Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut oljepanna till Luftvatten  (läst 28832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #60 skrivet: 09 februari 2013, 09:33:20 »
Kanske priset är ett skäl till att Daikin HT inte är så vanlig? Jag kollade på nätet och hittade en Daikin HT 11 kW pris 148 000 kr.

http://www.luftmiljobutiken.se/sv/altherma-ht-ekhbbrd011-11-kw/product_details.php/products_id/155

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #61 skrivet: 09 februari 2013, 09:47:32 »
Om priset är så högt är det nog bättre att välja en enklare modell av vp tycker det känns som 3 st kompressorer kan bli 3 gånger så mycket krångel. Men behöver man den höga framledningen och inte vill byta nån radiator så finns det inte så mycket att välja på om man inte borrar eller gräver då tror jag man kan få 72 grader från kompressorn men cop blir lidande med så hög framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #62 skrivet: 09 februari 2013, 16:15:04 »
Ja garanterat är att det verkar vara en bra pump, men för dom pengarna får man en markvärmepump som också är väldigt bra!

Ingen som vet om någon annan tillverkare har motsvarigheten till Ecozenith??
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #63 skrivet: 09 februari 2013, 17:49:57 »
Om priset är så högt är det nog bättre att välja en enklare modell av vp tycker det känns som 3 st kompressorer kan bli 3 gånger så mycket krångel. Men behöver man den höga framledningen och inte vill byta nån radiator så finns det inte så mycket att välja på om man inte borrar eller gräver då tror jag man kan få 72 grader från kompressorn men cop blir lidande med så hög framledning.

2 Kompressorer ;) och visst ær 148000:- mycket pengar. Men å andra sidan slipper man konvertera till golv værme, byta radiatorer ( mot større eller klimakonvektorer )... detta blir ju inte gratis æven om en LT kanske kostar 80-100000:-
Visst blir COP lidande vid høg framledning... sjælvklart. Men jag resonerar som så att det ær bættre att ha 60-65 °C
( har inte behøvt mer æven vid -22 °C ) ut på en pump som klarar 80 °C æn køra en LT som klarar 55-60 °C på Max.
Om vi t.ex jæmfør rent teoretiskt en CTC Eco Air Polar 110 så ær avgiven effekt vid -7 °C ute och 45 °C framledning 7,4kW avgiven effekt- tillførd 3,3kW COP 2,24
HT'n vid samma ute temp och 65 °C framledning har 11,9 kW avgiven och 5,53kW tillførd  COP 2,15 vid 55 °C framledning  11,8 avgiven 5,12 tillførd
COP 2,3.
Om vi då antar att husets behov ær 7kW så har kanske HT'n chans att inte ha sæmre på COP æn LT.
Som sagt... låg framledning, golv værme eller anpassade radiatorer blir billigare... likaså investerings kostnaden .
Men nær vi pratar ældre hus dær olje, gas pellets skall bytas ut... jag vet inte... vad blir total ekonomin
nær sæg 150m2 skall værmas upp till 22 °C en kall vinter... Sjælvklart skulle jag ønska golvværme i hela huset och en bra LT pump  ;)
Samt mekanisk ventilation med værmeåtervinning... men det skulle bli dyyyyyyyyyrt att fixa om allt ???

PS. Man får inte sæga detta... men nær priset ær så høgt kanske man kan kika på resten av Europa... Har sett att man kan få dem <10000:- Euro
 :-\ Sc:,h
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #64 skrivet: 09 februari 2013, 17:52:19 »
Så är det, men den dagen du inte längre behöver hög framledning så kanske den blir överdimensionerad?
Som i mitt fall där golvvärme ska installeras i takt med att jag renoverar de olika rummen, framförallt i källaren där plattan ska bilas upp och ersättas med bra isolering och vattenburen golvvärme?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #65 skrivet: 09 februari 2013, 18:11:28 »
Ja garanterat är att det verkar vara en bra pump, men för dom pengarna får man en markvärmepump som också är väldigt bra!

Ingen som vet om någon annan tillverkare har motsvarigheten till Ecozenith??

Har en liten tomt... 412m2 kunde ej borra av diverse anledningar. Om VP då bara Luft/Vatten...
Hade IVT på besøk samt ett annat mærke... Alpha Innotec tror jag... de såg på huset... kliade sig i huvudet och skulle læmna offert.
Hørde aldrig av dom... En annan IVT representant læmnade offert på markværme pump via nætet.... med alla arbete skulle investeringen bli 50000:- SEK høgre... Men som sagt jag betalade ej 150000:- før vår pump... å andra sidan læmnar Daikin 5 års garanti i Sverige.... jag har 3år... kanske skillnaden
ligger dær :-\
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #66 skrivet: 09 februari 2013, 18:18:24 »
Eftersom Daiking är sÃ¥ dyra i Sverige sÃ¥ skulle jag valt att lägga 50000 kr pÃ¥ att byta till större radiatorer vilket ger högre cop gynsamare liv för vp och radiatorerna överlever mÃ¥nga vp byten. Gör man det sÃ¥ kan man fÃ¥ riktigt bra lösning med en rejäl luft vatten on/off vp men bäst är naturligtvis en berg/jordvärme lösning om man har möjlighet till det. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #67 skrivet: 09 februari 2013, 18:32:29 »
Så är det, men den dagen du inte längre behöver hög framledning så kanske den blir överdimensionerad?
Som i mitt fall där golvvärme ska installeras i takt med att jag renoverar de olika rummen, framförallt i källaren där plattan ska bilas upp och ersättas med bra isolering och vattenburen golvvärme?

Detta kommer inte ske inom øverskådlig framtid... om någonsin i detta hus ::) Før mycket styr... och dyr renovering... skulle riva alla parkett golv osv.
Men om... så kanske man kan køra den på 35-40 °C i framledning ....( kommer ej ihåg lægsta værdet )... investeringen ær ju gjord....
Annars får jag sælja den till grannen 8) ::) :) och investera i en LT. Ligger på 13100kWh/år total førbrukning av el... 2 VP , Eluppværmd badrumsgolv...
kan inte klaga som det ær nu.  ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #68 skrivet: 09 februari 2013, 18:37:10 »
Eftersom det är en inverter bör den inte kunna bli överdimenssionerad antar att den kan gå ner ganska lågt i effekt innan den jobbar som en on/off.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #69 skrivet: 09 februari 2013, 18:54:25 »
Eftersom det är en inverter bör den inte kunna bli överdimenssionerad antar att den kan gå ner ganska lågt i effekt innan den jobbar som en on/off.

Tænkte detsamma... jag har ju sett den jobba ner mot 1,3kW
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #70 skrivet: 23 februari 2013, 17:35:01 »
Så då var värmesystemet inköpt. Blev inte riktigt vad jag tänkt mig från början, men när jag kom över en ny (2011 iofs med ouppackad) Nibe 2025-10 +vvm300 för 50kkr så kunde jag inte låta bli..

Det blev en Nibe, som tankarna inte varit på innan... Möjligt att man får komplettera med en volymtank, men det tar vi vid installationen.
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

norsken2013

  • Gäst
norsken2013
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #71 skrivet: 28 mars 2013, 17:54:55 »
är nog lite trög .. men kan nÃ¥n hjälpa mig o förstÃ¥ dom olika kurvorna som finns pÃ¥ en elomin 3.  vet inte vilken inställning man skall ha pÃ¥ =)  tacksam för svar .. 

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #72 skrivet: 28 mars 2013, 20:49:02 »
är nog lite trög .. men kan nÃ¥n hjälpa mig o förstÃ¥ dom olika kurvorna som finns pÃ¥ en elomin 3.  vet inte vilken inställning man skall ha pÃ¥ =)  tacksam för svar ..

Ehh.. Du är i luft/vatten delen på forumet...
Jag har ingen aning om hur dom kurvorna fungerar. Har du inte manualen?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #73 skrivet: 29 mars 2013, 21:26:48 »
Eftersom det är en inverter bör den inte kunna bli överdimenssionerad antar att den kan gå ner ganska lågt i effekt innan den jobbar som en on/off.

Fick veta att minsta möjliga avgivna effekt är 4.5kW.
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #74 skrivet: 29 mars 2013, 21:43:02 »
Det är väl ok med 4,5 kw bör inte bli mycket start stopp då om man är rädd för det men tror knappast det är nåt problem på en inverter om man räknar på hela året bör bli antal drift timmar som knäcker en inverter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!