Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inställning av kurva.  (läst 1981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huckleberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med inställning av kurva.
« skrivet: 04 mars 2022, 06:58:17 »
Har fått mig en altherma pump installerad och sen har jag själv varit och fifflat med kurvan men får inte till det så bra..

Vi har enplansvilla med radiatorer samt källare.

Pumpen står i källaren och det blev inte monterad nån givare på övervåningen (markplan) så jag antar den sitter vid pumpen.

Hursomhelst i början var huset riktigt varmt, dock för varmt när de kom ner mot 0 gradient. Pumpen körde på riktigt hårt ändå.. så jag var och fifflade med kurvan..

Det jag undrar över nu är hur skulle ni satt kurvan ? Vi har ju kallare i källaren. Ska man köra på pumpen hårdare på kurvan och strypa radiatorer på övervåningen så det blir varmare i källaren?

Såhär ser min kurva ut nu, bor förövrigt i Västerbottens inland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2022, 07:15:38 »
Jo, i hus med flera plan är det ofta olika energibehov på olika våningar vid olika årstider.
Mitt i vintern behöver källaren mindre värme, och när det är varmt ute kan den behöva mer än markplanet - som då värms av solen.
Man kan behöva köra med lite "för hög kurva" och termostater aktiva för att lösa dessa problem.
Eller, som nog många gör, acceptera att det blir lite svalt i källaren under vår, sommar och höst.

Som princip gäller att "Kallaste rum" avgör kurvan, och att man därefter kan justera temperaturen i "för varma" rum genom att antingen strypa grundflödet på de radiatorer som värmer dessa rum (att föredra) eller att ställa in termostaterna på lämplig nivå.

Man kan kanske börja med att säkerställa att radiatorerna/golvvärmen i de kallaste rummen har tillräckligt med flöde, eller kanske lite mer än vad de är beräknade att ha.

I ett någorlunda modernt hus kan det finnas injusteringsvärden för radiatorer/golvvärme att titta på i huspärmen.
I kalla rum kan man justera upp flödet lite, och i för varma rum kan man justera ned flödet lite så att "totalen" blir ungefär densamma.

Det kan ta ett år eller två innan man hittar helt rätt.

Rumsgivare i markplan, i rum som inte värms särskilt mycket (Gärna t.ex. en hall som ansluter mot flera andra rum) av solinstrålning är ett mycket bra hjälpmedel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2022, 08:18:40 »
Vill du ha det varmare i källaren så är det nog bättre att börja med fast instrypning av radiatorerna uppe.
Känn på varje radiator uppe, både upptill och nertill och börja med de radiatorer som är varmast nertill.
Många radiatorventiler (lossa termostaten) kan man justera grundflödet på, det beror lite på vilken modell du har?
Annars brukar man kunna justera grundflödet på returventilen.

I samma veva kan du kolla just detta på radiatorerna nere, där du vill ha det varmare, och se till att inga fasta instrypningar finns?

När du väl börjar få lite jämnare temperatur uppe/nere så kan du justera kurvan, men det är inte så bra att ha en hög kurva och samtidigt bromsa med termostater i större delen av huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Huckleberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2022, 08:39:07 »
Otroligt tacksam för era svar ! Ska ta till mig detta och utforska mer.

Men som ni ser min kurva som jag har nu ställt (bifogad bild) ser den helt och helsike ut eller är den något "normalt" inställd ?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2022, 08:47:23 »
Otroligt tacksam för era svar ! Ska ta till mig detta och utforska mer.

Men som ni ser min kurva som jag har nu ställt (bifogad bild) ser den helt och helsike ut eller är den något "normalt" inställd ?
Bara att grattullera om du klarar av dessa temperaturer med en radiatorkrets. Personligen tycker jag det är en kurva mer för golvvärme men om den räcker till så hatten av. Hög besparing att förvänta.
I övrigt har du redan fått bra råd av Rickard och Carl N.

D

Huckleberryy

  • Gäst
Huckleberryy
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2022, 10:09:26 »
Bara att grattullera om du klarar av dessa temperaturer med en radiatorkrets. Personligen tycker jag det är en kurva mer för golvvärme men om den räcker till så hatten av. Hög besparing att förvänta.
I övrigt har du redan fått bra råd av Rickard och Carl N.

Utveckla gärna ang. Kurvan.

Som sagt aldrig gjort detta med kurvor och system så har ingen aning men vill gärna lära mig...
Har tagit till mig av Carl och Rikard men tänkte att du kunde utveckla dig ang. Kurvan :)

D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2022, 12:00:10 »


Du väljer en kurva utifrån vad dina element kräver för att hålla din önskade rumstemperatur. Om det är för kallt så höjer du, är det för varmt sänker du. Är temperaturen bra när det är milt väder men för kallt hemma när det blir kallare ute så måste du höja värdet på "45" .
Skicka ett PM med din mail så skickar jag över en enkel manual på detta.

Mvh
D

Utloggad Huckleberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2022, 18:20:12 »
Du väljer en kurva utifrån vad dina element kräver för att hålla din önskade rumstemperatur. Om det är för kallt så höjer du, är det för varmt sänker du. Är temperaturen bra när det är milt väder men för kallt hemma när det blir kallare ute så måste du höja värdet på "45" .
Skicka ett PM med din mail så skickar jag över en enkel manual på detta.

Mvh
D


Har skickat meddelande :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2022, 12:05:35 »

Har skickat meddelande :)

Har ej fått något av dig. Har skickat dig min mailadress så du kan maila mig.
D

Utloggad Evian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställning av kurva.
« Svar #9 skrivet: 30 april 2023, 09:41:15 »
Har ej fått något av dig. Har skickat dig min mailadress så du kan maila mig.
D

Hej, jag skulle också vilja ha lite tips för att kunna skruva in min kurva. Försökte skicka PM men det var spärrat. Kan du skicka PM till mig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!