Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket tilluft ska jag ha?  (läst 14931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hur mycket tilluft ska jag ha?
« skrivet: 15 december 2010, 18:50:23 »
Hej
I julen ska jag ställa in ventilationen i huset. Jag har mekanisk frånluft. Enligt boverket hamnar jag på ca 90-95 liter/ sekund i frånluft. Men hur mycket tilluft behöver jag då för att få lagom undertryck? Ca 80 blir det lagom? Vill inte gå för nära 90 då jag kanske har några läckor och vill totalt sett ha undertryck. Har vent killarna en tryckmätara som man kan mäta vilket undertryck man har i huset?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2010, 19:51:37 »
Hur justerar man in tilluften vid ett F-system?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2010, 20:35:22 »
Jag vet inte. Men jag har lite olika sorters ventiler. Lite annorlunda ventilation i vårt hus. Vi har frånluft i alla rum och några st tillufts ventiler i källaren. Dom är ställbara. Men jag vet ju inte om man ställer in dom för sig eller man ökar på tills man har rätt undertryck i huset?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 11:59:43 »
Man injusterar bara frånluftsflödet efter 0,35l/s/m2 vilket då blir luftmängden du nämnde.
I och med att du har den ventilationslösningen så kommer undetrycket liksom fixa sig själv. Man mäter inte undertrycket i huset och injusterqar efter det utan det blir vad det blir.
Tilluft i vardagsrum och sovrum och frånluft i wc, kök, tvättstuga och förråd.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2010, 12:34:34 »
Ok. Min tanke var att mäta det så man inte får för mycket undertryck. Jag har ca 270 m2 så det blir ca 95 l/s eller 340 m3/h. Men det är bara det att min frånluftsfläkt är på 1300 m3/h. En gammal remdriven. Huset ör från 1964 och ventilationen ser inte ut som den gör i dagens hus. Frånluft överallt i alla rum. Sen några få tilluftsventiler i källaren. Jag har satt varvtalsstyrning på flälten för att jag förmodligen behöver sänka den en del. Men min tanke var att jag kanske har för hög hastighet på fläkten och för lite luft in i huset när jag hittar rätt frånluftsflöde. Då blir ju undertrycket högt. Men det spelar kanske ingen roll. Tänkte köra lita olika tester när jag mäter frånluften. Om man har en dörr eller fönster öppet lär det ju öka. Men finns det inga siffror som man kan rötta sig ang undertrycket i huset? Jag vet att det är viktigt med undertryck men det kanske blir för mycket eller? Övertryck kan jag ju aldrig få med mitt system.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2010, 13:38:02 »
Mitt råd skulle vara att du bytte fläkt till en som är förenlig med det arbete den ska utföra. När det gäller fläktar så är det INTE energieffektivt att överdimensionera och låta fläkten gå på 30%.
I så fall ska du dreva om den så att varvtalet på fläkten sänks.
Men alla fläktar är uttagna efter en optimal driftpunkt där den högsta verkningsgraden ligger.
Om man som i ditt fall har en fäkt för 360l/s som man kör på 90l/s så är man ganska långt från driftpunkten. Lägg till det att du har remdrift som drar mints 10% och en motor som inte kommer gå på optimal driftpunkt (om du har en elektronisk varvtalsstyrning)
Jag tycker absolut att du ska byta fläkt. Det kommer du att tjäna in på ganska kort sikt.

Angående luftflöden och undertryck så brukar undertrycket ligga någonstans kring 5Pa. Men det är inget jag skulle gå efter för det har att göra med rådande temperaturer, lufttryck och vädertyp.
Du kan se efter hur mycket varje tilluftsventil ger på tillverkarens hemsida och bara summera så får du en grovkoll på vilka luftflöden det rör sig om.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2010, 13:58:49 »
Ja fläkten är en riktig stenåldersmaskin. Och den blev tyvärr inte direkt ljudlös fast jag bytte lager i både trumman och motorn. Sen sitter den visserligen i källaren men det är ju ändå inomhus. Stör mig ganska mycket på ljudet från den. Det är ganska enkelt att sätta dit en annan fläkt. Hur mycket drar en ny fläkt som klarar ca 100 l/s? Min lilla trefas motor där sitter idag drar 175 watt. Ang tilluftsventilerna är det nog svårt att hitta data på. Tror ventilationsfirman som ritat och dimensionerat anläggningen en gång i tiden har räknat med att ta nästan all tilluft via pannrummet. Där sitter en 225x225 mm stort galler med nät. Antagligen då det varit en oljepanna där innan och det ändå var tokvarmt där. Men med nya vp så är det snarare kallt där nu. Men på den stora ventilen i väggen har någon eftermonterat en skjutbar plå man kan reglera. Sen finns det tilluft i tvättstuga och ett rum intill som kallas torkrum på ritningen. Lite udda system. Men samtidigt får man inget kallras på markplan för där finns ingen tilluft. Så tanken är nog att det skulle värmas upp lite i pannrummet och sen ut i huset. Men det är kanske vettigt med en ny fläkt. Kan tänka mig det blir som du säger när man sänker varvtalet eller byter remhjul att den tappar kapacitet väldigt fort kanske. Fattar inte varför dom dimensionerat hela huset för luftombyte 4 gånger i timmen? Eller så kör jag på så höga värden och bara kör den max 6 timmar på vintern. Kan ju vara en fördel på sommarn kanske med så stor omsättning på luft. Jag har tidur på den redan nu. Och fläkten kanske inte är tänkt att den ska gå dygnet runt då det sitter knappar i sovrum och bardrum för att starta den. Ska bifoga ett foto på fläkten. En stor jäkel. Har aldrig sett något liknande system.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2014, 19:11:40 »
En följdfråga gällande frånluftsflödet 0,35l/s/m2. Skall hela husets area räknas in i formeln? Eller bara i de rum som det sugs ur?

Hur som helst ser det ut som att min "ventilationsingenjör" har totalt felräknat mitt hus. Enligt ovannnämnda formel skall frÃ¥nluften vara 0,35*130 = 45,5l/s men den  har beräknats till 67 l/s.

Hur mycket tilluft kan då anses "normalt" eller hur skall förhållandet ligga mellan tilluft/frånluft?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2014, 20:18:20 »
Det låter snarare som det är ett gammalt luftburet värmesystem det handlar om. Har du bytt till radiatorer el likn så är det ingen ide att kalla på injusterare förrän du bytt fläkt för normal ventilation.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2014, 21:36:46 »
Ja fläkten är en riktig stenåldersmaskin. Och den blev tyvärr inte direkt ljudlös fast jag bytte lager i både trumman och motorn. Sen sitter den visserligen i källaren men det är ju ändå inomhus. Stör mig ganska mycket på ljudet från den. Det är ganska enkelt att sätta dit en annan fläkt. Hur mycket drar en ny fläkt som klarar ca 100 l/s? Min lilla trefas motor där sitter idag drar 175 watt. Ang tilluftsventilerna är det nog svårt att hitta data på. Tror ventilationsfirman som ritat och dimensionerat anläggningen en gång i tiden har räknat med att ta nästan all tilluft via pannrummet. Där sitter en 225x225 mm stort galler med nät. Antagligen då det varit en oljepanna där innan och det ändå var tokvarmt där. Men med nya vp så är det snarare kallt där nu. Men på den stora ventilen i väggen har någon eftermonterat en skjutbar plå man kan reglera. Sen finns det tilluft i tvättstuga och ett rum intill som kallas torkrum på ritningen. Lite udda system. Men samtidigt får man inget kallras på markplan för där finns ingen tilluft. Så tanken är nog att det skulle värmas upp lite i pannrummet och sen ut i huset. Men det är kanske vettigt med en ny fläkt. Kan tänka mig det blir som du säger när man sänker varvtalet eller byter remhjul att den tappar kapacitet väldigt fort kanske. Fattar inte varför dom dimensionerat hela huset för luftombyte 4 gånger i timmen? Eller så kör jag på så höga värden och bara kör den max 6 timmar på vintern. Kan ju vara en fördel på sommarn kanske med så stor omsättning på luft. Jag har tidur på den redan nu. Och fläkten kanske inte är tänkt att den ska gå dygnet runt då det sitter knappar i sovrum och bardrum för att starta den. Ska bifoga ett foto på fläkten. En stor jäkel. Har aldrig sett något liknande system.
Har för mig att min frånluft fläkt drar runt 30 watt och då suger den luften genom ett kylbatteri men jag har nog något lägre flöde och tyvärr fortfarande endast inställt efter skalan på fläkten men ska mätas upp nån gång.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2014, 22:12:08 »
Titta på datumet på tråden. Mina frågor är redan lösta.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket tilluft ska jag ha?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2014, 22:13:17 »
Jag är lite efter som vanligt  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!