Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????  (läst 27877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersbergstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej

Håller nu på att gå igenom ett antal offerter som jag fått på bergvärme
i alla dessa rekommenderas att man inte skall ha inomhusgivare endast utomhusgivare :D
Men läser jag här pÃ¥ forumet sÃ¥ ser jag att mÃ¥nga rekommenderar inomhusgivare  ???

Kan någon förklara för mig inomhusgivarens funktion tillsammans med bergvärme pump
sänker den endast tempen pÃ¥ vattnet som gÃ¥r ut i golvslingorna eller vad  ??????


Anders
« Senast ändrad: 21 november 2006, 22:20:02 av andersbergstrom »
Enplans villa 136 kvm  Nibe 1230-6 igÃ¥ngkörd  17/1 2007 145 m borra 135 m aktivt
Golvvärme i betongsula

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #1 skrivet: 21 november 2006, 20:52:40 »
Beror mycket på vilken planlösning man har.

Innegivare tjänar man mycket på speciellt om du har mycket solinstrålning vår/höst. Vid blåst, eldar i kamin mm.

Sen kan man nog säga att har man både ute och innegivare till sin VP så får du den mest optimala gången och komforten.
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #2 skrivet: 21 november 2006, 21:07:46 »
Kör utan innegivare...
Argumentet att man har braskamin/solsken alltså skall man ha innegivare gillar inte jag...
De rum som inte har kamin/sol kommer bli väldigt kalla om man låter innegivaren styra baserat på indata från en kamin/sol värmd del av huset...
Då kan man ju flytta givaren, men samtidigt blir man av med den vinst? man först räknade med...
Har man öppen planlösning och ingen kamin fungerar det säkert bra, men med källare och många rum ger det nog mest problem...

Nu börjar väl debatten...  ::)  knUp
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #3 skrivet: 21 november 2006, 21:11:30 »

Kan någon förklara för mig inomhusgivarens funktion tillsammans med bergvärme pump
sänker den endast tempen pÃ¥ vattnet som gÃ¥r ut i golvslingorna eller vad  ??????


Anders

På min CTC som shuntar ut "rätt" temp hela tiden kommer framledningstempen att sjunka om innegivaren registrerar "övertemp".
Hur det är med andra varianter av VP kommer snart nÃ¥gon annan att redogöra för...  ;)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad iaito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #4 skrivet: 21 november 2006, 21:25:54 »
Tja kan bara tala om min erfarenhet att det blev klart jämnare innetemp.
Hade innegivaren på 21 grader men fick bara upp innetempen till 17,5-19 innan jag insåg att jag missat en menyinställning
;-)
Efter det har jag stadigt haft kring de 20 jag ställt in.
Pannan kan ju justera framledningstemperaturen baserat på det inställda börvärdet på givaren multiplicerat med en faktor man kan ställa in på egen hand + en kompenseringsfaktor som gör att man kan förskjuta värmekurvan med valfritt antal steg.

Nu sitter min givare ganska ideliskt till, mitt i huset med minsta påverkan från sol, radiatorer och drag.
Så jag ångrar att jag inte visste mera och förhandlade mig till givaren (för den dryga tusenlapp den kostade)
Nibe 1230-8, 140m aktivt borrhål
1,5 plan 126m2 i Roslagen
1-rörssytem (9 radiatorer nere + 3 uppe) i taskigt isolerat 60-talshus *brrr*

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Sen jag installerade innegivare har jag 21,3 till 21,7 grader oavsett om solen lyser in, kakelugnen är igång eller om det är runt nollan ute.

Innan innegivaren svajade innetempen betydligt, speciellt vid blåst och runt nollan.

Har ingen aning om jag spar något men bekvämt är det!
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad andersbergstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej

Fungerar inomhusgivare olika frÃ¥n olika leverantörer t ex  NIBE eller IVT ?

Har ej hittat några doc hos IVT om inomhusgivare.


Anders
Enplans villa 136 kvm  Nibe 1230-6 igÃ¥ngkörd  17/1 2007 145 m borra 135 m aktivt
Golvvärme i betongsula

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #7 skrivet: 21 november 2006, 22:29:27 »
Citera
På min CTC som shuntar ut "rätt" temp hela tiden kommer framledningstempen att sjunka om innegivaren registrerar "övertemp".
Hur det är med andra varianter av VP kommer snart någon annan att redogöra för...

Det funkar lika på alla modeller, datorn beräknar en framledningstemp (börvärde) utifrån vald kurva och aktuell utettemp. Men om önskad rumstemp (börvärdet för rumstempen) skiljer sig från verklig temp, då ändras börvärdet för framledningen...

Heat?
 Har du monterat den, du tycker ju inte om dom!?  ^-^

Klart man ska ha rumsgivare, utan den känner styren av endast utetempen. Det blir inte "rätt" temp! Då tar man inte hänsyn till det som sagts innan.
Jag har otaliga exempel, jag påstår att alla funkar bra... tom på 25 kw i en byggnad med 4 lght skolbespisning samlingssal bibliotek mm. Utan den var det ett elände!!

dessutom om man en dag känner sig lite frusen kan man enkelt höja tempen direkt på rumsgivaren.
Perfekt för tex min far som inte kommer ned genom trappen längre. Dessutom klarar han inte styrdatorn. Men ibland är han extra frusen, då är det perfekt. Ytterligare en fördel är att på många ser man även om pumpen larmar. Det är riktigt lurt för det märks nästan aldrig på rumstempen, elpatronen tar över automatiskt!

Utan rumsgivare varierar temperaturen pÃ¥ ett oacceptabelt sätt. Detta leder ofta till (permanent)  höjning av  värmekurvan tex vid väderomslag till varmt väder dÃ¥ kylan "slÃ¥r" in.

Men inst avråder för dom riskerar merarbete!!

andersbergstrom
i princip lika.. men på den till vår 25 kw IVT pump kan man inte ändra önskad temp annat än i styrdatorn, på Nibe kan man ändra på rumsgivaren. Det kan va bra/dåligt beroende på hur man ser det :D



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Citera
Har ej hittat några doc hos IVT om inomhusgivare.

Plocka ner manualen (pdf) till din pump och sök i dokumentet på rumsgivare så hittar du det mesta, inklusive på vilken plint du kopplar in den.

Manualen:
http://www.ivt.se/Documents.asp?lngID=512&lngLangID=1&lngCountryId=&lngFirstCountryId=1&strProductType=18&framework=
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #9 skrivet: 22 november 2006, 13:07:13 »
Jag har funderat på det här med inomhusgivare, vi har dörrarna till de flesta rummen stängda så det är hall(som är ungefär hälften i längd av huset med dörrar till de olika rummen) och kök samt trappuppgången från gillestugan som gäller för placering av inomhusgivare. I fyra av rummen har vi en lägre temperatur än i övriga huset. I hallen har vi ju ytterdörren som kan påverka givaren och i köket har man ju spisen som ger ifrån sig värme. Funkar det verkligen med en inomhusgivare för oss?
Iofs så kommer vi fortfarande att vrida ner elementen i de rum som vi vill ha en lägre temperatur så inomhusgivaren kanske fyller sin funktion ändå?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om inte innegivaren är med och styr så är det bara utegivaren som styr, och nog tror jag att en innegivare - även om det inte blir optimalt alla gånger- har bättre koll på temperaturen inne än utegivaren
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Dessutom kan du justera hur mycket innegivaren skall påverka, eller hur "trög" den skall vara.
(värden mellan 1 och 10 på IVT) min står på 5 och det fungerar bra.

Därmed kan du nog få den att funka till och med i köket om du blir tvungen.
Trots att det blir något varmare där någon timme då och då.

Sätt den där ni uppehåller er mest så långt ifrån värmekällor som möjligt.
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #12 skrivet: 22 november 2006, 21:56:00 »
Berättar det här igen. föräldrarna till en kompis har en thermia 7,5, MED rumsgivare (på min inrådan)

Rumsgivaren sitter i hallen runt hörnet är köksspisen. Gubben eldar i köksspisen sÃ¥ oftast är det 25-30 grader inne!!!  :o :o Han matar in hela tiden!

jag har frågat ett antal gånger, hur blir värmen uppe då när ni eldar så... jo det är så svalt och skönt där när vi ska lägga oss!!

Dom är extrema i sin eldning ändå tycker dom att det funkar toppen!!!

PÃ¥ dom andra ställena jag har järnkoll sÃ¥ funkar det toppen helt enkelt!  visst lite skillnad kan det bli men som svenske kocken säger mera diff pÃ¥ tempen utan rumsgivare.

har ett annat exempel på ett stenhus, dom hade 17-18 grader inne i flera dygn vid väderomslag till varmt väder. Dom tordes inte röra datorn och kurvorna!
Dom klagade upprepade gånger hos inst han avfärdade. Dom bad om en rumsgivare, han sa ett det blev bara problem med en sån!
Dom ville ha hjälp av mig, jag peppade ägarna att köp en rumsgivare av inst.
Han sålde en på ett villkor, ni får köpa en men jag vägrar att montera:o :o huvuddunk
Han köpte jag hjälpte han, med injustering... värmekurvan var ok han hade ju kört i 2 år... jag ställde in önskad rumstemp och känslighet.
Det tog mindre än 5 minuter för mig, då peppade jag även ägarn så han tordes knappa själv också sen.

Dom var helt saliga efteråt! Jämn o fin temp, dessutom sparar man igen kostnaden genom effektiv drift vid solksken...

Sa jag att dom var helt saliga    a:gl a:gl ^-^
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #13 skrivet: 24 november 2006, 14:57:27 »
Citera

Heat?
 Har du monterat den, du tycker ju inte om dom!?  ^-^



Den är omonterad...  ;) kanske därför jag inte gillar den...  ;D för lat för att skruva upp den...  :o
Nej den borde nog monteras, man kan ju alltid stänga av den...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Andvända inomhusgivare till bergvärme eller inte ?????
« Svar #14 skrivet: 25 november 2006, 11:12:09 »
Heat?

Du ska se va bra det blir när du startar upp rumsgivaren  ^-^
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!