Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lÃ¥g vb fram  (läst 6088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jo_haN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
låg vb fram
« skrivet: 19 december 2005, 14:31:13 »
Jag har lite problem med min 1130/10 den är kopplad mot en vpa 450/150 med 550 meter pm40 slang jordvärme

ca 80kvm golvvärme samt 5st pc22 element i olika storlekar ska bli några till,  och en inkopplad fläktkonvektor ska bli 2 och ett ventilations agg med vattenbatteri

Problemet är att det börjar bli kallt ut och den orkar inte upp i temp efter ett dygn konstant drift 43,6 vb fram och en retur på 38 kör kurva 7 och noll på ratten

vid -12,6 vill den köra vb fram 44 men orkar inte riktigt dit är något fel eller ska det vara så

hoppas på lite hjälp

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: låg vb fram
« Svar #1 skrivet: 19 december 2005, 14:42:54 »
Framledningstempen är ett resultat av den tillförda effekten (från värmepumpen) och den avförda effekten (från radiatorerna).

Att den inte når börvärdet beror alltså på att du tillför all effekt värmepumpen kan ge utan att den lyckas få upp tempen till den begärda.

Räkna med att golvvärmen (om den är ingjuten i sulan) drar ordentligt med energi innan sulan är uppvärmd.

Har du för kallt i huset? Avvakta och se om inte tempen kommer upp när sulan får värmas ordentligt.

För varmt?  Sänk kurvan ett snäpp eller tvÃ¥, dÃ¥ kommer börvärdet att bli lägre och kompressorn kommer att fÃ¥ stillestÃ¥ndstider.

Hör av dig med hur det går.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jo_haN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: låg vb fram
« Svar #2 skrivet: 19 december 2005, 14:58:38 »
Golvvärmen ligger i plåtar och det är på entre planet så det borde inte vara det som är problemet det är ett 1 1/2 plans hus med källare och fläktkonvektorerna sitter i källaren och elementen på övre planet

och det är inte kallt inne men det skulle kunna vara lite varmare ca 20 vill ha ca 21-22
 
« Senast ändrad: 19 december 2005, 15:04:03 av Jo_haN »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: låg vb fram
« Svar #3 skrivet: 19 december 2005, 16:04:15 »
Har du räknat på vilken effekt dina radiatorer avger vid dryga 40gr i framledning?

Värmegolvet avger nog 35-40W/m2 vid . Beror på vilken typ av slang det är och hur tätt den ligger. Även tjockleken på ytmaterialet påverkar golvvärmen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: låg vb fram
« Svar #4 skrivet: 19 december 2005, 17:19:53 »
Du verkar ha ett stort, alternativt dåligt isolerat hus när det behöver mer än ca 10 kW vid -12ºC ute.
Om du inte får tillräckligt varmt:

1. Höj kurvan ett snäpp, till 8.
2. Se till att ditt eltillskott är aktiverat.


Eller, sänk värmen i källaren om ni inte nyttjar den så mycket.

På vilket sätt releras värmen ut till golvvärmeslingorna?
Har du dubbla värmekurvor eller har du separat shuntreglering för golvvärmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jo_haN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: låg vb fram
« Svar #5 skrivet: 19 december 2005, 19:50:41 »
Huset är 295 kvm och det är säkerligen inte så bra isolerat stenhus byggt 77

Allt är ihopkopplat i en stig eller vad det kallas förutom ventilations agg som har nibes 100 liter tank och egen cirulationspump för att hålla värmen när den gör vv

installatören är lite inne på att köra golvvärmen på krets nr 2 kan detta vara någon ide?

Det finns inga termostater någonstans och dom 2 små radiatorerna är strypta på flöde allt annar står fullt öppet golvvärmen är ej justerad utan alla slingor är fullt öppna (dom är ungefär lika långa)

-7 grader och pumpen går fortfarande konstant.

Johan för att svara på din fråga så är det 2st 40x60 3st 100x60 PC22 från bauhaus
golvvärmen är 20mm slang från silvan ligger i frigolit samt plåtar med 15mm parkett över
Fälktkonvektorerna veneto en på ca 3kw och en på 1,5kw detta på lägst hastighet och vid 55 grader fram

kb in ligger på -1,1 och ut -4,2 efter ca 3 dygn konstant drift dock utan elpatron :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: låg vb fram
« Svar #6 skrivet: 19 december 2005, 21:13:03 »
nästan 300 m2 dåligt isolerat hus !

hur mycke energi av nått slag gjorde du av med innan & vilken effekrt var denna panna på?

tycker det låter ganska rimligt att rina radiatorer gör av med så mycke efekt att pumpen ite kan få högre temp utan hjälp av elpatronen

din pump ger ca 8,5 kW om du har en kb på 0, det räcker inte för ett sånt stort hus.
själv så har jag en 1215-8,5 Denna pump ger också 8,5 kW & den orkar till 47 grader i mitt hus på 230 m2 (då är mitt hus tillägsisolerat!)
« Senast ändrad: 19 december 2005, 21:18:20 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jo_haN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: låg vb fram
« Svar #7 skrivet: 19 december 2005, 21:26:50 »
Det var direkt verkande el element innan renovering tidigare ägare förbrukade ca 44000kw

så jag borde ha valt en större pump?  knUp

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: låg vb fram
« Svar #8 skrivet: 19 december 2005, 23:36:42 »
Jag har ungefär samma symptom som du,
okunnig som man var när jag beställde pump observerade jag inte att pÃ¥ Nibes nya pumpar anger dom effekten vid 35 graders vb fram  :'(
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: låg vb fram
« Svar #9 skrivet: 20 december 2005, 17:12:32 »
Det var direkt verkande el element innan renovering tidigare ägare förbrukade ca 44000kw

så jag borde ha valt en större pump?  knUp

men det gör ju inte sÃ¥ mycke att din pump är lite klenare än du räknat med, du hade ju ändÃ¥ tänkt isolera om vinden ordentligt & byta tätningar i fönster & dörrar & efter deta sÃ¥ blir pumpen lagom  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jo_haN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: låg vb fram
« Svar #10 skrivet: 20 december 2005, 20:26:45 »
Tanken är att det ska upp 2st till elemet på öp ett 60x60 samt ett 140x60 pc22 och 1st fläktkonvektor på 1,5kw i källaren kommer detta sänka vb fram ännu mera?
bör jag göra något annat istället? förutom att byta alla lister i fönster och dörrar har nästan korsdrag
jag kör båda cirkulationpumparna på läge 2 hur verkar mina värden vara annars?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: låg vb fram
« Svar #11 skrivet: 20 december 2005, 20:50:39 »
Tanken är att det ska upp 2st till elemet på öp ett 60x60 samt ett 140x60 pc22 och 1st fläktkonvektor på 1,5kw i källaren kommer detta sänka vb fram ännu mera?
bör jag göra något annat istället? förutom att byta alla lister i fönster och dörrar har nästan korsdrag
jag kör båda cirkulationpumparna på läge 2 hur verkar mina värden vara annars?


desto mer radiatorer du monterar på desto lägre VB-fram får du. (förutsatt att dom rum som sknar radiatorer är för kalla idag.)

du kan inte bygga på nått annat sätt o få bättre värden, dit hus gräver en viss mängd energi & det är det som sätter gränsen.

säter du små radiatorer komer du att få en högre VB-fram, men för att få samma värme i huset så måsta VB-fram vara högre (en högre kurva) så det räcker inte då heller, du får bara säre COP.

sätter du dit ännu större radiatorer så kan du värma huser med lägre VB-fram (& får bättre COP) men det mjölkar ur mer ur systemet så då blir VB_fram ännu lägre.

en varmare KB, gör att kompressorn levererar mer effekt, så dä kan du för bättra sustemet om du vill

jag har inget efekt diagram på din pump, men min pump ger faktiskt högre effekt vid lägre VB, så kanske att dom extra radiatorerna gör att du kan sänka kurvan ett snepp o endå få varmt inne.
men ingen kan trolla, är pumpen för liten så är den, men som sagt så kan du ju minska titt hus energi åtgång !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: låg vb fram
« Svar #12 skrivet: 21 december 2005, 01:27:25 »
Har du kopplade tvÃ¥glasfönster kan jag varmt  ;) rekomendera tätningslist av skummgummityp mellan bÃ¥garna.
Det minskade värmeförlusterna markant hos oss när vi satte in dem, faktiskt så man kända att det blev mindre "köldstrålning" när man passerade fönstren, förmodligen drog det friska vindar mellan bågarna innan vi satte dit tätningslisterna vilket resulterade i att det indre glaset kyldes av uteluften...

Klart värt att kontrollera/åtgärda. Trots tätningen ingen imma mellan rutorna, skummgummit andas nog precis så mycket som behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!