Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga  (läst 2235 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dan.sahlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« skrivet: 09 februari 2019, 22:49:34 »
I december skaffade jag mig en värmepump (Mitsubishi Electric MSZ-AP25VG, 3,2 kW värmeffekt) till min sommarstuga på 47 kvadratmeter. Installationen gjordes av proffs.
Tanken var att slå på den något dygn innan jag åkte ut på helgen under vintern för att sedan ha en vettig temperatur i huset.
Men det har visat sig att det tar en vecka att få upp värmen i huset! Och när det var -10 grader ute så kom den aldrig upp i mer än 19 grader vid pumpen.

Min tolkning är att jag har skaffat en alldeles för svag värmepump.
Eller har jag orealistiska förväntningar på vad en värmepump kan klara?
Vad säger ni på forumet?

Bifogar temperaturkurvor från senaste veckan.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2019, 23:03:32 »
Det krävs en del effekt för att höja temperaturen vid -10 ute och hur mycket som behövs beror även på isolering och ventilation.
Allt i fastigheten är dessutom som ”kylklampar” och den massan måste också värmas.

Den modellen ger 2,4kW vid -15 ute med 20 grader inomhus.
Att bara hålla säg 20 grader i din stuga kräver gissningsvis beroende på förutsättningarna 50W per kvadrat.
Det blir då snarlikt den effekt som behövs att bara hålla en temp och det finns knappt någon effekt till att orka höja temperaturen.

Så det är möjligt att den är för klen , speciellt för att höja temperaturen när det är kallt ute och är det dålig isolering blir det inte lättare.

Menar du att innertemperaturen inte orkar över 19 grader eller är det 19 grader vid utblåset?
Tänk på att man behöver hög fläkthastighet för att få ut full effekt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019, 00:23:52 »
Ja om du menar att ha pumpen helt avstängd och bara slå på den i ett helt nedkylt hus något dygn innan du åker dit så kan det inte annat än misslyckas helt, och de nästan oavsett pump och storlek på pump. En pump måste ha värme till sina avfrostningar och de får den inte ifrån ett helt nedkylt hus utan pumpen riskerar att frysa ihop och stanna helt. Du måste ha lite värme på i huset för jämnan om de hela ska fungera, minst underhållsvärme på +10 grader, helst +15-16 grader.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2019, 00:40:13 »
När utetemperaturen dippar ner mot -5 så dippar även innertemperaturen så den verkar för klen för ytan i kombination med isolering.

Har du steg 4 på fläkten?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad dan.sahlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2019, 20:25:01 »
Tack för bra svar!
Fläkten har hela tiden varit ställd på max och inte på auto. Det gör förstås att det bullrar en del, men är ju inget problem om jag inte är hemma.
Jag har som minimitemperatur alltid 12 grader, så huset är inte helt utkylt.
Den inomhustemperatur som graferna visar utgår jag från är den temperatur som sugs in i innerdelen.

Sammanfattningsvis tycks min värmepump vara underdimensionerad speciellt då en inte lyckas hålla emot temperatursänkningar utomhus, utan innetemperaturen sjunker rätt kraftigt då det blir kallt ute.

Det är kanske helt orealistiskt att tänka mig att en värmepump ska kunna fungera lika effektivt som de elelement jag har, där det gått utmärkt att få upp temperaturen i stugan på några timmar. Men då har jag ju 4-5 radiatorer som väl är på 1000 W var. Så den metoden får jag nog fortsätta att använda för att snabbt få upp temperaturen i stugan och bara ha luftvärmepumpen för att behålla temperaturen. Eller så skaffar jag mig fler luftvärmepumpar...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2019, 20:32:35 »
Om det inte är fel på värmepumpen så behöver den nog lite hjälp då den troligen är underdimensionerad för det du tänkt dig.

Du får nog stötta med radiator/radiatorer
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad dan.sahlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2019, 23:11:58 »
Ja, jag tror jag får nöja med att använda värmepumpen för att värma upp halva stugan. Eventuellt flyttar jag inomhusenheten för att den ska bli mer fokuserad på ena halvan så att det åtminstone blir varmt där.
Resten får jag ta med elelement tills vidare. Var inte alls inställd på att två inomhusenheter skulle behövas för att värma upp en sommarstuga på 47 kvm.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ska det ta en vecka att värma upp en sommarstuga
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2019, 23:27:04 »
Det är nog just ”sommarstuga” med vanligtvis lite sämre isolering som är problemet med den effekten som AP25 kan avge.
Flytta en innerdel kan kosta en del och att komplettera med ytterligare en vp låter dyrt för den ytan.
Om du skjuter till dörrar och ställer radiatorerna där på säg 10 grader och ställer värmepumpen på 19 grader och full fläkt, vad får du för förbrukning då en ”normal” vecka/månad jämfört med innan vp kan vara värt att kolla.
Nu kan det dock bli svårt att jämföra riktigt bra då förutsättningarna skiftar men ett litet hum borde du få.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!