Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur ställa in pump?  (läst 2748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
hur ställa in pump?
« skrivet: 15 september 2006, 09:00:57 »
Hej!
Vi fick en otroligt dålig genomgång av vår installatör.... Sc:,h
Undrar hur det är bäst att ställa in pumpen beträffande energisynpunkt och värme i huset.
Det enda ha sa att vi aldrig ska köra den på auto. Att det drar mer ström, och att livslängden på pumpen minskar.
Nu har vi fjärren ca 2 m från pumpen och har ställt in den på 22grader är det rätt? Hur fungerar det då? pumpar den hela tiden eller slår den av när det är 22grader? Fick inte heller någon svensk brukanvisning. Är det bra att sätta på och stänga av pumpen, eller ska den vara på hela tiden? :D
Hoppas att någon kan hjälpa mig med inställningarna. Har en sanyo 123.

Mvh Stefan

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: hur ställa in pump?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2006, 14:58:59 »
Hej,
Jag kan inte svara på frågor ang. inställningar. Jag får min Sanyo 124:a installerad först på måndag.
Men om du går in på KCC:s hemsida så hittar du en drift-och skötselmanual på svenska.
www.kcc.se
Den kanske kan ge dig litet ledning. Bl.a. står det att i vid automatisk drift växlar aggregatet automatiskt mellan värme och kyla beroende på skillnaden mellan inställd temperatur och rumstemperatur. Det tycks ju vara en onödig inställning.
För övrigt tycker jag att du ska kräva att din installatör hjälper dig om du inte kan komma till rätta med inställningarna själv.
/ Bertil

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: hur ställa in pump?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2006, 09:06:38 »
Den som sålde VP till dig ska ge dig all information.

Har du tillexempel en kamin så ska du ALDRIG köra i AUTO-läge för då slås VP över i kylläge när det för blir varmt efter det givna värdet på fjärren.

Sen får du testa om du ska köra i swing eller fasta lägen på innerdelen för att få bästa värmespridning.

Bästa är om du kan köra högsta fläkt läge när det börjar bli kallt så du får ut värmen från VP. Men detta endast om det inte stör er i hemmet.

Men detta och mer ska säljaren ta hand om.
Du har köpt en funktion inte bara en burk på väggen. Om du nu inte köpt netto?!?!

mvh Rickard

Utloggad Stefan72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: hur ställa in pump?
« Svar #3 skrivet: 17 september 2006, 16:14:31 »
Hej!
Tack för svaren. Nej vi har köpt den på Dala hemma.. Ska gå in och läsa svenska manualen. Hoppas att jag blir lite mer klok då! :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!