Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur sänka värmen? Aquarea High Performance All in One K-Generation  (läst 751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rolle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har precis fått installerat Panasonics senaste luftvatten pump. Men jag lyckas inte sänka värmen i huset nämnvärt. Jag kan bara sänka tempen med 5 punkter men de räcker inte, fortfarande för varmt.
Hur sänker man ännu mer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
https://www.panasonicproclub.com/uploads/CS/catalogues/ii_A2W22_EN_150dpi.pdf

sid 213, men du måste ha koden för att komma in i installationsmenyn,
Där beskrivs hur du ställer in kurvan, du behöver sänka denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rolle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja jag lyckades ändra tempkurvan.
Finns det trådade tempgivare inomhus till denna vp?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja jag lyckades ändra tempkurvan.
Finns det trådade tempgivare inomhus till denna vp?

Jag tror den "vanliga" Mitsubishi tempgivaren ska funka.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luft-vattenvarmepump/tillbehor-luft-vattenvarmepump/mitsubishi-electric-rumsgivare-tradbunden/p-1554745

Sid 181-183 i manualen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rolle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi kan skippa frågorna ovan, jag fann en tempgivare till Panasonic.
Nu till min fundering.
På nedervåningen har vi golvvärme, på övervåning radiatorer. När vi tycker de är behagligt i huser så är de två rum som är längst bort på varmvattenslingan som fortfarande känns för kalla. Går det att göra något för att dessa två rum ska bli någon grad varmare utan att alla andra rum blir det med?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har säkert en Cirk-pump som ska ge flöde/fart pÃ¥ vattnet ut. Styrs farten pÃ¥  den frÃ¥n datan. Om sÃ¥ är Bara skit. När farten dÃ¥ gÃ¥r ner sÃ¥ fÃ¥r inte elementen längst bort nÃ¥got flöde. Se till att pumpen inte stÃ¥r i autoläge, den ska gÃ¥ 24/7 konstant och pÃ¥ en viss % , den delen fÃ¥r du prova dig fram med att öka eller minska farten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man kan också behöva justera in grundflödena på radiatorerna.
Beroende på typ av radiatorventil så kan detta göras där, eller så får man strypa på returventilen på radiatorn.
Det viktiga är att ingen radiator får vara lika varm nertill som upptill, då tjuvar den flödet från övriga.
Så känn efter nertill och justera ner flödet på de som är varmast nertill så tvingas flödet till övriga radiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rolle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej ja för nu står alla radiatorer helt öppna.
Såhär ser flödet ut vad det nu innebär. Går att justera upp och ner:


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag är inte säker på vad det där är för en inställning... :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rolle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag har nu beställt den trådlösa innetemperaturgivaren för att pumpen ska ställa ner värmen när jag eldar i kaminen.
Det är specifikt två rum som har svårt att värmas upp. När jag luftar dem kommer en klar fin stråle, ingen luft men vattnet är kallt. För övriga element så är de lite varmare.

Utloggad JaBi

  • Fd. allt möjligt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trönö, Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic Aquarea 9 kW - 2023
    • Bilds, en strippad sida som är under pensionärsÃ¥teruppbyggnad!?
Angående cirkulationpumpens (den inbyggda i inomhusdelen) maxflöde enligt fotot (0,1 l/min!).
Du var tvungen att stänga av driften av pumpen för att komma in i "Installatörsmenyn" eller hur? Alltså är även cirk.pumpen avstängd (står "Av" till höger om värdet 0X96). Värdet är ett hexadecimaltal av någon anledning, men strunt i det.. Pila höger, ändra "Av" (pil upp/ner), cirkulationpumpen startar och du kan läsa ett ungefärligt l/minutvärde där det stod "0,1 l/min".
Mitt värde är utifrån min anläggning, så prova att ställa ner kanske 1 minutliter till att börja med för att se ett resultat över tid (ett dygn!?)
9 kW-pumpen tolererar (har jag för mig) som lägst ca. 12 liter/minut. Ointressant som sagt, men jag har landat på ca 13 liter/minut och justerat in radiatorer a med termostater för jämna rumstemperatur (utom sovrum) samt för att minska temperature på radiatorn i kök-hall-vardagsrum (som är en sammanhängande, tämligen öppen yta) när vi eldar i en kamin.
Nybörjare i forumet sedan 2023 12, men inte i livet! Med erfarenheter från service och detaljhandel samt fastighetsskötsel och har haft värmepumpar (luft/vatten) i ca. 16 år.
Bor i 1-plansvilla i Hälsingland, 120 m2. Byggår 1983 (Nordiska Trähus). Tilläggsisolerad vind 2021 med 20 cm lösull. Totalt ca. 45 cm.
Vattenburet radiatorsystem, två enkelrörsslingor med termostater på varje radiator.
Solfångartank 750 liter (varav beredardel 150 liter) - 8,5 m2 solpaneler med egen reglercentral och laddpump. Ger i princip allt vårt tappvarmvatten perioden maj - oktober.
Värmepump Panasonic WH-UX09HE8 (utedel) och WH-SXC09H3E8 (inomhusdel) installerad april 2023, samtidigt med nytt FTX fläktsystem - också Panasonic - PAW-A2W-VENTA.
Öppet tryckkärl på vinden - Ingen bufferttank. Trevägsventil som reglerar uppvärmning direkt ut på radiatorkretsarna eller varmvatten direkt till området i tanken där beredarslingan är.
En gjutjärnskamin i kök/hall-allrumsdel (viss mängd av uppvärmd luft ovanför kaminen tas in i fläktaggregatet, resten av utventilationen sker från tvättstuga, bad- respektive duschrum).
Inomhusdel och välisolerad tank i ett litet pannrum i huset. Utstrålad värme som ändå uppstår i pannrummet, går också in i VENTA-aggregatet.

Hade tidigare en Bosch EHP 10 AW pump under 15 år (jämte solpanelerna och tanken).
I det systemet använde vi både utomhus- och inomhusgivare. Från början även termostater på radiatorerna vilket blev "kaka på kaka" med inomhusgivaren och termostaterna. Funkade totalt sett inte så bra med kompletteringseldning i kaminen.
Idag med endast utomhusgivare och nya termostater på alla radiatorer fungerar det perfekt när vi eldar i kaminen och de närmaste, "mest utsatta" radiatorerna stänger när temperaturen överstiger 21°.

Ps. Inga hetgaslarm p g a. begränsat flöde. Cirkulationspumpen jobbar med ca. 13 l/minut och vi har varit tvungna att justera värmekurvan nedåt överhuvud taget för att minska en från början onödigt hög framledningstemperatur.

Utloggad Rolle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det stämmer, jag är tvungen att stänga av pumpen för att kunna justera inställningar.

Någon som använt Panasonincs trådlösa innegivare? Behöver jag gå ifrån kompensationskurva pga innegivaren och gå över till direktkurva?

mvh

Utloggad JaBi

  • Fd. allt möjligt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trönö, Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic Aquarea 9 kW - 2023
    • Bilds, en strippad sida som är under pensionärsÃ¥teruppbyggnad!?
Hej igen!
Nyfiken fråga alldeles för lång tid senare.
Hur har det löst sig? Justerade du ner värmekurvan och fungerar det bra med inomhusgivare?
Vi använde inomhus- och utomhusgivare med vår förra pump samt vanliga ventiler på radiatorerna. Med nya Panasonicpumpen termostater på radiatorerna och standard med bara utomhusgivaren i pumpen.
Det har fungerat bra när vi eldat i vår vedkamin och de rum som värmts mest av eldningen har termostaterna strypt perfekt.

Det enda jag ska kika mer på är hur systemet reagerar nu när solen (förhoppningsvis) kommer att värma. Vår pump står på söder sida av huset och eventuellt kommer givaren i pumpen att sänka värmeproduktionen från den när den värmebestrålas. Naturligtvis kommer huset i sig också att värmas av solens bestrålning, men kanske det ändå blir mer rätt att dra ut givaren till ett mer skuggigt läge!?
Nybörjare i forumet sedan 2023 12, men inte i livet! Med erfarenheter från service och detaljhandel samt fastighetsskötsel och har haft värmepumpar (luft/vatten) i ca. 16 år.
Bor i 1-plansvilla i Hälsingland, 120 m2. Byggår 1983 (Nordiska Trähus). Tilläggsisolerad vind 2021 med 20 cm lösull. Totalt ca. 45 cm.
Vattenburet radiatorsystem, två enkelrörsslingor med termostater på varje radiator.
Solfångartank 750 liter (varav beredardel 150 liter) - 8,5 m2 solpaneler med egen reglercentral och laddpump. Ger i princip allt vårt tappvarmvatten perioden maj - oktober.
Värmepump Panasonic WH-UX09HE8 (utedel) och WH-SXC09H3E8 (inomhusdel) installerad april 2023, samtidigt med nytt FTX fläktsystem - också Panasonic - PAW-A2W-VENTA.
Öppet tryckkärl på vinden - Ingen bufferttank. Trevägsventil som reglerar uppvärmning direkt ut på radiatorkretsarna eller varmvatten direkt till området i tanken där beredarslingan är.
En gjutjärnskamin i kök/hall-allrumsdel (viss mängd av uppvärmd luft ovanför kaminen tas in i fläktaggregatet, resten av utventilationen sker från tvättstuga, bad- respektive duschrum).
Inomhusdel och välisolerad tank i ett litet pannrum i huset. Utstrålad värme som ändå uppstår i pannrummet, går också in i VENTA-aggregatet.

Hade tidigare en Bosch EHP 10 AW pump under 15 år (jämte solpanelerna och tanken).
I det systemet använde vi både utomhus- och inomhusgivare. Från början även termostater på radiatorerna vilket blev "kaka på kaka" med inomhusgivaren och termostaterna. Funkade totalt sett inte så bra med kompletteringseldning i kaminen.
Idag med endast utomhusgivare och nya termostater på alla radiatorer fungerar det perfekt när vi eldar i kaminen och de närmaste, "mest utsatta" radiatorerna stänger när temperaturen överstiger 21°.

Ps. Inga hetgaslarm p g a. begränsat flöde. Cirkulationspumpen jobbar med ca. 13 l/minut och vi har varit tvungna att justera värmekurvan nedåt överhuvud taget för att minska en från början onödigt hög framledningstemperatur.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!