Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 17 januari 2010, 12:23:52 »

Eftersom transmissionsförlusterna är linjär i förhållande till deltaT ute/inne, så funkar det i de flesta fall med en linjär värmekurva.

Det som inte värmekurvan klarar (linjär eller knäckt) är snabba tempväxlingar, solinstrålning och vind. För det krävs en rumsgivare.

Nu har vi en styrning som styr på returen, har växelventil, lägger in el-tillskott som utgör mindre eller större del av toppeffektbehovet för huset, har en begränsad framledningstemp som den tekniskt kan leverera.
Så önsketänkandet om att maskinen levererar en rak linjär framledningstemperatur, kanske inte stämmer alla gånger.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 januari 2010, 11:29:25 »

Eftersom transmissionsförlusterna är linjär i förhållande till deltaT ute/inne, så funkar det i de flesta fall med en linjär värmekurva.

Det som inte värmekurvan klarar (linjär eller knäckt) är snabba tempväxlingar, solinstrålning och vind. För det krävs en rumsgivare.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 17 januari 2010, 10:54:16 »


Nisse, hur tänker du?

Du skriver:
under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35. Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0
och
Citera
Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.

så känns det som att man raderar ett börvärde för att senare återställa samma värde.

Vad har jag missat?
Har occkså skrivit
Vill man sedan sänka eller höja tempen generellt är det bara att ta finjusteringen till hjälp.
Att man ställer kurvan och finjusteringen på 0 innan man knäcker är bara för att ge en vink till
eventuellt servicefolk eller annan som petar att förstå att det är en egen knäckt kurva man har.


Givetvis behöver man inte ställa på kuvan och finjusteringen på 0 utan det går att "knäcka" direkt.  
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 17 januari 2010, 10:53:58 »

BOF ,du kör med fabriksinställningar ,kurva 5 med golvärme är normalt alldeles för högt prova 2-3 ,knäcka kurvan gör du när du hittat hyfsade grundinställningar.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 januari 2010, 09:00:44 »


Nisse, hur tänker du?

Du skriver:
under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35. Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0
och
Citera
Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.

så känns det som att man raderar ett börvärde för att senare återställa samma värde.

Vad har jag missat?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 januari 2010, 00:49:32 »

Har du för varmt inne när det är riktigt kallt ute så är värmekurvan för hög.

Det där är ingen raketforskning hitta en bra kurva först, EFTER det kan du börja knäcka kurvan om det behövs.

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 16 januari 2010, 13:36:46 »

När det gäller inställning och knäckningar är jag obstinat och förespråkar att man knäcker till sin egen kurva.

Det klassiska när man jobbar med kurvlutning och finjustering är att man hittar en lämplig inställning med vanlig temperatur för orten t.ex  0gradigt i Stockholm. Sen kommer en köldknäpp och det blir för varmt inne kurvan sänks och när det då blir varmare igen blir det för kallt inne. Det skruvas fram och tillbaka tills man tröttnar.

Med knäckning kan man göra sin egen kurva. Hittar snabbt lagom tempinställning för de vanligaste utetemperaturerna  och ändrar inte dem när ändring behövs för ovanligare utetemperaturföhålanden.

Hur gör man då. Jo, under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35
Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0, om det inte förekommit någon knäckning tidigare kommer det önskade börvärdet att vara 20 grader vid all utetemperaturförhållandena.

Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.
Nu är det bara att se vad som händer med innetempen, vill man ändra så titta vad styrningen
känner av för utetemp och gå in på knäckning vid motsvarande temp och höj eller sänk börvärdet  efter behag.  Ganska snabbt har ni fått fram en bra temp för den vanligaste rådande utetemperaturerna för orten.
När det blir kallare eller varmare ute och innetempen inte stämmer kan den enkelt åtgärdas utan att det som stämmer ändras. Dessutom kan man se ganska enkelt hur kurvan kommer att se ut med lite fantasi. Vilket innebär att man kan låta kurvan plana ut vid låga orimliga utetempförhållanden på orten.

Vill man sedan sänka eller höja tempen generellt är det bara att ta finjusteringen till hjälp.
Att man ställer kurvan och finjusteringen på 0 innan man knäcker är bara för att ge en vink till
eventuellt servicefolk eller annan som petar att förstå att det är en egen knäckt kurva man har.
Vid Kurva 0 och finjustering 0 så skall alla värden var 20 vid en oknäckt kurva.

För de som har innegivare gäller att ju bättre kurva man fått till desto bättre kommer den att hålla tempen.
Skrivet av: BOF
« skrivet: 16 januari 2010, 12:45:17 »

Hej!

Jag har börjat klura lite på att knäcka kurvan på min VP. Jag har alltså en IVT HT Plus C7 + ett FTX aggregat. Installerat 15/12-09.
Huset är på 140 kvm, golvvärme i hela kåken. Har kikat på era tips här på forumet. Det verkar ju inte vara allt för svårt att labba med kurvan... :o
Jag kollade nyss upp har mina värden på VP ligger:

 20 -- 20,0
 15 -- 21,9
 10 -- 23,6
  5 -- 25,2
  0 -- 26,9
 -5 -- 28,5
-10 -- 30,2
-15 -- 31,8
-20 -- 33,5
-25 -- 35,1
-30 -- 36,8
-35 -- 38,4

Kurva: 5,0. Finjustering: 0,0

Är detta fabriksinställningar eller är det en kurva som installatören ställt in?
Tittade på Jalle Hs inställningar. Kan man bara "kopiera" dem?
Tilläggas kan att det har varit väldigt varmt i kåken när temperaturen legat kring -20 grader.

Nån som har några tips till en nybörjare?

B-O
Skrivet av: Crille-10
« skrivet: 12 januari 2010, 11:34:23 »

Här kommer en liten mellanrapport

Kurvknäckningen föll väl ut, knäckte enligt följande
-20 ºC;  29,4 ºC -> 28,4 ºC
-25 ºC; 30,7 ºC -> 29,7  ºC

och det blev svalare inomhustemp.

Nu är det endast -6 ºC på utsidan på nytt så inga problem.

Golvvärmeslingorna är uppdelade i rummen så det finns en yttre slinga längsmed yttervägg och en innersling i centrum av rummen. 14mm plaströr ingutet i betong på nedreplan och inspacklat mellan gipsplattor på vinden. Kör för tillfället utan rumstermostater på vinden men på nedre plan är de igång.
Kollade att det är 504m3 volym i villan och en bruttoyta på 207m2 .

Är förövrigt själv förvånad över de låga kurvorna som nu tycks funka, klimatet här i Österbotten i höjd med Sundsvall är ju mildare än på den Svenska sidan.

Kan nog komma med lite givarvärden om intresse finns...

Hadegött
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 09 januari 2010, 09:08:38 »

Ett börvärde på under 30 grader och 25 grader inomhus... ???

Sen tycker jag att det är väl ett utmärkt tillfälle att ställa värmekurvan, och att inte knäcka när man ligger på -18gr. ute?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 januari 2010, 22:11:39 »

Jag reagerade också på låg kurva men jag antar att han har ett väldimensionerat golvvärmesystem?
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 08 januari 2010, 19:30:57 »

Hej
Nu slog Kung Bore till, men vi har för varmt inne. Det ligger till som så att när utomhustemperaturen går ner mot -18 ºC då börjar inomhustemperatur gå upp mot 24-25 ºC.
Kör för tillfället med värmekurva 1,4 och finjust. 2,1.
Har en C7 från 2004 och en villa på 154m2. Skall jag knäcka kurvan eller finns det nåt annat trick?
h.

Christian

Det var en väldigt låg kurva, frågan om det inte är nått annat som är knas.
En felaktig givare eller växelventil, eller så har elpatronens kontaktor fastnat.

För så överdimensionerat värmesystem så att man kan köra dom kurvorna har jag nog aldrig sett.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 januari 2010, 15:27:37 »

Sista meningen tycks dom flesta installatörer också köra efter  >:D
Skrivet av: Hasse G
« skrivet: 08 januari 2010, 10:17:56 »

Jag har upplevt samma sak,ökande innetemp med sjunkande utetemp,sänker man kurvan blir det kallt vid plusgrader istället.
Jag har knäckt kurvan från -5 och kallare,ökad knäckning vid minskad temp,det kan ha att göra med mina överdimensionerade radiatorer,har just nu -12 ute, frånslag på returen ligger på+35grader,vilket är ganska lågt.
Innegivaren har jag aktiverat, och innetempen ligger normalt +-0.3 från inställt värde.
Det blir en del skruvande innan man hittar rätt,annars kan man ju ta det den enkla vägen som min granne,tryck på startknappen, klart!
Skrivet av: Jalle H
« skrivet: 08 januari 2010, 00:17:35 »

Jalle H
Utan rumsgivare är du "pantad"
tex vid solinstrålning blåst snabba temändringar mycket folk inne mm mm
Då är en rumsgivare TOPPEN!
Särskilt bra rumsgivare på IVT dessutom!
Jag påstår det kan va svårt att knäcka kurvan så det blir jämn temp.
Det bygger ju på att man har stabil temp så man får facit på varje fem grader  >:D
Kurvan och finjustering ska funka mycket bra, ev med den "vanliga" knäckningen runt +-0 ute.
Haha, jo du har säkert rätt, det är nog inte så raskt gjort egentligen. Det kanske bör nämnas att jag är en sådan som gillar att nörda i början av en inlärningsfas så kanske är det så att jag är beredd att lägga orimligt mycket tid på att få till vad jag anser vara bra kvalitet på det hela. Mitt mål är ju att komma till ett läge där jag hittat husets och mina vanors kurva och där ha så liten tempdiff som möjligt och sedan inte behöver skruva mer om någon faktor inte förändras. Det där med innegivare räknar jag, som jag nämnde, med att behöva av just anledningarna du nämner, alltså sådant som inte går att knäckas in.

Jag fastnade för knäckningen när jag insåg att jag fick för kallt kring nollstrecket och accelererande temperaturhöjning inne när det blev allt kallare. Jag fick flytta kurvan fram och tillbaka (naturligtvis efter att ha gett varje inställning tid att ge effekt). Om jag ändå måste ändra värdet vid 0, -5, -10, -15, -20 så hade jag ju redan i princip gjort en egen kurva. Den visar sig vara svagt exponentiell istället för linjär, om det beror på att mina radiatorer ökar i effektivitet vid högre arbetstemperaturer eller om det beror på något annat vet jag såklart inte, men det spelar ju heller ingen roll eftersom det är innetempen som avgör. Sedan måste man ju inte ha exakta utetemperaturer för att se var som ska skruvas. Har man läst av några värden omkring -13ºC lär man väl begripa att man får göra två mindre justeringar på -10 resp. -15.  ;)

Jag tar heller inte för helt osannolikt att jag har missat något väsentligt i förståelsen av kurvfunktionen, men just nu funkar det här väldigt bra för mig. Men det är som sagt möjligt att jag går över ån efter vatten. :) Funkar det med vanliga kurvan med möjligen enstaka knäckningar för någon är ju det såklart perfekt och det man bör testa först.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2010, 22:57:01 »

Jalle H
Utan rumsgivare är du "pantad"
tex vid solinstrålning blåst snabba temändringar mycket folk inne mm mm
Då är en rumsgivare TOPPEN!
Särskilt bra rumsgivare på IVT dessutom!
Jag påstår det kan va svårt att knäcka kurvan så det blir jämn temp.
Det bygger ju på att man har stabil temp så man får facit på varje fem grader  >:D
Kurvan och finjustering ska funka mycket bra, ev med den "vanliga" knäckningen runt +-0 ute.
Skrivet av: Jalle H
« skrivet: 07 januari 2010, 17:47:13 »

Även att sänka kurvan hjälper dig din stackare  >:D

Det kanske är lättare att hålla reda på... om du knäcker notera hur och var du ändrar!
Knäcka kurvan is the shit!  Thumbsup
Efter att ha läst flera rekommendationer här på forumet har jag knäckt min kurva helt manuellt för i princip var femte grad under nollan. Det är en barnlek med lubbis excel-dokument som han delar ut på sin hemsida (länk till excelarket: http://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip). Jag snodde hans fina ekvation för kurvlutningen och gjorde en tabell där man kan anpassa för varje inställningstemperatur. Jag ska försöka bifoga min fil också. Problemet är bara att jag blir pedantisk och jagar in temperaturerna i smådetaljer, jag lade in en extra decimal på kurvlutningen...  ;) (Lär väl bli till att komplettera med en innegivare sen också.)

I min tabell ställer du bara in vilken kurva och finjustering du vill ha för respektive utetemperatur så ser du vilken returtemperatur du ska skriva in i knäck-kurvan. Sparar du den varje gång så har du loggning på vilka inställningar du har också. Värdena i den nu är mina aktuella. Jag ställde in grundkurva 3,5 med finjustering 0,8 bara för att det passade bäst runt nollan först och så slipper jag ratta så mkt när jag justerar, eftersom jag redan är i närheten.

Jag får passa på att tacka lubbis för ekvationen, som nämnt ovan har den hjälpt mig väldigt! :)
Skrivet av: klinkhammer
« skrivet: 07 januari 2010, 13:32:50 »

Att knäcka kurvan hjälpte mig:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29133.0

Mvh
Paul
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2010, 13:22:34 »

Även att sänka kurvan hjälper dig din stackare  >:D

Det kanske är lättare att hålla reda på... om du knäcker notera hur och var du ändrar!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 januari 2010, 07:06:40 »

Det är nog att knäcka kurvan som är tricket.
Skrivet av: Crille-10
« skrivet: 07 januari 2010, 06:57:26 »

Hej
Nu slog Kung Bore till, men vi har för varmt inne. Det ligger till som så att när utomhustemperaturen går ner mot -18 ºC då börjar inomhustemperatur gå upp mot 24-25 ºC.
Kör för tillfället med värmekurva 1,4 och finjust. 2,1.
Har en C7 från 2004 och en villa på 154m2. Skall jag knäcka kurvan eller finns det nåt annat trick?
h.

Christian

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!