Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftavfuktare i tvättstugan?  (läst 24849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #15 skrivet: 26 augusti 2006, 15:04:41 »
Hej,

Mycket bra sida. Men säger den inte också att "net movement" av i det här fallet fukt kommer att bli större om det är en större obalans mellan mängden fukt på de båda sidorna:

"Diffusion can lead to a net movement of atoms or molecules when large numbers are present, and when there is an imbalance in the number of particles between one part of a container and another (creating a concentration difference or gradient)."

Jag bestämde mig trots allt att försöka få tvätten torr med en avfuktare. Tyvärr fick jag snåla lite, så det blev en Appliance 2012+, men än så länge verkar den tuffa på bra, och byxorna som inte torkat sedan onsdagens hällregn är snart torra.

Tack för alla svar,
/Ola

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #16 skrivet: 26 augusti 2006, 18:21:19 »
*ler* Allt började med frÃ¥gor om tvättork i källaren och tog en vända med vetenskapsdiskussion om diffusion och termodynamik innan ola till sist fick igÃ¥ng sin nya  Appliance 2012+

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #17 skrivet: 26 augusti 2006, 21:48:21 »
Och för oss som bara gick 9 år i skolan och inte förstår alla förklaringar och avancerat språk, vad är svaret på frågan:
Kan man dra in fukt i källaren genom ytterväggen om man har ett väldigt torrt klimat inne?
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #18 skrivet: 26 augusti 2006, 23:13:09 »
Hej Larsa

Nej det blir inte större flöde genom väggen för att du torkar upp på insidan.

MVH
Messer

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #19 skrivet: 26 augusti 2006, 23:40:48 »
Hej

Om du går in på http://physioweb.med.uvm.edu/diffusion/

Antar att du menar att dessa beskrivningar är fel eller ?

Ja det menar jag. Se på ordet diffusion, det kommer av latinets diffusio, av diffundere, som betyder utbredning.
Det som din länk pratar om och enligt mitt förmenande fått om bakfoten är det som DRIVER diffusionen - den slumpmässiga vandringen. Men den slumpmässiga vandringen ÄR INTE diffusionen, den driver den bara.

Diffusionen är istället den utbredning som avstannar när det inte längre finns några partialtrycksskillnader i fuktighet över det omtalade membranet eller gränskiktet.

I övrigt hoppas jag att vi kan Ã¥tergÃ¥ till bedömningen om huruvida luftavfuktare torkar tvätt bra eller inte. Vilket den alltsÃ¥ borde göra oavsett om det beror pÃ¥ diffusion i gränskikten mellan tvättfibrerna och den omgivande luften eller inte. Jag lägger sÃ¥ledes ner denna debatt som  jag anser lika meningsfull som att försöka fÃ¥ en sosse att rösta borgerligt. *vinkar* Lycka till med tvätten sÃ¥ledes.



MVH
Messer

Inlägg inline i kursivt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #20 skrivet: 26 augusti 2006, 23:57:45 »
Vilket den alltsÃ¥ borde göra oavsett om det beror pÃ¥ diffusion i gränskikten mellan tvättfibrerna och den omgivande luften eller inte. Jag lägger sÃ¥ledes ner denna debatt som  jag anser lika meningsfull som att försöka fÃ¥ en sosse att rösta borgerligt. *vinkar* Lycka till med tvätten sÃ¥ledes.
Jamen, inte fÃ¥r du lägga ner nu...  jag undrar hur fritt en luftavfuktare mÃ¥ste stÃ¥?  Jag har ett hörn där jag gärna skulle vilja klämma in en luftavfuktare och ha den ur vägen.  Det är under en arbetsbänk i ett innerhörn.  PÃ¥ ena sidan stÃ¥ tvättmaskinen och pÃ¥ andra sidan ett bänkskÃ¥p med mellanrum mellan golv och skÃ¥p (som en kökssockel ungefär, men utan sockel alltsÃ¥).   Lite luft slipper ocksÃ¥ igenom mellan tvättmaskin och skÃ¥p.

Kan man klämma in avfuktaren där och hoppas pÃ¥ lite diffusion sÃ¥ att jag inte behöver ha avfuktaren stÃ¥ende framme pÃ¥ golvet???  Eller skall jag hoppas pÃ¥ ren tur och att molekylerna slumpmässigt väljer att vandra Ã¥t rätt hÃ¥ll???
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #21 skrivet: 27 augusti 2006, 01:02:59 »
Hej Ridax

Det är lugnt, diffusion har mycket lite med avfuktning att göra.

Du ska se till att du får så stort ombyte av luft genom av-fuktaren, min suger in på baksidan och blåser ut framåt så den utblåsta luften skall komma bort från av-fuktaren för att blandas med fuktigare luft i rummet, du skall suga in så fuktig luft som du kan av det som finns i rummet.
Det är därför inte så bra att stänga in av-fuktaren i ett skåp om du inte har bra ventilation på skåpet.
Av din beskrivning får jag uppfattningen att av-fuktaren blir instängd av av skåpet och tvättmaskinen med enda ventilationen neråt ut genom sockeln, det verkar inte vara så bra.
Jag kom att tänka på att du kanske kan sätta den på en hylla uppe vid taket så den suger från en sida och blåser ut åt andra hållet.
Jag antar att du har tänkt på vattnet som samlas i av-fuktaren, min avfuktare har en behållare som man kan ansluta en 10 mm slang på och led till avloppet.
Mitt enda problem med avloppet är att det är ett så litet hål i behållaren där vattnet rinner ner från av-fuktaren och det missar hålet om jag inte placerar behållaren exakt, men jag tänker göra ett större hål sen.

MVH
Messer

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #22 skrivet: 27 augusti 2006, 01:23:49 »
Hej nisken

Citera
Det som din länk pratar om och enligt mitt förmenande fått om bakfoten är det som DRIVER diffusionen - den slumpmässiga vandringen. Men den slumpmässiga vandringen ÄR INTE diffusionen, den driver den bara.

Nej varken jag eller den sidan säger att diffusion är själva slumpmässiga vandringen, jag säger att den driver diffusionen, eller snarare det blir en utbredning pga dessa rörelser.

Citera
Jag lägger sÃ¥ledes ner denna debatt som  jag anser lika meningsfull som att försöka fÃ¥ en sosse att rösta borgerligt
Detta är ett argument på lägre nivå än Glocal net

MVH
Messer

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #23 skrivet: 27 augusti 2006, 06:28:29 »
Av din beskrivning får jag uppfattningen att av-fuktaren blir instängd av av skåpet och tvättmaskinen med enda ventilationen neråt ut genom sockeln, det verkar inte vara så bra.
Jag kom att tänka på att du kanske kan sätta den på en hylla uppe vid taket så den suger från en sida och blåser ut åt andra hållet.
Jo, den blir ju ganska instängd... det var delvis det som var vitsen dÃ¥ en avfuktare inte precis är vacker...  ::)



Till vänster om tvättmaskinen är ju alltsÃ¥ ett utrymme som jag inte ser nÃ¥gon direkt användning av...  Har tydligen fortsatt ingen användning av det heller  :'(  NÃ¥gon som vill hyra en kubikmeter utrymme???
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #24 skrivet: 27 augusti 2006, 11:18:27 »
Och för oss som bara gick 9 år i skolan och inte förstår alla förklaringar och avancerat språk, vad är svaret på frågan:
Kan man dra in fukt i källaren genom ytterväggen om man har ett väldigt torrt klimat inne?

Oavsett mad messer skriver så måste svaret vara ja! Genomvandringen kommer öka på grund av vissa kända naturlagar (att man minskar entropin genom att skapa ett "ordnat" "polariserat" system och att naturen kommer att sträva efter att utjämna detta hela tiden)
Men, fuktighetsgraden i källaren och större delen av väggens djup (innifrån) kommer självklart att sjunka och tvätten torka fortare, och det var ju avsikten med avfuktaren ;)
« Senast ändrad: 27 augusti 2006, 11:21:14 av maha6305 »

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #25 skrivet: 27 augusti 2006, 11:32:26 »
Tankeexperiment med extrema variabler som hjälper oss att förstå.

* Ditt hus är byggt mitt i en sjö, och din källarvägg är dåligt fuktspärrad, rentav läcker som ett såll.
* Källaren är dessutom mer eller mindre vattenfylld

Nu ber du brandkåren tömma källaren med sin länspump och du sätter dit världen bästa avfuktare...

Kommer vandringen inåt att öka eller vara oförädrad?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #26 skrivet: 27 augusti 2006, 11:35:45 »
Hej

Ja nu har jag hittat lite text som beskriver diffusion på det sätt som nisken framfört, men jag har inte förstått vad dom menar så jag vet inte om vi talar om olika saker eller om det finns någon speciell kraft i partialtryck som skulle göra jobbet.

Och du maha6305 det hjälper inte mig särskilt mycket när du skriver "Genomvandringen kommer öka på grund av vissa kända naturlagar", vilka kända naturlagar, vill du ha dom för dig själv eller varför inte låta mig få veta va du avser för lagar.

MVH
Messer

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #27 skrivet: 27 augusti 2006, 12:09:16 »
Hej Ridax

Jag skulle prova med att ställa den där under och rikta luftflödet ut under skåpen längs golvet, den borde kunna suga in luft från baksidan av tvättmaskinen.
Du kan ju prova den på golvet först och se hur mycket vatten den får fram på en viss tid, sen mäter du när den står under bänken då vet du hur bra det fungerar.

MVH
Messer

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #28 skrivet: 27 augusti 2006, 19:36:57 »
Hej Larsa

Nej det blir inte större flöde genom väggen för att du torkar upp på insidan.

MVH
Messer
Och för oss som bara gick 9 år i skolan och inte förstår alla förklaringar och avancerat språk, vad är svaret på frågan:
Kan man dra in fukt i källaren genom ytterväggen om man har ett väldigt torrt klimat inne?

Oavsett mad messer skriver så måste svaret vara ja! Genomvandringen kommer öka på grund av vissa kända naturlagar (att man minskar entropin genom att skapa ett "ordnat" "polariserat" system och att naturen kommer att sträva efter att utjämna detta hela tiden)
Men, fuktighetsgraden i källaren och större delen av väggens djup (innifrån) kommer självklart att sjunka och tvätten torka fortare, och det var ju avsikten med avfuktaren ;)

Hur var det nu då :)
Om detta tvista de lärde b00k :,v( knUp  ;D ;D ;D

Jag själv tror bara positivt om avfuktaren:
man får snabbare torkning av tvätt, en viss uppvärmning från avfuktaren, alla saker man spar på sig i källaren "mår" mycket bättre av torrare luft, man får helt enkelt en allmänt bättre miljö, Det finns säkert fler positiva saker.

Jag har bekanta som säger att dom inte vill ha en avfuktare i källaren.
Dom tror att fukten dras in om det blir ett för torrt klimat invändigt.

Har dom rätt?
Om det dras in fukt, är det vara skadligt för huset?

Kan panelen enas om ett rätt svar b00k *roflmao*?
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luftavfuktare i tvättstugan?
« Svar #29 skrivet: 28 augusti 2006, 18:33:13 »
Hej Larsa

Ja hur det fungerar vet jag inte jag kan bara säga hur jag tror att det fungerar.

Hittills har jag i pricip samma uppfattning om vad som sker som jag skrev fån början, jag provar mina ideer på folk som jag tror skall kunna detta och har hittills karat av två, en som är limnolog och en som har jobbat inom värme i många många år.
Båda dessa stöder min uppfattning men det bevisar ju inget.

Skulle det vara nÃ¥t du eller nÃ¥gon annan vill frÃ¥ga om sÃ¥ gör det i en ny trÃ¥d istället sÃ¥ ska jag svara sÃ¥ gott jag kan sen om  ni tror jag har rätt eller fel är ok.

MVH
Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!