Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme, lÃ¥g tempratur  (läst 7323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Jordvärme, låg tempratur
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2012, 15:46:05 »
Hur många steg har du på elpatronen. Om du kör fullt så borde väl ändå tempen komma över 40 gr
Kan du ha nåt elektriskt fel?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärme, låg tempratur
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2012, 16:37:31 »
Pumpen är ca 15 år. Vi hade en servicekille där för ca 2 år sedan då det visat sig att pumpen stått stilla i ca 6 mån från början av sommaren och en bit in i oktober. Då var köldmediet slut men efter den servicen har allt flutit klockrent till nu. Det var först då vi slog av elpatronen som tyvärr stått på 40 grader sedan vi flyttade in för ca 6 år sedan. Efter det har vi haft elen på i några få dagar på över två år med fullt godtagbar värme på både varmvatten och radiatorer.

Vad gjorde service killen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärme, låg tempratur
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2012, 17:21:12 »
En pump på 5 kW tar ca 3,5 kW från marken vilket med 400 meter slinga blir ca 9 W/meter. Det är ett lågt värde som med tanke på den varma vintern hittills borde ge hög temperatur på ingående köldbärare.

Rekommendationen om 5-7 graders differens låter väl hög, Ca 3 grader låter rimligare även med lägsta fart på cirkulationspumpen med tanke på att det är dubbla slingor.

Vad är det för temperatur på ingående köldbärare och var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme, låg tempratur
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2012, 19:32:01 »
Hej,
Jag har ett liknande problem. Se min tråd "Felaktig värmepump" c:a 10 rader under din.
Kan tillägga att man numera tror att köldmediet är slut. Jag har R22 som inte får användas längre och funderar på ny pump alt. ny kompressor i den gamla.

Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!