Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten till diskmaskin?  (läst 25853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #15 skrivet: 18 september 2015, 18:41:33 »
hmm.. Nån svarar i en tio år gammal tråd för att göra reklam för en tillverkare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #16 skrivet: 18 september 2015, 19:00:39 »
Hej.
Ursäkta om detta är lite off-topic men jag undrar om någon har erfarenhet att ansluta varmvattnet från en VP till en diskmaskin? Eftersom det är billigare att värma varmvattnet i VPn istället för i diskmaskinen så är det ju en ekonomisk vinst, men är det någon som vet om det finns några risker med att göra så?
Jag har kopplat om till VV. Första sköljningen får kallvatten eftersom jag har 10m 22mm rör fram till DM och jag väntar med handdisk tills maskinen fått sitt svalnade VV. Disken går fortare och jag tycker den är renare än när den gick på VV.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #17 skrivet: 18 september 2015, 21:57:29 »
Fram till mitten av 90-talet stod det i bruksanvisningen för så gott som alla diskmaskiner att de i första hand skulle anslutas till varmvatten men det var även möjligt med kallvattenanslutning i nödfall. Senare verkar tillverkarna ha ändrat sig och rekommenderar numera i första hand kallvattenanslutning. Jag misstänker att det kan bero på att maskindiskmedlen har utvecklats (bl a blivit fosfatfria) och beter sig annorlunda än de som fanns för över 20 år sedan.

Argumentet i reklaminlägget frÃ¥n tidigare ikväll faller platt pÃ¥ att sÃ¥ gott som alla äggviteämnen som förekommer i mat, och blir kvar i form av matrester, har varit upphettade till över 40  °C under matlagningen och därmed redan har koagulerat. DÃ¥ gör en ytterligare uppvärmning varken till eller frÃ¥n.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #18 skrivet: 18 september 2015, 23:09:01 »
Dessutom har frÃ¥gan avhandlats vid flera tillfällen och kontentan har blivit att det inte spelar nÃ¥gon roll för diskresultatet. Däremot gÃ¥r det lite fortare med varmvattenanslutning, längre disktid brukar däremot ge lite bättre resultat  pÃ¥ "svÃ¥ra" matrester.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #19 skrivet: 22 september 2015, 15:20:02 »
Hej
Det finns några diskmaskiner som är gjorda för anslutning av varmvatten för att spara energi om man har tex värmepump.
Om man bara har varmvatten så blir det inte riktigt rent för man måste ha kallvatten för att ta bort äggviteämnen.

Asko har tagit fram diskmaskiner som ansluts med både kallvatten och varmvatten.
De är märkt med Eco märkning.
De har tagits fram tillsammans med svenska fjärrvärmeföreningen.

De sparar ca 32 % av energiförbrukningen och det går mycket snabbare en diskning.

Eco

Hej.
Ursäkta om detta är lite off-topic men jag undrar om någon har erfarenhet att ansluta varmvattnet från en VP till en diskmaskin? Eftersom det är billigare att värma varmvattnet i VPn istället för i diskmaskinen så är det ju en ekonomisk vinst, men är det någon som vet om det finns några risker med att göra så?
Off topic till din fråga :) Asko lösningen är ju till för att öka fjärrvärme konsumtionen, för att i någon mån förlänga livet på en lösning som inte visar upp bra kalkyler i moderna hus.
Som var på din fråga: I mitt hus är ledningarna mellan VP och diskmaskin så långa att jag inte tjänar något alls på detta.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #20 skrivet: 22 september 2015, 17:50:01 »
Jag har anslutit ljummet vatten till mina disk/tvättmaskiner. 

Radiatorsystemet går igenom en gammaldags träfodrad varmvattenberedare( som tidigare värmdes av radiatorvatten ).

Den fungerar som en värmeväxlare.

Utgående (förvärmt) vatten går till el vvb, diskmaskin, tvättmaskin.

Hittills( 20 års drift) har jag inte märkt några nackdelar med ljummet diskmaskinsvatten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #21 skrivet: 22 september 2015, 22:52:10 »
Jag hade min Electrolux diskmaskin kopplad till VV (från VPn) i flera år men blev gång på gång missnöjd med diskresultatet.
Nu har jag haft den kopplad till kallvatten i flera år och min uppfattning är att hemma hos oss fungerar det bättre (disken blir renare).

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #22 skrivet: 23 september 2015, 07:54:35 »
Kopplade om diskmaskin till vv i går har alltid haft dom på vv men har monterat nytt kök och kom på att jag glömde ändra till vv i blandaren får se om det blir rent men det har det i alla fall blivit tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2016, 16:55:03 »
En gammal tråd men, i dag har jag satt in en ny diskmaskin (Bosch) och i instruktionerna står det att dom rekommenderar anslutning till varmt vatten, helst mellan 40 och 60 grader. Speciellt om man har billigt varmvatten och inte tillverkar VV i elberedare för då ska man ansluta till kallvatten.
Bara lite "rÃ¥g i ryggren" till oss varmvattenkramare  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!