Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är inkommande "värme" frÃ¥n bergvärmehÃ¥let lÃ¥gt för en IVT Greenline HE C9?  (läst 1498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!

"Vad betyder kraftig sidoströmning?"

Jag har ingen geologutbildning, men har uppfattningen att allt vatten i bergrunden rör sig mer eller mindre, och sidledes framförallt. Och då mer i sluttande terräng gissar jag. Sådant vatten tar ju då upp omgivande bergs temperatur, som i sin tur överförs till bergvärmeslangarna.


"Jag har ett utrymme i källaren, precis när man kommer ner från trappen, där det finns ett element. Utrymmet har runt 13 grader på vintern men elementet är varmt. Betongväggarna har ingen isolering. Samt golvet har kallt klinker på betonggolv. Det utrymmet är mot berg/jord och man kan se att fukt tränger in på vissa ställen då färgen lossnar. Jag bor i sutteränghus och den delen är mot berg/jord. Så man kanske ska försöka isolera det utrymmet?

Är det någon vits att isolera kopparvärmerören i utrymmet där vp-finns? Det är många meter som inte har rörisolering."

Ja, det där är ju en vanlig och tråkig byggkonstruktion typisk från den tiden. Jag har det likadant i ett hus med vanlig källare.
Att ha element varma i sådan utrymmen blir lite som att elda för kråkorna, det är svårt att höja temperaturen mer än några grader, väggar och golv suger mycket energi.
Men kan trots allt vara ide att ha elementen påkopplade, luften blir ju inte lika rå då, och en viss luftcirkulation är ju bra.
Jag har märkt att om man inte har föremål nära väggen, så släpper färgen inte lika mycket.
Och att isolera på insidan är ju riskabelt och blir svårt och dyrt om man skall göra det på rätt sätt med tanke på fuktvandringen.
Återstår att göra det från utsidan, men även det är ju ett omfattande projekt och dyrt.

Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
om temperaturerna är korrekta (Mät  givarna mot en behÃ¥llare med kallvatten med en referens termometer tex en sÃ¥n här https://www.heraco.se/termometer-lab-precision) sÃ¥ kan du inte ta ut mer ur hÃ¥let än du gör .


DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r  att  minska förlusterna genom  tilläggsisolering , eller värmeÃ¥tervinning av frÃ¥nluft  endera FTX   eller  ett system som värmer inkommande brine som VBX2 ifrÃ¥n IVT .  Man tjänar kanske 2 kw https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71224.0

eller så kompletterar du med en luft luft VP som är mer potent.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad bjorsi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser temperaturerna ut nu när det blivit vår?'
Vi låg som "värst" på -3,5 KBin och -6,5 KBut.
IVT Geo 608 (installerades i maj, tidigare IVT Greenline compact C5 från 97).
Borrhål 102 m
166 kvm i suterräng + 23 kvm förråd + 23 kvm garage.
Nya fönster och dörrar 2016.
Omdränerat 2019, isolerat med isodrän.
Mekanisk frånluft utan återvinning.
Härryda kommun (strax öster om Göteborg)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sätt in en avfuktare i källaren, den torkar ut golv och väggar och gör att det inte går lika mycket energi som om det är fuktigt i källaren.
En avfuktare fungerar också med "värmepumpsteknik", så den ger värme med bättre COP än en vanlig elradiator i alla fall.
Se över tätningar i fönster och dörrar, har du kopplade 2-glasfönster ska du sätta in dammtätningslister mellan bågarna, det kan spara rätt mycket energi - blev tydlig skillnad hos oss när jag gjorde det. (Bild och länk nedan)

Att mäta temp med en termometer som föreslås tidigare känns väldigt osäkert tycker jag, bättre då köpa en vanlig inne/utetermometer som du sätter på KB-in och isolerar ordentligt utvändigt.
"En vattenbehållare" som hålls mot röret kommer ta upp så mycket värmer från rummet att mätningen garanterat kommer visa varmare än vad det faktiskt är.
Kan inte tänka mig annat, och jag har arbetat hela mitt liv med temperaturmätningar och kalibrering av tempgivare.

OM dammtätingslister:
Citera
Våra dammlister monteras mellan bågarna på kopplade fönster och släpper igenom luft men inte smuts. Våra dammlister minskar behovet av fönsterputsning mellan glasen. Dammtätningslisten ger också varmare innerglas, minskar kallras och reducerar trafikbuller. Ibland kan man behöva lämna ett utrymme i t ex hörnen för att minska risken för kondens mellan bågarna.

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/fonster/fonstertillbehor/fonsterdrev-och-tatningslist-fonster/dammlist-leif-arvidsson-sjalvhaftande/p-1841098-1841099?utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwztOwBhD7ARIsAPDKnkBJTTC9i4q6bRMghARzmq1iZrvSog1GIhoT-EgQfyErt3EOt8hL6Y8aAujfEALw_wcB

« Senast ändrad: 10 april 2024, 07:45:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!