Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 03 augusti 2016, 16:35:07 »

Tack för tipset  tummenupp. Planen är att få el-vvb'n på plats inom kort. Har dessutom varmvatten spetsning (meny 2.2) satt till var 14'e dag.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 augusti 2016, 16:23:24 »

Tänk på att din stillastående VVC-ledning är en utmärkt grogrund för legionella. Rekommendationen är att oanvända avstick med stillastående vatten inte får vara längre än diametern på röret.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 03 augusti 2016, 15:34:53 »

Här kommer en liten update rörande mitt VV-problem. Förhoppningsvis så kan mina problem leda till att någon annan snabbare hittar en lösning om de skulle ställas inför liknande strul.

Trodde häromdagen att jag helt löst VV-problemet med att stänga VVC-pumpen för att förhindra att skiktnigen i min VVB pajjade. Direkt efter att jag stängt pumpen märkte jag en skillnad på några grader men de senaste dagarna har VV blivit sämre och sämre. Sprang runt och mätte VV-max temp i tappkranarna i gårkväll och max temp låg på ca 40 °C, GT3 är inställd på 44 °C med diff 6 °C. VP beter sig som den ska och både GT8 och GT9 verkar rimliga, ingen luft i manteln eller beläggningar eller annat konstigt. Efter lite funderande börjande jag misstänka att det likförbaskat förekom någon form av cirkulation i VVC-loopen (troligen pga temp.diff/tryckskillnad) så jag stängde ventilen på VVC-returen och vips...efter 2-3 VV-körningar av min VP så är nu min VV-temp som den tidigare har varit, dvs bra varmt (dvs den temp som min VP klarar av att tillverka).

Slutsats: Kombinera inte VP+Dubbelmantlad VVB med VVC. Det räcker inte att enbart stänga VVC-Cirkpump, du måste hindra flödet helt för att inte pajja skiktningen i VVB'n. Lösningen är dock detsamma som jag varit inne på tidigare, men det kommer definitivt räcka med en 60-liters spets-elVVB, eftersom den egentligen bara behöver ta hand om VVC-vattnet.  tummenupp. Dock lite förvånad över att min VVS installatör som fixat hela återinstallationen+kompletteringar inte hade koll på detta, som förövrigt gjort ett väldigt bra jobb.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 02 augusti 2016, 11:04:17 »

Försökte mig på en lite mer teoretisk beräkning som komplement till vår kvalificerade gissning på hur stor volym spetstanken behöver ha...de gick så där  help.

Ex. Låt säga att jag vill kunna ta en riktigt varm och lång dusch (ca 15-20 min, 43-44 °C-duschvatten?? Ni vet när det riktigt ångar i duschen...) och därefter ska ytterligare en familjemedlem kunna ta en liknande dusch en halvtimme efter. Funkar det då med en el-spets-beredare på 60 liter? Låt säga att förvärmt vatten in till el-beredaren i snitt kommer vara 40 °C (lågt räknat tror jag) och jag vill hålla 60 °C i el-spetsberedaren. Blandningsventilen efter elspetsberedaren blandar ner Vv till 55 °C......kommer den då att räcka/hinna med?

Vill inte komplettera med en onödigt stor spetsberedare dels pga kost. men även pga platsbegränsning. Någon som känner sig villig att räkna på detta??  Sc:,h Sc:,h. Man kan ju också tänka sig att räkna åt andra hållet...dvs om jag har en 60-liter spetsberedare...hur långt räcker den?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 augusti 2016, 21:23:26 »

Jo, det är precis så jag menade.
Och den behöver inte vara särskillt stor, 60 liter ska räcka.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 01 augusti 2016, 20:08:39 »

Precis min tanke när jag insåg att detta kanske är problemet. Men ska man inte göra så att man sätter el-vvb i serie efter min dubbelmantlade VVB'n, så det således blir VP- Dubbelmantl. VVB - El-VVB ( det var kanske detta du menade) Dvs el-vvb'n tar bara hand om den sista spetsningen av de grader som VP'ns VVB inte klarar av, samtidigt som jag kan fortsätta utnyttja VVC'n för denna vill jag inte stänga ner.
Kan en 60-liters funka?

Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 augusti 2016, 19:31:37 »

Inte helt otroligt, man brukar avråda från att ha VVC direkt mot en VVB som värms av värmepump.
Bäst är att ha en liten el-VVB i serie efter värmepumpen och koppla VVC till denna.

Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 01 augusti 2016, 14:50:39 »

Jag tror IVT har ett larm på hög GT8 också.  Sc:,h
Trycket i kondensorn bestäms mest av temperaturen på GT9 om flödet är normalt.
Men att du bara får upp temperaturen inne i VVB:n till 42 °C låter inte rätt, antingen har du luft i manteln eller beläggning så att värmeöverföringen från värmebäraren begränsas.

Ny tanke....kan det vara så att min VVC spökar till det? Dvs den gör så att skiktningen i min VVB blandas och det är därför jag fattas ett antal grader på v-vattnet? Sc:,h Sc:,h.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 31 juli 2016, 21:09:28 »

Har känt efter med händerna på rören före och efter bl.ventilen och kan inte uppleva någon märkbar skillnad. Bl.ventilen är ställd på max

Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2016, 20:55:46 »

Har du kollat vv tempen före ev blandningsventil ?
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 31 juli 2016, 16:30:07 »

VVB'n bytte jag ut i samband med renoveringen så jag har en helt ny Nibe VPA 70\200 så beläggning kan inte vara problemet, jag har luftat manteln under några dagar nu så högst tveksamt att det är det heller. Vilken fel-diff kan man räkna med mellan GT3 och verklig vatten temp?
Läste precis i manualen att verklig vv-temp i innermanteln ska vara ca. 5  °C högre än vad GT3 visar. Det betyder att vv-temp precis efter körning borde vara 47+5=52 °C.....det är det definitivt inte. Å andra sidan borde väl varmvattnet aldrig kunna bli varmare än vad GT8 stannar på efter en körning. I mitt fall stannar GT8 på ca 51-52 °C
Tillägg:Kollade precis en ny vv-körning och termometern för vv ut när körningen är klar visar 44 °C. Tycker ändå att det är för lågt, men det är kanske helt korrekt när jag har v-temp inställd på 44 +\- 6 °C?. Enkla svaret är kanske att höja till 46 +\-5?

Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2016, 16:07:25 »

Jag tror IVT har ett larm på hög GT8 också.  Sc:,h
Trycket i kondensorn bestäms mest av temperaturen på GT9 om flödet är normalt.
Men att du bara får upp temperaturen inne i VVB:n till 42 °C låter inte rätt, antingen har du luft i manteln eller beläggning så att värmeöverföringen från värmebäraren begränsas.
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 31 juli 2016, 14:11:14 »

Om det nu är ett "förlarm" till pressostat hög hade det inte varit lämpligare att den då istället larmade på framledningstempen (GT8). Vid ett högt  :dt: mellan GT8\9  ökar risken för hög pressostat istället för hög retur. I mitt fall då jag nu har ett lågt  :dt: mellan GT8\9 ökar risken för hög retur fastän det egentligen inte föreligger någon risk för pumpen.
Ex, vid tillverkning av VV och vv-temp frånslag på 47 °C (44,+\-6) i läge2 på P2 är GT8 49,3 och GT9 45,7. Då GT3 mäter temp i yttermanteln på VVB'n inkl.lite framledningsförluster längs vägen så blir V-vatten bara "fisvarmt"  ca.42 °C då det är nyvarmt. Jag skulle således vilja öka VV tempen, men med lågt  :dt: kommer jag troligtvis stöta på problem med hög retur fastän GT8 inte är extremt hög ( 50-52 °C)
Högsta  :dt: jag verkar kunna få är 5,6-5,8 med P2 i läge 1.
Verkar mitt resonemang vettigt, eller tänker jag fel?

Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2016, 12:05:05 »

Stämmer, hög retur är för att förhindra att högtryckspressostaten löser i tid och otid om värmebärartempen blir hög.
Hög retur orsakas inte av ett fel som att flödet blir för litet utan av att framledning/retur hamnar över kompressorns arbetsområde.

Tagit bort direktcitering /lmf
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 juli 2016, 10:43:32 »

Är det inte så att pressostatlarm måste återställas manuellt medan hög retur bara stoppar kompressorn en stund?
Skrivet av: ElectricMayhem
« skrivet: 31 juli 2016, 10:10:08 »

Undrar varför pumpen av säkerhetsskäl skall stanna om GT9 visar över 48 °C?. Larm för högt tryck finns ju redan (Pressostat hög) Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!