Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: liten luft/luft för varmvatten  (läst 10282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
liten luft/luft för varmvatten
« skrivet: 05 mars 2007, 22:38:41 »
hej
har fÃ¥tt en liten ide skulle det va omöjligt att spika i hop en fujiare pump med en plattvärme växlare  Ã¥ köra den mot min acctank enbart i syfte att tillverka varmvatten ...
jag menar en 3.7 kw pump räcker gaska länge för att göra varm vatten
har hafft en 3kw elpatron förr å den gick inte många minuter per timme vid normal varmvatten förbrukning

går det att få en temp på +55 grader ur maskinen vid varmvatten produktion
sommar tid dvs då ute tempen är +10 till +20 grader

som jag fattat det så är det primärt temp spannet som e problem med luft/ vattenmaskiner
dvs skillnaden e för stor pÃ¥ ytter temp  vs tanktemp  för att det ska bli bra
men kör man maskinen på sommaren för att göra varm vatten e det ju betydligt bättre
arbets område för maskinen .... eller ?
« Senast ändrad: 05 mars 2007, 22:46:43 av Dr Chun-Lan »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2007, 23:34:27 »
Det tror jag på. Med rätt exp.ventil och kondensor så, rätta mig nu om jag har fel, jag är lite surrig i huvet just nu. Temp skall upp ca 45 ºC och vi antar att du har 100L beredare då skulle det gå åt 1,5 kWh att göra jobbet med vp. Med elpatron 4,5kWh , en besparing på 3kWh eller kr. Det får gå åt en hel del kubikmeter varmvatten innan det har betalat sig, misstänker jag. (Noga räknat 5220kWh till 100L 45 ºC höjning)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2007, 23:52:59 »
hej
joo det tar väl nått år host host .. a:gl
men allt man gör behöver ju inte generera pengar in
det skulle va skoj å testa bara...mest för å se om det skulle funka

man bör ju fÃ¥ ganska häftihg cop ökning pÃ¥ maskinen  dÃ¥ det e lite bätte för den att jobba i 20+ än 7+

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2007, 08:14:13 »
Jag har sagt det förr, men säger det igen, Dr Chun-lan skulle ha satsat pÃ¥ en riktig värmepump pÃ¥ en gÃ¥ng, bergvärme eller DX-markvärme med inbyggd vvb, det hade inte kostat i närheten av vad du kommer att ha lagt ut innan du är färdig med alla dina alternativa uppvärmningar. Det hade dessutom sannolikt sparat mer energi.  :o

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2007, 08:32:55 »
hej
har fÃ¥tt en liten ide skulle det va omöjligt att spika i hop en fujiare pump med en plattvärme växlare  Ã¥ köra den mot min acctank enbart i syfte att tillverka varmvatten ...
jag menar en 3.7 kw pump räcker gaska länge för att göra varm vatten
har hafft en 3kw elpatron förr å den gick inte många minuter per timme vid normal varmvatten förbrukning

går det att få en temp på +55 grader ur maskinen vid varmvatten produktion
sommar tid dvs då ute tempen är +10 till +20 grader

som jag fattat det så är det primärt temp spannet som e problem med luft/ vattenmaskiner
dvs skillnaden e för stor pÃ¥ ytter temp  vs tanktemp  för att det ska bli bra
men kör man maskinen på sommaren för att göra varm vatten e det ju betydligt bättre
arbets område för maskinen .... eller ?

varför ska du ha en värmepump på sommaren till vv när du har solfångarna ?
det är på vintern du skulle ha tillskottet och då pallar nog inte kompressorn av trycket tror jag

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2007, 11:52:14 »
hej ..
tjaa alla pumpar som jag har investerat i är Ã¥ter betalda dvs dom har uppnÃ¥tt pay off tid till vÃ¥ren  .....sÃ¥ dom har ju liksom tjänat igen sig =0kr
så kostnaden för dom håller jag inte så farlig

bergvärme e det sista som hammnar i kåken.
har en bekant som satte in det å det går fan dyrare då det är kallt än vad mina luft luftare gör ...
Kan det bero på att bergvärme pumpen
ochså kör el tillskott då det blir kallt precis som jag får göra med mina luft luftare...
han brukar ligga 200-300  kr lägre per mÃ¥nad dÃ¥ det är blitt ute

jag skulle vilja jämföra en stor luft luftare mot era berg å jordvärme system
tror att ni skulle bli förvånade hur lite det skiljer...
får jag sen göra en luft vatten med en kort markslinga 100-150m för dom kalla knäpparna
tror jag era riktiga bergpumpar får köpa ner sig ....


visst föstÃ¥r ochsÃ¥ att det känns surt att det nästan funkar lika bra med en  leksaks pump för 7-10 000 kr dÃ¥ man investerat i 150-200 000 för att fÃ¥ det bästa ...

solfångaren har väl kvar ca 6-7 år innan det har betalt sig..men det kommer den att göra
hur många år har du rickard räknat pay off tiden på på ditt system 10 år


sen varför jag vill bygga en liten maskin ...joo för jag vill,å för jag tycker det skulle va skoj å se om jag fixade att pilla i hop den med en vettig styrning...
sen om det är en jätte bra affär struntar jag i ,jag gör det mest för att det e skoj
å för att lära mig hur det funkar ..

fixar jag att pilla i hop den lilla å det funkar finns det liksom inte nått som säger att jag inte fixar att sätta i hop en maskin på hmm 10-12 kw sen

« Senast ändrad: 06 mars 2007, 12:09:26 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2007, 13:28:58 »
Martin X har visst provat att ansluta en plattis, men något gick snett så att den frös, exakt vad som hände vet vi inte, har frågat tidigare men inte fått svar, tror det var när avfrostningen gick som frysskadan skedde, men jag vet inte om cirk-pumpen var avslagen eller om det var för dålig genomströmmning. Eureka i Norge kanske läser detta, han har kopplat plattis men exakt hur det vete f-n. Är också intresserad förutsatt att man inte behöver köra NASA-planering och kopplingar om man vill docka på en plattis, sen är det väl det där med trycket, plattisar brukar ligga på 30 bar max och r410 kan visst ge upp till 40 bars tryck, då blir man lite nervös..... :(
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2007, 13:38:00 »
Hmm.. går det inte att löda fast gasrörens (runda) slingor på plattisen? Skulle det ge för dålig värmeöverföring? Eller ha runda rör slingade i vatten-box med visp i ?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2007, 13:53:08 »
Hej ..
plattisen är inget större problem dom finns att köpa
skulle tro att man klarar sig undan med em lite billigare om man går på en 407 maskin pga lägre tryck men iofs så e det lika gött att ta en som pallar 410ans gas tryck då man liks handlar...

felet e ju att jag skulle vilja ha hjälp Ã¥ kalibrera beräkna hur stoor den skulle va  ...jag vet att plattisen ska va ca 30% större än max effekt pÃ¥ pumpen

har ochså funderat på tanken att bada innersdelen med

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2007, 14:21:56 »
Hej ..
Cool maskin
den gav rejält med effekt..
på den har dom slinga vilket jag tror e vettigast i längden,det handlar bara om att sätta slingan på rätt ställe i tánken
dvs väldigt lågt i tanken
sen bör man nog ochså tänka till vart man plockar ut stig å retur i tanken...det funkar inte riktagt som vanligt ..


har hälldre slinga på pumpen och plattis på solvärmen än tvärt om..felet e ju bara att få tag på nått geni dom fixar att
beräkna en koppar slinga till pumpen

Jah hoppas innerligt att det väller in kina maskiner med luft vatten ,,priserna lär rasa grymt mycket om det dyket upp sånna
sen kvittar det lite om cop e på 3,8 eller 3,2...bara maskinerna funkar utan krångel

men jag vet att jag förmodligen e ensam om denna önskning..men jag tror att dom lika fullt fixar att producera en hyfsat billig luft vatten som funkar,,,vart tror ni airwell maskinerna priduceras ??


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2007, 15:15:57 »
Problemet med den är ju att den kräver 16 A på en fas, lite häftigt för de flesta...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2007, 15:54:51 »
Du har inte funderat på att köra en norrman, har för mig att Eureka kopplade in en plattis på hetgasen först och därefter inomhusdelen, vilket borde betyda att när pumpen går i avisning och vänder kylmedlet åt andra hållet, tar då innerdelen den 1:a "smällen" så att plattisen kommer som 2:a och är då inte lika kall.

Kan du inte ta dig tid och mäta på in/utgående rör i din innerdel och se vilken temp du har nu medans det fortfarande är minus hos dig.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2007, 17:03:01 »
Problemet med den är ju att den kräver 16 A på en fas, lite häftigt för de flesta...
Hej ..
16amp på en säkring e inte nått problem,Har en kompis som svarvar säkringar ..å målar dom vita
Tippar pÃ¥ att dom hÃ¥ller 150 000 Amp  ;D

nää det vore ju bättre att det ha vare en 3 fasare men men det går inte att få allt i värden

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: liten luft/luft för varmvatten
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2007, 17:09:36 »
tror det lättaste är att ta en kondensorslinga i tanken som jag gjort.
den går att överdimensionera rätt kraftigt också, utan större problem.
tänk på att ha vätskesidan lägst i tanken( utgången), för att få bäst funktion.
avfrostningarna kan göras "dumma" med hjälp av avfrostningsur och en ute-termostat.
vid avfrostning så bryter du ut fyrvägaren och fläkten i utedelen.
det lär gå blixtsnabbt när den har en 45 ºC-tank att växla mot= korta avfrostningstider.
ett vanligt 1/2 tumsrör borde funka som kondensorslinga.
har funderat en del på kamrör typ rinkabys, konstuktionen borde tåla höga tryck och ha en oöverträffad värmeavledningsförmåga.
vågade dock ej använda dessa i min !
har själv ca 45m kondensorslinga i botten på tanken. tror det är onödigt långt på min, eftersom jag har bra underkylning även vid 45 ºC i tanken.jag har dock något lägre effekt på min (ca 3,8 kw avgiven effekt o 800w in vid 35-37 ºC i tanken!=COP 4,75)
hoppas detta kan vara ett riktmärke !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!