Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag behöver lite hjälp...  (läst 2269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag behöver lite hjälp...
« skrivet: 24 november 2005, 10:09:47 »
Hej alla CTC ägare.

Jag har en liten fundering kring inställningarna. När det var ca: 5 minus grader så gick tillsattsvärmen till, inte så konstigt kanske men det som är
lite underligt är att pumpen inte lämnar de 55 grader som den kan lämna. Jag tycker att den borde göra det.

Jag menar att tillsattsvärmen kanske går in fast pumpen hade klarat det om den kört ut 55 grader.

Hur fungerar detta egentligen ?

Vad har ni för inställningar ???
CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Jag behöver lite hjälp...
« Svar #1 skrivet: 24 november 2005, 19:41:46 »
problemet är att det åtgår en viss kompressor luft effekt för att lyfta upp temp diff så den blir 55 grader på framledning från kompressorn.

Vid minus 5 har du troligen halva VP effekten ut, det gör att med konstant VP cirkpump flöde har mindre diff. Samtidigt kyls med rad returvattnet vp returtemp ner mycket.
SÃ¥ summa kontenta är vill man att VP skall själv klara av att lufta upp temp till 55 grader mÃ¥ste VB flöde minskas.  :,v(

Bortsett från detta räckert ej VP effekten till att värma rad system vid lägre ute temp utan tillskotts el. Den går till med tidsfördröjning i VP programmet så att efter det viss tid hämtas värme via shunt i CTC tank från övre delen i tanken.

Har Ni som har CTC VP+Echoel andra synpunkter så gärna kommentera mina påstående a:gl

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!