Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fräsa i bef spÃ¥nskiva (golvvärme)  (läst 27694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad calle.th

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« skrivet: 16 mars 2009, 19:57:57 »
Halloj. Är ganska ny på detta med värmesystem osv.'

Håller på att renovera badrummet.

Underlaget är 22mm spånskiva isolering sen torpargrund.
Kommer toligen att lägg en till spånskiva ovanpå den befintliga.
En liten fundering har jag på att fräsa ut spår med en lite häftigare överhandsfräs och lägga i vattenburet (pexrör).

Har förstått att man tjänar en hel del på de aluminium reflektorer som finns att köpa.
kan man inte bara fräsa ur och lägga ett par-tre lager aluminiumfolie har ju lagom bredd och kostar nada? (förbehåller mig rätten att kalla mig själv snål...)
sen klämma ner pexröret?
Kommer att flytspackla och sen köra med plastmatta.

några funderingar?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2009, 20:09:50 »
Hur skall spacklet fastna mot golvet om du har ugnsfolie?

Strunta i den extra spånskivan och aluplåtarna(om de är dyra) och spackla högre, så fördelas värmen bättre.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad calle.th

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2009, 20:15:45 »
kan man inte lägga en tunnare skiva av MDF eller annat ovanpå? (har kommit över ett par pall 8mm MDF)
hur tätt måste pex slangarna ligga med säg 40-50mm flytspackel på?
flyspackel lagrar och sprider värmen bättre än spån/mdf?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2009, 21:25:29 »
Hur mycket höjd har du råd med?

Fiberförstärkt spackel skall vara självbärande vid 25 mm höjd.

Låt inte snålheten bedra visheten................det gjorde jag för många ggr i min fattiga ungdom.

Det allra bästa skulle ju vara frästa frigolitskivor/aluplåt samt spackel. Då får du även isolerat mot grunden, men råttorna fryser ju förstås.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad calle.th

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2009, 10:25:38 »
vill ju helst inte ha en tröskel eller trappa in i badrummet... men det är nog oundvikligt..
finns det ingen typ spridningsvinkel uträknad om man använder pexrör i flytspackel? hur mycket som försvinner ner i avgrunden och hur mycket man får nytta av?

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2009, 16:31:54 »
Skulle nog inte vilja skippa aluminiumplåten se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17440.0

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Krafård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Oves sida
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2009, 20:54:39 »
Så här löste jag det, bilden talar för sig själv. Klinker på det har fungerat perfekt i 3 år nu.
« Senast ändrad: 20 augusti 2011, 11:24:29 av Rickard »
Thermia DUO 12 Jeff styrsystem. Markslingor 2x300m. Roterande solfångare 10m2. Vedpanna med underförbränning och sugande fläkt. FTX-system med Bahco Minimaster. http://kra4rd.se/

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2009, 23:03:02 »
Det funkar säkert bra om man har tätt mellan slingorna (el värme). Med vattenburet vill man ha glesare , normalt 30 cm och dÃ¥ spelar värmeledningsförmÃ¥gan hos aluminiumplÃ¥ten  större roll.
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad calle.th

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2009, 12:40:13 »
har nu konstaterat att jag troligen måste ha någon typ av aluplåt aiallfall.
Men hur tunnt kan man flytspacka på tex http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2622
hur tunnt flytspackel kring avloppsbrunnen?
har 60-60 mellan bjälkarna..

Utloggad mjansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2009, 21:03:34 »
Du måste ha min 15 mm (vid golvvärme) spackel vid golvbrunnen samt ett armeringsnät min 2,4mm, sedan bygger du fall från denna nivå med 2 cm per meter. För att få det helt stumt skulle jag rekommendera CC30 mellan reglarna.

Jag håller själv på med precis samma bygge (fast en våning upp så mina råttor får frysa). Har rivit det gamla golvet och reglat om, ska också spåra med en överhandsfräs (Biltema har billiga frässtål 19,5mm), kommer att använda aluplåtarna, rekommenderar att skruva fast plåtarna i spånet samt prima dessa inkl slangen.

Glöm inte bort att fräsa tvärs reglarna så att du inte får brottsanvisningar längs med reglarna...

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2009, 21:59:02 »
Varför inte använda vanlig vägghängd radiator? Den är lätt att reglera och bra att torka raggsockar på.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mjansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2009, 21:00:27 »
Jo för det blir kallt att gå på klinkers utan golvvärme.... Ganska blött att ha raggsockor i badrummet för att hålla sig varm om fötterna i duschen...

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2009, 21:26:47 »
hihihihi......bra svar.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad calle.th

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #13 skrivet: 28 maj 2009, 22:09:41 »
mailade lite fram och tillbaka med Uponor. dom som tillverkat min PEX slang.
han menade bestämt på att man aldrig flyspacklar in Aluplåtar utan istället sätter slangarna tätare.
har nu skaffat fram en typ av list som håller slangen på plats till flytspacklet kommer på.
ska lägga 12,5cm mellan slangarna.
sen kommer det 15mm flytspackel ovanpå så sprider sig värmen väl rätt OK ändå eller?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #14 skrivet: 28 maj 2009, 22:26:08 »
Skall du endast ha slang kan du använda vanliga clips för elkablar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!