Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klen IVT PremiumLine HQ E10 eller felberäkning?  (läst 1555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad juhsel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Klen IVT PremiumLine HQ E10 eller felberäkning?
« skrivet: 22 januari 2016, 21:50:43 »
Hej alla.
Jag börjar mitt första inlägg på forumet med en kanske ganska enkel fråga som jag hittills inte kunnat lista ut.
Vi har nu bott i vårt ny byggda hus ca 1 år och det blir den första riktiga vintern i år. Jag och min sambo gillar att det är varmt i huset och ökar gärna på värmen lite extra.
Har dock lagt märke till att eltillskottet nästan jämt går på 100% fast det är ca 5-10 minus ute. Vi har ca 23 grader inomhus så extremt varmt tycker jag inte att det är.
Har stängt av eltillskottet för att se om pumpen ändå klarar att producera värme men den kommer bara upp till 34 grader.
Nu till vad jag inte får ihop: Jag har stängt av eltillskottet, Pumpen producerar varmvatten 62 grader utan problem men när den går över till värme så stannar den vid 34 grader fast börvärdet är 38-40 grader, det spelar liksom ingen roll. Först när jag tillåter att eltillskott används så ökar den värmen till börvärdet men inte innan.
Huset är ca 350kvm bra isolerat 4 badrum och golvvärme i alla rum. Kanske är pumpen för klen för huset? Något är fel inställt?
Eller så skall det vara så?

Tacksam för svar.
J
IVT PremiumLine HQ E10 2 Parhus 280kvm/ 100kvm

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Klen IVT PremiumLine HQ E10 eller felberäkning?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2016, 00:04:53 »
Man kan inte jämföra varmvatten och värmeproduktion.

Vid värmeproduktion avges all värme direkt i värmesystemet medans vid varmvattenproduktion är kranarna oftast stängda och energin ackumuleras i varmvattenberedaren. Om du öppnar varmvattenkranen fullt orkar den inte heller producera några 62 grader.

Om den inte orkar upp i börvärde vid värmeproduktion så är vp:n för klen för huset och ert önskemål om innetemp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad juhsel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Klen IVT PremiumLine HQ E10 eller felberäkning?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2016, 17:52:44 »
Det låter logiskt!
Skall kolla med IVT och ge dom ny värden så får jag se vad som säger.

Tack för svar tipo874!

J
IVT PremiumLine HQ E10 2 Parhus 280kvm/ 100kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!