Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla-projekt 2024?  (läst 2189 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024!
« Svar #15 skrivet: 24 april 2024, 22:12:43 »
Projektet står inte stilla, men då leveranstiden på aggregatet är 8 veckor har det känts mer relevant att stänga schaktet o fixa till väggen i vardagsrummet än att krypa runt på vinden :) väggen i vardagsrummet prioriterades även högre av resten av familjen konstigt nog… ::)

Nu börjar det dock bli dags att beställa spirorör så att jag hinner med lite av den dragningen på vinden innan värmen kommer. Jag tänker mig 200-kanaler på tilluften hela vägen ut till tilluftsdonen. Funderar dock på(och har mailat flera internet-sajter som säljer ventilationsdelar för att fråga men inte fått några vettiga svar) hur man ska resonera kring ljuddämpare. Ska man ha flex närmast donen och hur gör man i så fall med kondensisolering av dom? Hur tål fasta ljuddämpare kondensen o behöver dom i så fall kondensisoleras? Hur har ni andra gjort när det gäller ljuddämpare?

En annan sak jag funderat på är spjäll, har tänkt ha spjäll så att jag kan styra kylan till det utrymme där jag behöver den mest om den inte riktigt räcker till för att kyla alla tre rum. Spelar det nån roll var på kanalerna man sätter spjällen, nära aggregatet eller nära tilluftsdonen?

Någon som vill dela med sig av sina kunskaper i dessa frågor :)?

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #16 skrivet: 25 april 2024, 08:53:28 »
Jag har länge tänkt jag ska uppdatera status för mitt eget projekt, framförallt nu när jag läst din tråd. Men det för duga med en bild så länge på hur jag löste det.

Har två crsl24, en för ovanvåningen och en för nedervåning. Fick inte plats med större, men det är kyla även på tilluften så bedömmer att det ska räcka.

Jag har satt både fasta och flexibla dämpare på alla. Flexibla precis innan donen. Gjorde samma på tilluften och sen är knäpptyst.

Spjäll hittade jag med belimo motor från Tyskland, billigare än hemma. Dessa satte jag innan dämparna.

Vad gäller isolering så är vanliga flexdämpare med 2cm isolering inte tillräckligt för kondensisolering. Står det i alla fall, det funkar säkert i de flesta fallen. Har kört kyla i tilluften med delvis nakna spirorör under bygget utan att det varit någon kondens på dom. Men beror ju på hur låga temp man får till. Jag drog en isolerstrumpa till utanpå flexdämparen. Lite stökigt men gick. De fasta dämparna har jag lagt armaflex runt. De klarar sig säkert annars men tänker att kanterna ändå kan leda lite kyla ut så lika bra. Och det blev ganska snyggt om jag får säga det själv 🙂

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #17 skrivet: 25 april 2024, 12:21:13 »
Snyggt leeijo, kul att du uppdaterar tummenupp har kikat i din projekt-tråd tidigare.
Är det luften ut från aggregatet man ser på bilden, med spjäll närmast aggregatet och sen ljuddämpare? Vad har du för rördimension?
Hur ser donen ut som sitter efter flex-dämparna överst i bild, vad är det för isolerade "lådor"? Var tar du frånluften? Eller har jag fattat bilden helt galet help?

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #18 skrivet: 25 april 2024, 14:24:09 »
Det har tagit ett tag att komma hit men det blir bra🙂.

Du förstår rätt! Bilden är tagen innifrån klädkammaren. Det kommer en dubbel skjutdörr till vänster. Luften till aggregatet tas under, dels innifrån klädkammaren men mest utifrån hallen. Sitter två galler åt andra hållet bakom.

Från aggregatet är det först spjäll, sen fast dämpare, en kort bit spiro och sen flex till "trycklådor". Det var svårt och dyrt att få tag på så byggde egna.
Spjällen är 200 men rören sen 160. Det räcker gott och väl här skulle jag säga. Du kan ha högt flöde i 160 rör, det beror mer på donen sen. Dessa är gallerdon på väggen så ska också räcka. Röret längst till höger är vanliga tilluften.

Ska lägga till att kylan går via värmeväxlare så kommer inte ha så bra effekt men tanken är att byta pump till en med aktiv kyla vilket är det dessa primärt kommer gå på. Då blir framledningen mycket lägre och ska räcka fint även med lite lägre luftflöde.

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #19 skrivet: 25 april 2024, 23:28:47 »
Riktigt snygg installation, tack för att du delar med dig tummenupp
Det blir spjällmotorer från Belimo även här, kom över 5st nya på Tradera för 1250:- som jag hämtade ut på Posten idag, det får väl anses som ett kap :)
Tillkommer dock att köpa spjällen.

Blir nog en del krypande för att mäta på vinden i helgen så att jag kan lägga en första beställning på ventilationsdelar :) först att kolla är om jag lyckas få upp ett 3-meters spirorör genom vindsluckan Sc:,h det känns spontant väldigt tveksamt…

Vad menar du med ”trycklåda”?

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #20 skrivet: 29 april 2024, 20:29:43 »
Krypande, mätande o klurande Sc:,h måste beställa spirodelar inom kort känner jag :)

Konvektorn har tre 200-kanalsanslutningar på till o frånluft. Tittade först på att grena ihop frånluftskanalerna till en 315-kanal, men delarna till 315 är så satans dyra… funderar nu på att dra ihop dom till 2 st 200-kanaler istället. Vill helst inte ha mer än 2 frånluftsdon. Tänker mig uppsättningen från ventilen:
Ventil-(kanske flexdämpare?)-spjäll-filterbox-fast ljuddämpare-fläktaggregat
Funderar dock på om man behöver filter eller om det finns i aggregatet? Hur har ni andra gjort med det? Har även sett nån typ av konfilter man kan sätta direkt i ventilen, men hittar inget till 200-don?

Uppskattar snabb input då jag siktar på beställning imorgon a:gl


Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #21 skrivet: 29 april 2024, 23:03:09 »
Filter är nödvändigt jag dammsuger å tvättar mitt 3x / säsong och då är det rätt  luddigt
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Inloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 129
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #22 skrivet: 30 april 2024, 09:52:37 »
Filtret i aggregatet (om det finns nåt) är inte mycket att hurra för. Det är grovmaskigt.

Jag satte konfilter på mina frånluftsdon, efter en säsong så är de rätt slut. De är ju dock ganska "billiga", men svåra att få tag på.

Filterboxar finns i alla tänkbara storlekar, men tänk på att montera dem lättillgängligt.

Jag skulle rekommendera filter, givet hur igensatt det blivit väldigt fort. Gärna så nära frånluftsventilen som möjligt. Allt på vägen kommer ju bli dammtäckt och kräva rengöring, tex spjäll.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #23 skrivet: 01 maj 2024, 20:23:13 »
Vad menar du med ”trycklåda”?

För dom rektangulära donen som jag använder så brukar man först sätta en lite större rektangulär låda för att bättre fördela trycket över hela donet. Tryckfördelningslåda brukar det kallas om du söker.

Du klarar nog av att leda all luft i 200-rör utan problem. Förmodligen skulle 160 också räcka på tilluften. Det blir höga flöden, men i raka rör är tryckfallet ändå begränsat, och det är vid donen som ljudet alstras vid höga flöden framförallt.

Tryckfall får du framförallt från donen. Och eventuellt filter. Jag har också valt att lägga en filtermatta i insuget eftersom jag också tycker att inbyggt filter är väldigt klent och det känns besvärligt om man skulle behöva rengöra kylbatteri för ofta. Men filtret ger väldigt högt tryckfall, det märks!

Aggregatet låter en del, framförallt på insugssidan. Jag har ju insuget mer eller mindre direkt ut ur vägg, vilket tyvärr inte dödar ljudet alls. På tilluften är det tyst. Ni som lägger på vinden med rör för inkommande luft får det nog mycket tystare. Men finns det inte risk för kondens vintertid när aggregatet är avstängt och luften är stillastående i kanalerna?

Har du beställt spjäll förresten? Jag har ett 200-spjäll över utan motor. Och två 90-böjar i 200mm
« Senast ändrad: 01 maj 2024, 20:26:34 av leeijo »

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #24 skrivet: 02 maj 2024, 07:27:09 »
Tack för svar!

Någon beställning har inte gått iväg än...

Det låter som att filter på frånluften är en no-brainer. Har funderat på en annan sak när man kollar runt, skiljer det nånting mellan olika fabrikat på spirorör, märkligt att priserna kan variera så mycket? Har ni handlat lokalt eller över nätet? Känns ju som det vore en stor vinst med att få kontakt med någon lokal plåtslagare så man kan hämta-lämna tillbaka delar, har svårt att tro att man kommer att få med allt vid en första beställning på nätet ::)

När det gäller vintertid har jag oxå funderat på hur installationen kommer att påverkas? Det är bland annat därför som jag vill sätta spjäll så långt ut på kanalerna som möjligt för att få så lite varm rumsluft som möjligt stående i kanalerna, kanske även lägga på ett rejält lager isolering på den delen eller till och med plocka ner donen och lägga isolering i kanalerna när det ändå inte används. Någon med befintlig anläggning som har erfarenhet av detta?

Jag köper gärna dina överblivna delar leeijo!

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #25 skrivet: Idag kl. 13:12:11 »
Jag köper gärna dina överblivna delar leeijo!
Har skickat ett pm till dig!

Inloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 129
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla-projekt 2024?
« Svar #26 skrivet: Idag kl. 20:14:09 »
Tack för svar!

Någon beställning har inte gått iväg än...

Det låter som att filter på frånluften är en no-brainer. Har funderat på en annan sak när man kollar runt, skiljer det nånting mellan olika fabrikat på spirorör, märkligt att priserna kan variera så mycket? Har ni handlat lokalt eller över nätet? Känns ju som det vore en stor vinst med att få kontakt med någon lokal plåtslagare så man kan hämta-lämna tillbaka delar, har svårt att tro att man kommer att få med allt vid en första beställning på nätet ::)

När det gäller vintertid har jag oxå funderat på hur installationen kommer att påverkas? Det är bland annat därför som jag vill sätta spjäll så långt ut på kanalerna som möjligt för att få så lite varm rumsluft som möjligt stående i kanalerna, kanske även lägga på ett rejält lager isolering på den delen eller till och med plocka ner donen och lägga isolering i kanalerna när det ändå inte används. Någon med befintlig anläggning som har erfarenhet av detta?

Jag köper gärna dina överblivna delar leeijo!

Jag har haft min över vintern. Jag oroade mig över kallras från ventilerna, stängde tilluftsventilerna (gick att stängas helt) och frånluftsventilerna där jag nådde (dessa går inte att stänga helt).

Upplevde inte att det blev något direkt kallras faktiskt. Men att kunna stoppa in en propp är väl annars en enkel lösning. Men man vill kanske inte ha för mycket meck att hålla på med mellan sommar/vinter. Finns ju även backspjäll man kan sätta in, men vet inte hur bra/dåligt det funkar. Allting skapar ju tryckfall.

Bra också att ha nån plan för om det blir kallare än minus 15-16 grader på vinden där konvektorn sitter. Antingen cirkulera brinevätskan eller luften i konvektorn (fast det vill man kanske undvika).

NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!