Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera värmepump?  (läst 9727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionera värmepump?
« skrivet: 04 januari 2016, 21:08:42 »
Hej alla,

Relativt ny här, står i begrepp att byta ut en relativt gammal gaspanna mot en luft/vatten-pump och känner att jag ligger lite "i händerna" på installatörerna som kommer och kikar på jobbet och nu kommer att börja återkomma med offerter.

Jag har en 1 1/2 plans villa med källare (175 + 105 kvadrat) i ett hus som är byggt 1965. Nuvarande förbrukning av gas och hushållsel är 28k kWh gas och 5k hushållsel ungefär. Jag har vattenburna radiatorer i hela huset (även källaren) samt ett antal vattenburna varmgolv som jag funderar på att eventuellt utöka till ett par till vad det lider. Huset är beläget i Helsingborg.

En installatör sa att jag borde ha en 17 kw-pump medan en annan sa att två storlekar mindre absolut är tillräckligt. O fler ska komma hit och titta på jobbet så jag antar att det kommer komma ännu fler bud. Hur ska jag tänka när det gäller dimensioneringen av min nya pump? Någon här som kan komma med tips kring ungefärliga storlek på pump utifrån de ovan angivna parametrarna så vore jag ytterst tacksam. Saknas det info för att kunna ge ett svar så fråga gärna.

Stort tack på förhand.

Mvh,

Christian


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2016, 23:18:37 »
Du kommer få olika svar här inne också.
Jag har en 7 kW EcoAir, och den funkar. Vi har sänkt elförbrukningen för värme och varmvatten från ca 31 MWh per år till strax ca 12 för senaste året. Hade vi sparat mer med en större VP? Förmodligen en liten aning, när temperaturen är mellan -5 och -9. Vid ca -5 klarar VPn precis av att leverera allt det som behövs till värme så elpatronerna måste stötta för att ge varmvatten. Sen ökar elpatronernas insats gradvis tills det blir -10 och då är det 100% elpatron och VPn står still därför att den inte kan leverera så varmt vatten som huset då behöver för värmen.

Så vi hade sparat en aning då, men väldigt marginellt som jag bedömer det. Resten av året hade vi inte haft nån nytta av den extra effekten för då klarar vår nuvarande VP alltihop.

Om jag skulle köpa ny nu, hur skulle jag då tänka? Den nya EcoAir 408 skulle enligt mina beräkningar kunna jobba ner till ca -13 eller -14 och sen skulle även den stanna pga att huset då kräver för varmt vatten, och från -6 skulle väl även den vara precis på marginalen att klara värmen utan elspets.

Så 408 eller 410..? Jag har inte kollat priserna nyligen, men 5000 i prisskillnad, då skulle jag ta 410. 10 000 i skillnad, nja, då vete tusan om jag inte skulle välja 408 ändå. Men större än 10 kW behöver jag inte (Västerbottens kustland, 220 m2, 37 MWh/år före värmepumpen).

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2016, 23:47:11 »
Jag skulle säga max 10 kW till detta hus.
En tumregel för att få reda på max effektbehov är energibehovet genom 2800-3000 (ju längre söder ut ju lägre tal), och då blir det 10 kW exakt.
17 kW värmepump till detta huset är på tok.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2016, 00:11:18 »
Du kommer att värma lite mer 50% större ytan än vad jag har och byggda samma årtionde.
Gaspannan du har idag har nog en effektivitet på ca 90% (om det är en kondenserande gaspanna) vilket betyder att du skall ersätta nästan 25000kWh värme.

Jag säger att du egentligen borde ha en 14kW maskin men du klara dig nog med en på 12kW.
Den låga prisskillnaden mellan dessa storlekar gör att jag nog skulle valt den större och då gärna en inverter
DÃ¥ bör du klara värmen ner till -15°C och lite till och det är sällan det är sÃ¥ kallt i Helsingborg  ;)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2016, 08:15:25 »
Jag håller med om att tar man en inverter så kan man ta en större värmepump.
Och idag så finns så många bra invertrar att väljer man luft/vatten-värmepump så finns egentligen ingen bra orsak att inte ta en sån.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2016, 09:46:45 »
Stort tack för inspel. Om jag ska tolka era svar så innebär det att den här som jag kollat lite på är för klen t ex, eller åtminstone på gränsen till för klen?

http://www.ctc.se/files/leaflets/17005180.pdf

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2016, 09:59:46 »
Det man bör vara uppmärksam på när det gäller luft vatten vp är vid vilken utetemp samt vid vilken framledning lämnar vp sin effekt. Ctc du länkat till lämnar ju nästan 11 kw och är det vid riktig kyla och vid den framledningen ditt hus behöver fattas inte så mycket för att värma ditt hus men är det vid -7 ute och 35 graders framledning kommer effekten sjunka på vp vid riktig kyla och rätt framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2016, 11:31:56 »
Smurfen har rätt, men det är lite mer komplicerat än så.
 
Det man också ska försöka kolla på de olika pumparna är inte bara effekt utan även temperatur på det vatten de kan leverera. Fysikens lagar gäller lika för alla fabrikat, så alla VP kan egentligen leverera väldigt varmt vatten även vid extrem kyla, men det sliter hårt på VPn. CTC redovisar exempelvis väldigt tydligt i manualen att de har valt att dra ner på maxtemp på det vatten deras EcoAir-serie levererar när det blir riktigt kallt, helt enkelt för att inte slita alltför hårt på värmepumpen därför att man vill öka livslängden på den.

Nog borde väl hållbarheten och driftsäkerheten vara en viktig detalj i sammanhanget? Skumma lite här inne på forumets olika märkesavdelningar så får du nog ganska snabbt en uppfattning om vilka fabrikat som har mer eller mindre problem, vilka som får snabb service, osv.

Sen när det gäller skillnad mellan on/off-pumpar och inverter så finns det delade meningar om hur stor skillnad det egentligen är, både i besparing och driftsäkerhet. En detalj som är betydligt viktigare är om det ingår en tank i systemet eller inte. Om/off-system har nästan alltid en tank som VPn värmer och från den pytsas lagom varmt vatten ut till radiatorerna. Inverterpumpar behöver inte det, så länge de fungerar. Fördelen med en tank, även om den är ganska liten (som CTCs tank i EcoZenith i250), är att om VPn får driftstopp så finns det en elpatron i tanken som gör att man inte blir utan värme medan man väntar på reparatör.

Ytterligare en detalj att titta på: Ljudnivån på utedelen! Olika fabrikat bullrar olika mycket, beroende på hur fläkten är byggd. Grannarna kan ha synpunkter på detta...
Dessutom, sitter kompressorn ute, eller sitter den inne? Med kompressorn ute så måste varmt vatten cirkulera ut genom värmepumpen när det är kallt ute, för att den inte ska frysa sönder. Det problemet slipper man om kompressorn sitter i innedelen och köldmediet cirkulerar, fast då har man å andra sidan kompressorljudet inomhus istället...

Slutligen, hur ser utedelen ut? Det är en ganska stor sak som ska stå nånstans, nära husväggen. Var ska du ha värmepumpen, och hur kommer det se ut, rent estetiskt? Och återigen, vad kommer grannarna tycka?
 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2016, 22:54:44 »
Jag har en Mitsubishi inverter på 14 kw och den är egentligen för stor men då den reglerar mellan 4-14 så är det inget bekymmer.
Skönt med extra muskler när det blir kallt. Min klarar sig till -15 innan elpatronen gör gästspel,som kallast har vi haft -21 och kompressorn gick fortfarande(med elpatron).

Mitsubishi har modeller med antingen vatten eller gas till utedelen och jag valde gas då vi bor på landet och (iaf då) hade en del strömavbrott som kunde vara ett bra tag.
Utedelen är med tvÃ¥ fläktar och vinner väl inga skönhetspris men grannarna mÃ¥ste ha nÃ¥got att prata om  ;)
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2016, 16:26:56 »
Ja ni, stort tack för kloka råd och engagemang men jag blir nog inte så mycket klokare ändå känner jag. Nu var det en annan installatör här som hade kört något program från Nibe och matat in mina uppgifter. Programmet hade då spottat ur sig en maskin som heter F2030 - 9, alltså en 9 KW-maskin. Programmet verkar inte ta hänsyn till annan data en existerande förbrukning dock (alltså ingenting om storlek på huset eller liknande) och jag känner spontant att 9 KW är för klent.

Vad händer om jag sätter in en för klen maskin, kommer den gå mer på elpatron då eller vad blir det för effekt av ett felaktigt val som ger en för klen maskin?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2016, 16:41:59 »
Om du sätter in för stor maskin så kommer du inte utnyttja ens bråkdelen under en stor del av året, så då betalar du för mer än du har nytta av.
Om du köper för liten maskin så kommer du använda lite mer elpatron, men maskinen kostar å andra sidan mindre.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2016, 18:51:10 »
Nibe F2030 är en on/off värmepump, om man sätter in en sån så är 9 kW helt OK.
Men jag skulle rekommendera t ex F2040-12 eller -16 istället om man är inne på Nibe.
Den enda gången en F2030 är att föredra är om man t ex har en befintlig nibe-elpanna och vill docka en värmepump med fast kondensering mot denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2016, 22:54:06 »
Men det är en prisskillnad mellan de två varianterna, antar jag?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2016, 09:00:43 »
F2040-12 ligger 5k lägre rekommenderat pris på Nibe.se än vad F2030 gör. Dock kör de någon kampanj på F2030 just nu så priset är mer eller mindre samma. Ska man upp på F2040-16 så kliver man dock upp i storleksordningen 20 000 ytterligare, och det är det ju inte värt. Men F2040-12 lutar det starkt åt just nu måste jag säga.

Hur mycket vikt ska man annars lägga på huruvida det är en on/off- eller inverter-maskin? Har förstått att kompressorn slits mer på on/off-maskinerna, men finns det fler aspekter som man bör väga in när det gäller skillnaden mellan de två olika varianterna?

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2016, 13:34:43 »
Jaha ja ::)

Nu hade jag besök av en installatör som bara jobbar med Thermia. Tydligen sÃ¥ säger Thermias tekniker att det är on/off-varianten som är mindre slitsam pÃ¥ kompressorn jämfört med inverter. Suck. Jag blir inte klok pÃ¥ detta  >:(

Om man jämför de två olika teknikerna on/off och inverter, skulle ni som kan säga att det är någon skillnad på hur mycket ljud dessa två genererar, alltså om den ena tekniken är mer högljudd än den andra rent generellt? Detta kan vara en avgörande faktor i mitt fall känner jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!