mellan 07-23 mån-tor
18 C 23-07 söndag kväll till torsdag (för att nyttja lågpristid).
Blockera elpatron under hela denna tid.
Fredagen så kan man ju stegvis öka från 18 till 20 så att det är varmt när ni kommer, kanske även tillåta elpatron om det är kallt ute.

Termostaterna bör du inte använda för mycket, grejerna går sämre om värmepumpen vill värma samtidigt som termostaterna stänger, det är som att köra bil med gasen i botten och reglera farten med bromspedalen.
Så jag skulle bara använda termostater för att t ex sänka i enstaka rum, typ sovrum eller liknande.
« Senast ändrad: 07 november 2022, 16:06:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grytet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar vid veckopendling
« Svar #2 skrivet: 07 november 2022, 16:14:03 »
Tänker jag fel, men jag reglerar ju inte värmen med S325 utan med Uponor termoster. Jag har bara två givare för temperaturen till S325 och båda sitter ute.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar vid veckopendling
« Svar #3 skrivet: 07 november 2022, 16:24:33 »
Ajdå, det ska följa med en rumsgivare, men en del installatörer skiter tyvärr i den.
Du kan styra in temperaturen inne hyfsat genom att ställa in kurva/fininställning (och detta bör man alltid göra) med termostaterna på max.
Detta kan ta ett tag, men sen har du ett bra utgångsläge för att reglera med rumsgivaren samt ev styra ner rumstemp i enstaka rum med termostat.

Har du tur så lämnade installatören kvar rumsgivaren, den följer alltid med, annars bör du kontakta installatören och be att få tillbaka den.
Den är enkelt att installera själv, det är svagspänning och tillåtet.
« Senast ändrad: 07 november 2022, 16:26:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grytet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar vid veckopendling
« Svar #4 skrivet: 07 november 2022, 19:09:50 »
Tack för inputen. Jag har för mig att de lämna kvar en vid dosa som jag tror är inomhusgivaren. Ska läsa på hur man kopplar in den, hoppas det står i manualen.

Det jag inte riktigt får kläm på är rumstermostaterna (uponors) ska jag inte ställa ner dem i veckorna? Blir det ingen knas om de hela tiden kallar på värme fr. värmepumpen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Inställningar vid veckopendling
« Svar #5 skrivet: 07 november 2022, 19:21:58 »
Det gör inget, termostaterna "trivs" med vara öppna. Även värmepumpen.

Har du timpris eller vad har du för elavtal?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Grytet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar vid veckopendling
« Svar #6 skrivet: 07 november 2022, 21:13:29 »
Har fast avtal tom januari, därefter kommer jag med största sannolikhet gå över på timpris

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar vid veckopendling
« Svar #7 skrivet: 08 november 2022, 10:58:58 »
Det jag inte riktigt får kläm på är rumstermostaterna (uponors) ska jag inte ställa ner dem i veckorna? Blir det ingen knas om de hela tiden kallar på värme fr. värmepumpen?

Tvärtom, värmepumpen kommunicerar inte med termostaterna så den skickar på värme när den vill, inte när termostaterna öppnar.
Det knasiga uppstår om värmepumpen vill värma men termostaterna inte kallar på värme, då mår inte värmepumpen bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!