Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt inomhus :/ Thermia G2  (läst 11676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #45 skrivet: 26 januari 2014, 13:39:04 »
tänkte laddat upp en bild på ett element men får inte till de.
detta är måtten och antal element på nedervåningen iaf.
ungefärlig rördimension = 22mm på båda rören.
effekt på pumpen kommer strax :)

bredd x höjd
180 x 60
160 x 60
100 x 60
60 x 60
75 x 100
100 x 60
100 x 60
70 x 60
60 x 100

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #46 skrivet: 26 januari 2014, 13:48:50 »
Då tog ja bort fronten på pumpen och där står iofs inte ordagrant 10 kw men väl diplomat 10 G2.

Misstänker därmed 10 kw?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #47 skrivet: 26 januari 2014, 14:30:45 »
Vad är det för tjocklek på radiatorerna? Är det 30 millimeters avstånd mellan sektionerna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #48 skrivet: 26 januari 2014, 16:54:55 »
sektionerna är 70mm djup och dryga 30mm mellan sektionerna

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #49 skrivet: 27 januari 2014, 08:56:12 »
Jag försökte hitta uppgifter om vilken effekt pumpen ger vid hög värmebärartemperatur men det fanns bara ett värde för 0/35. Förmodligen ligger ingående köldbärartemperatur på ett par minusgrader. Det och hög värmebärartemperatur gör att jag tror inte pumpen kan ge mer än 8-9 kW, troligen närmare 8 än 9.

Det var enkelt att räkna pÃ¥ radiatorerna med hjälp av Lenhovdas kalkylprogram. Vid 60 grader fram och 55 pÃ¥ returen ska alla elementen pÃ¥ bottenvÃ¥ningen avge 7,3 kW. 7,7 meter 60 cm höga element ger 6,2 kW och 1,35 meter 90 cm höga ger 1,1 kW. 

Nu är radiatorerna i Lenhovdas kalkylprogram 75 mm djupa så 7,3 kan vara i överkant. Jag tycker ändå det stämmer hyfsat bra med vad pumpens bör ge. Radiatorerna på övervåningen tar också en del effekt liksom rören.

Om pumpen ensam klarar att värma huset ner till -8 grader och den då ger 8 kW till huset (varmvattnet tar en del) skulle husets värmeförlust vara 0,31 kW per grad skillnad inne-ute. Jag tycker inte det är ett anmärkningsvärt högt värde med tanke på boyta och ålder.

Som jag ser det är problemet att det behövs större radiatorkapacitet på undervåningen.

Kan förresten tillägga att de flesta radiatorerna i mitt hus är av samma typ men 58 cm höga och 78 mm djupa. Jag mätte till sammanlagt 7 längdmeter. Dessutom finns två stora och en liten dubbla panelradiatorer. Detta till ett betydligt mindre hus med en pump som ger ca 5,5 kW. När det är som kallast ute och 3 kW tillsats går kontinuerligt går framledningstemperaturen upp till 53 grader. Tillförd effekt är då ca 8 kW. Elpatronen ger inte riktigt 3 kW och pumpens effekt sjunker när värmebärartemperaturen är hög.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #50 skrivet: 27 januari 2014, 09:22:21 »
Att en 10kw VP "bara" fixar 200m2 timmerkåk till -8 låter inte alls konstigt.

HÃ¥ller dock med om att det är lite underligt med höga tempen. SÃ¥ vida inget är totalt feljusterat mÃ¥ste det helt enkelt vara sÃ¥ att det är för lite radiatorer. Flera skulle fÃ¥ ner tempen. Kanske skulle man dÃ¥ klara att komma en minusgrad lägre eller sÃ¥, och sÃ¥ skulle det bli bättre COP. SvÃ¥rt att räkna hem kanske? Om nu allt handlar om att räkna hem. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #51 skrivet: 27 januari 2014, 18:38:06 »
När jag såg tabellen över radiatorbestyckningen tyckte jag också det var konstigt med den höga temperaturen men så började jag räkna och jämförde med vad jag har i mitt hus. Då var det inte så konstigt längre. Värmebehovet för mitt hus är ungefär 0,23 kW/grad. Timråhuset drar runt 0,31 och det värms i princip av elementen på undervåningen.

Jag antar att det är låg temperatur på undervåningen som är största komfortproblemet. Hade problemet varit övervåningen är det inga problem att öppna elementen mer där. De var ju bara ljumma.

Tillägg: Fast det vore ju bra om någon kunde kontrollräkna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #52 skrivet: 27 januari 2014, 18:48:43 »
Nu ska ja börja med att tacka oerhört för all hjälp och entusiasm :)

Nu har du helt rätt roland att de är nedervåning komfortproblemet ligger. Vi har 4 rum på övervåningen som delvis är under ombyggnad. Sovrum och badrum i ena gaveln är 2 element bortkopplade och pluggade av snickarna. I mittenrummet där man kommer upp i trappen står utan element och rör. I den andra gaveln finns ett sovrum med 2 modernare element. Du pratade om att öppna dom elementen mer men dom termostaterna är fullt öppna. Ändå blir dom bara ljumna. Samma problem hade vi med dom element som tidigare satt i sovrummet och badrummet i den andra gaveln. Borde jag inte ha ungefär samma temp i dom som framledning eller dom andra elementen? Ska tilläggas att trappen är avstängd med ett skynke. Dock går säkert en del värme upp ändå.

Summa sumarum. För få antal element säger ni?

Stort TACK igen!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #53 skrivet: 27 januari 2014, 21:21:48 »
Att framledningen på övervåningen inte är lika varm kan bero på att det är klenare och längre rör jämfört med undervåningen. Det är vanligt att det blir ojämn fördelning av flödet när det är blandat gammalt och nytt. Gamla system är ofta byggda för självcirkulation med grova rör. Vattnet tar då den vägen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #54 skrivet: 28 januari 2014, 00:26:16 »
det är ju en fördel om det går att få på värme där uppe så länge det är öppet i mellan.

Risken är att undervåningens värmeavgivande kapacitet i för stor utsträckning går åt till att värma övre plan. Då blir den aktiva radiatorytan för nedre plan mindre.

Om det inte blir ungefär samma framledingstemp överallt kan man behöva öka farten på cirkulationspumpen. Men i vissa fall räcker inte det. Som roland beskriver kan ju systemets beskaffenhet få detta oönskade resultat.

Jag gjorde en gång ett test under en injusteringsperiod där jag sänkte temperaturen på övre plan. Detta resulterade i att det blev kallare på nedre plan. Så jag snackar inte båg här..
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 503
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!