Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering  (läst 7093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grottan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« skrivet: 07 januari 2006, 08:44:48 »
Har börjat att isolera lite av de värmebärande rören i FJ-VVX + värmepump för att få ned temperaturen i tvättstugan. Har köpt 22x13 armaflex med "klisterremsa" och den är ju rätt smidig att jobba med förutom två på två punkter:

1. Hur får man till snygga 90gradersböjar?

2. Klisterremsan verkar vilja släppa i anslutning till böjar och svängar - är det bättre att limma med kontaktlim? Nu har jag löst problemet tillfälligt med buntband vilket inte är så snyggt.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2006, 18:44:42 »
Hej.
För det första så finns det speciellt lim för Armaflexissolering och det brukar jag använda även om det är klisterremsa för den har en tendens att lossna.

i 90graderskrökar skär man issoleringen i 45 grader precis som när man gerar ett fönsterfoder och limmar kortsidorna mot varandra.
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2006, 21:21:56 »
Hej !

om det finns en raksträcka så skulle jag klistra ihop den där och sedan dra den över böjen och sedan klistra en bit igen
jag använder normalt hel armaflex som jag drar på och pressar ihop som en "strumpa" sedan kan jag löda mina kopplingar och dra tillbaka armaflexen
har du skär-ringkopplingar så glöm ovanstående.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2006, 01:16:09 »
Jag tror vi ska reda ut vilken typ av isloering du använder.

Till värmebärare används Thermaflex eller SH/Armaflex, vanligen grå, som är lite styvare (liggunderlag). Till köldbärare används AF/Armaflex som alltid (vad jag vet) är svart.

För att få snygga böjar med Thermaflex eller SH/Armaflex skär man ut bitar (kilar) ur isoleringen. Snittytorna limmas med kontaktlim för att få dessa att hålla ihop.

När det gäller AF/Armaflex brukar det räcka med att antingen som tracker skriver, trycka ihop den som en strumpa eller limma ihop den på en raksträcka och sedan dra den över böjen.

Du kan läsa mer om dessa produkter här
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3600.msg34869.html#msg34869

eller i deras moneringshandbok som finns här http://www.armacell.com/www/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/000-005-0505-S,N,DK,FIN(SC).pdf/$file/000-005-0505-S,N,DK,FIN(SC).pdf

/Johan
« Senast ändrad: 10 januari 2006, 01:20:40 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2006, 22:43:51 »
Vet du Johan eller någon annan var man köper AF/Armaflex.
Verkar inte finnas i tex. Rinkabys sortiment.
Går man till den lokala VVS-firman ? eller finns någon nätbutik ?
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2006, 12:01:56 »
Vet inte om det finns någon nätbutik som har AF/Armaflex eller likvärdig. Jag vet iofs inte om det blev utrett helt vilken typ Rinkaby säljer. På bilden är det SH/Armaflex men det kan mycket väl vara fel bild.

Troligen blir det din lokale VVS firma som får hjälpa till eller en VP installatör. Den är rätt dyr så det lönar sig nog att kolla runt lite.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad BengtG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2006, 20:39:17 »
HEJ ALLA SJÄLVFIXARE !  ;D

Har hittat, kanske en guldgruva för oss gördetsjälvare. Har hur mycket som helst av VVS-prylar inkl. Armaflex. Allt gÃ¥r att beställa via nätet.  studs

http://www.dinvvsbutik.se/

Har bara snabbkollat pÃ¥ sidan, men det mesta verkar finnas. Annars sÃ¥ tror jag nog att dom kan fixa fram det man vill ha.  ^-^

Hur dom ligger i pris vet jag inte. OBS Priserna kan visas med eller utan moms. Klicka på "Priser visas......." så ändras det.

Armaflex se            http://www.armacell.com/www/armacell/armacell.nsf/ansHTMLSeitenLookUp/SE_Frame?OpenDocument
Evi Heat 9kw sun & 10m2 vaccumsolfångare

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2006, 21:27:05 »
Det slog mig att den lokala kylteknikfirman i stan kanske hade armaflex.
Så jag åkte dit och visst det gick bra att köpa av dem.
Köpte 20m AF/Armaflex 42x13mm för 400 spänn vilket jag tyckte var överkomligt.

/A
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Hur göra snygga böjar med armaflexisolering
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2006, 22:38:40 »
Den rörisolering som "Rinka" har finns både som uppslitsad med självhäftning och oslitsad.

Min erfarenhet är att den slitsade varianten alltid är svår att få snygg över böjarna. Köper numera bara den oslitsade varianten. Trär på och komprimerar ihop den tillräckligt långt från lödstället. Använder alltid silver/tenn lod så temperaturen blir ju inte så hög. Isoleringem går att komprimera bra bra mycket mer än man tror. Jag brukar använda en sån där sjävlåsande "svetstång" för att hålla isoleringen bort från värmen. När röret kallnat så är det bara att släppa loss isoleringen och trä den förbi böjarna. Det enda man behöver tänka på är att man bör ta till lite extralängd på isoleringen. Blir den ordentligt komprimerad så kan den ha lite svårt att fullt ut återta sin ursprungliga längd.

/Knut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!